Μπορεί τα προβλήματα της τηλεκπαίδευσης να συνεχίζονται με αμείωτη ένταση, μπορεί να μην έχουν όλοι οι μαθητές πρόσβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία ή τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό, αλλά το υπουργείο Παιδείας προχωρά ακάθεκτο στη διαδικασία της εξ αποστάσεως αξιολόγησης των μαθητών μέσω διαγωνισμάτων και γραπτών δοκιμασιών.
Άλυτα προβλήματα
Τα σοβαρά προβλήματα της τηλεκπαίδευσης έχουν επισημανθεί πολλές φορές από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές. Από την άλλη, χιλιάδες μαθητές στην πρωτεύουσα -αλλά κυρίως στην επαρχία- δεν έχουν ούτε πρόσβαση στο Διαδίκτυο ούτε τεχνολογικό εξοπλισμό για να συμμετάσχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι ταξικοί φραγμοί, για τους οποίους φωνάζουν οι εκπαιδευτικοί, είναι εντονότεροι από ποτέ.
Παρά τις αέναες προσπάθειες των εκπαιδευτικών και τις προτάσεις τους για αναβάθμιση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, για παροχή εξοπλισμού στους μαθητές, για εξασφάλιση των προσωπικών δεδομένων και για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, το υπουργείο Παιδείας αρνείται να βρει λύσεις για τα μεγάλα λάθη που έγιναν στην τηλεκπαίδευση.
Εξ αποστάσεως αξιολόγηση
Αντίθετα, με εγκύκλιο που απέστειλε τις προηγούμενες ημέρες, η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη καλεί τους εκπαιδευτικούς να αξιολογήσουν μέσω τηλεκπαίδευσης (!) τους μαθητές, βάζοντάς τους ολιγόλεπτα ή ωριαία γραπτά διαγωνίσματα και καταθέτοντας τις βαθμολογίες τους, αδιαφορώντας πλήρως για τα αμέτρητα προβλήματα της τηλεκπαίδευσης ή για την ψυχολογική κατάσταση των μαθητών.
Μάλλον η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ ξέχασε τις δηλώσεις της, το προηγούμενο σχολικό έτος, ότι «η τηλεκπαίδευση χρησιμοποιείται μόνο για να διατηρείται η επαφή των μαθητών με το σχολείο» και ότι «μέσω αυτής δεν μπορεί να προχωρήσει η ύλη και ως διδαχθείσα χαρακτηρίζεται μόνο η ύλη που έχει καλυφθεί διά ζώσης», όπως τονίζει σε ανακοίνωσή της η ΟΛΜΕ.
Πρόκειται για «τηλεαξιολόγηση» με γραπτά διαγωνίσματα, χωρίς να έχει προηγηθεί επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, χωρίς σαφείς οδηγίες για την αξιοπιστία και τη διαφάνεια της διαδικασίας αξιολόγησης. Η μόνη οδηγία που δίνεται δείχνει την απουσία σύνδεσης του ΥΠΑΙΘ με την εκπαιδευτική πραγματικότητα: «οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνονται να δημιουργούν πολλαπλές ομάδες θεμάτων για να αποτρέπονται φαινόμενα συνεργασίας ή ηλεκτρονικής αντιγραφής και διαμοιρασμού απαντήσεων μεταξύ των μαθητών και μαθητριών». Οι μαθητές, από την άλλη, μπαίνουν στη διαδικασία να αξιολογηθούν με εργαλεία με τα οποία δεν έχουν εξοικειωθεί, ενώ στα εργαστηριακά μαθήματα των ΕΠΑΛ -τα οποία δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν με εξ αποστάσεως εκπαίδευση- είναι απορίας άξιο πώς θα γίνει η αξιολόγηση.
Τι προβλέπει η νομοθεσία
Σύμφωνα μάλιστα με την ΟΛΜΕ, το ίδιο το υπουργείο Παιδείας φαίνεται να αγνοεί ακόμα και τη νομοθεσία, στην οποία προβλέπεται ότι «αν η ωριαία γραπτή δοκιμασία του πρώτου τετραμήνου των μαθητών στο Λύκειο δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί για λόγους αντικειμενικούς, στο δεύτερο τετράμηνο διενεργούνται δύο ωριαίες γραπτές δοκιμασίες». Το ίδιο συμβαίνει και στην αξιολόγηση μαθητών Γυμνασίου, όπου ορίζεται ότι «αν σε ένα μάθημα για κάποιο λόγο λείπει ο βαθμός τού ενός από τα δύο τετράμηνα, ως βαθμός επίδοσης για αυτό το τετράμηνο θεωρείται ο βαθμός του άλλου τετραμήνου». Αντιθέτως, σε καμία διάταξη της κείμενης νομοθεσίας δεν προβλέπεται «τηλεαξιολόγηση» των μαθητών.
Καταβαράθρωση της παιδαγωγικής
«Θα ήταν ενδιαφέρον να μας πληροφορήσουν η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής από πού αντλούν τα παιδαγωγικά ερείσματα για μια τέτοια πρακτική, τη στιγμή που όλοι οι διεθνείς οργανισμοί, στηριζόμενοι στις απόψεις των ειδικών επιστημόνων, επισημαίνουν την ιδιαιτερότητα της πανδημίας και την επείγουσα ανάγκη αναπροσαρμογής του συνόλου των παιδαγωγικών πρακτικών σε αυτές τις συνθήκες», επισημαίνει το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ.
«Στην παρούσα συγκυρία, θεωρούμε ανεδαφική κάθε σκέψη για κατάθεση προφορικής βαθμολογίας Α’ τετραμήνου και μάλιστα ως αποτέλεσμα κάποιων ηλεκτρονικής μορφής δοκιμασιών. Η από απόσταση εκπαίδευση δεν παρέχει τα εχέγγυα και δεν μπορεί να εξασφαλίσει τα μαθησιακά αποτελέσματα της διά ζώσης διδασκαλίας, ενώ η προτεινόμενη 'τηλε-αξιολόγηση' είναι διαδικασία αμφισβητούμενης εγκυρότητας και αντικειμενικότητας. Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι να παραταθεί άμεσα η διάρκεια του Α’ τετραμήνου και ταυτόχρονα να σχεδιαστεί αδρομερώς και με ευελιξία η αναπροσαρμογή της διδακτέας ύλης για το σύνολο του σχολικού έτους», αναφέρει το Τμήμα Παιδείας.