Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αραιές νεφώσεις
21 °C
19.5°C21.8°C
3 BF 52%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
22 °C
19.0°C23.2°C
1 BF 65%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
20 °C
18.0°C19.9°C
1 BF 59%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
21 °C
19.9°C21.8°C
5 BF 36%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
22 °C
21.9°C23.4°C
0 BF 46%
Uber Gate / Ο πληροφοριοδότης της Uber αποκαλύπτει - «Πουλήσαμε ψέματα»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Uber Gate / Ο πληροφοριοδότης της Uber αποκαλύπτει - «Πουλήσαμε ψέματα»

Ο Mark MacGann
(THEGUARDIAN.COM)

Ο Mark MacGann, ένας λομπίστας καριέρας που ηγήθηκε των προσπαθειών της Uber να επηρεάσει τις κυβερνήσεις και πολιτικούς σε όλη την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, εμφανίστηκε ως ο πληροφοριοδότης πίσω από τη διαρροή περισσότερων από 124.000 εσωτερικών αρχείων της εταιρείας στο σκάνδαλο της Uber και παραχώρησε  αποκλειστική συνέντευξη στον Guardian.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο MacGann αποφάσισε να μιλήσει, όπως λέει, επειδή πιστεύει ότι η Uber εν γνώση της παραβίαζε νόμους σε δεκάδες χώρες και παραπλανούσε τον κόσμο σχετικά με τα οφέλη για τους οδηγούς από το μοντέλο gig-economy της εταιρείας. Ο 52χρονος παραδέχεται ότι ήταν μέλος της ομάδας της Uber που έπαιρνε τις αποφάσεις εκείνη την εποχή και τις ευθύνες που του αναλογούν. Για τις αποκαλύψεις που έκανε, οδηγήθηκε όπως σημείωσε από τύψεις που ένοιωθε.

«Είμαι εν μέρει υπεύθυνος» υποστήριξε ο MacGan. «Ήμουν αυτός που μιλούσε με τις κυβερνήσεις, ήμουν αυτός που το προωθούσε στα μέσα ενημέρωσης, ήμουν αυτός που έλεγα στους ανθρώπους ότι έπρεπε να αλλάξουν τους κανόνες επειδή οι οδηγοί θα επωφελούνταν και οι άνθρωποι θα είχαν τόσες πολλές οικονομικές ευκαιρίες»

Όπως υπογράμμισε αυτό αποδείχθηκε «ότι δεν ήταν έτσι, στην πραγματικότητα είχαμε πουλήσει στους ανθρώπους ένα ψέμα».

Ο ρόλος που κατείχε ο MacGann στην Uber μεταξύ του 2014 και του 2016 τον έφερε στο επίκεντρο των αποφάσεων που ελήφθησαν στα υψηλότερα επίπεδα της εταιρείας κατά την περίοδο κατά την οποία η εταιρεία εισέβαλε με τη βία στις αγορές, παραβιάζοντας τους νόμους περί αδειοδότησης ταξί. Επέβλεψε τις προσπάθειες της Uber να πείσει τις κυβερνήσεις να αλλάξουν τους κανονισμούς για τα ταξί και να δημιουργήσουν ένα πιο ευνοϊκό επιχειρηματικό περιβάλλον σε περισσότερες από 40 χώρες.

https://youtu.be/A14Vls_Y6ck

«Μεθυστική και αντιδημοκρατική» η ευκολία πρόσβασης στις κυβερνήσεις

Την ευκολία με την οποία η Uber διείσδυσε στα υψηλότερα κλιμάκια εξουσίας σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και η Ρωσία, την χαρακτήρισε «μεθυστική» αλλά και «βαθιά άδικη» και «αντιδημοκρατική».

Ο MacGann δήλωσε στη συνέντευξή του ότι «λυπάμαι που συμμετείχα σε μια ομάδα ανθρώπων που παραποίησε τα γεγονότα για να κερδίσει την εμπιστοσύνη των οδηγών, των καταναλωτών και των πολιτικών ελίτ». Και κάνοντας αυτοκριτική είπε ότι «θα έπρεπε να είχα δείξει περισσότερη κοινή λογική και να πιέσω περισσότερο για να σταματήσει η τρέλα. Είναι καθήκον μου [τώρα] να μιλήσω και να βοηθήσω τις κυβερνήσεις και τους βουλευτές να διορθώσουν κάποια θεμελιώδη λάθη. Ηθικά, δεν είχα άλλη επιλογή σε αυτό το θέμα».

Τα εσωτερικά αρχεία της Uber αποτελούνται από εμπιστευτικά εταιρικά δεδομένα στα οποία ο MacGann είχε πρόσβαση στην εταιρία. Περιλαμβάνει παρουσιάσεις εταιρειών, ενημερωτικές σημειώσεις, αναφορές ασφαλείας και δεκάδες χιλιάδες μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και WhatsApp, iMessage και ανταλλαγές συνομιλίας μεταξύ του ανώτερου στελέχους της εταιρείας εκείνη την εποχή.

Μεταξύ αυτών είναι ο Travis Kalanick, ο συνιδρυτής και στη συνέχεια διευθύνων σύμβουλος της Uber, ο David Plouffe, πρώην βοηθός της εκστρατείας του Μπαράκ Ομπάμα που έγινε ανώτερος αντιπρόεδρος στην Uber, και η Rachel Whetstone, βρετανική στέλεχος δημοσίων σχέσεων που είχε επίσης ανώτερους ρόλους στην Google, Facebook και τώρα Netflix. Μάλιστα όταν ο MacGann έφυγε από την Uber το 2016, ο Whetstone τον περιέγραψε ως «έναν υπέροχο ηγέτη». Ο Plouffe τον αποκάλεσε «ταλαντούχο επαγγελματία δημόσιας πολιτικής» και «εξαιρετικό συνήγορο της Uber».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο MacGann κατέληξε πρόσφατα σε εξωδικαστικό συμβιβασμό με την Uber μετά από νομική διαμάχη που αφορούσε την αμοιβή του. Όπως είπε του απαγορεύεται να συζητήσει τη νομική του διαμάχη, αλλά αναγνώρισε ότι είχε προσωπικά παράπονα από την εταιρεία, η οποία ισχυρίζεται ότι υποτίμησε τον ρόλο του ως συνομιλητή με την κυβέρνηση και απέτυχε να εκπληρώσει το καθήκον φροντίδας της απέναντί του.

Κατηγορεί την Uber υπό την ηγεσία του Kalanick, ότι υιοθέτησε μια στρατηγική σύγκρουσης με αντιπάλους στις βιομηχανίες ταξί, που τον άφησε προσωπικά εκτεθειμένο. Ως δημόσιο πρόσωπο της εταιρίας στην Ευρώπη, ο MacGann σήκωσε το κύριο βάρος των σφοδρών αντιδράσεων εναντίον της εταιρείας σε χώρες όπως η Γαλλία, το Βέλγιο, η Ιταλία και η Ισπανία. Εν μέσω απειλών για τη ζωή του, του δόθηκε προστασία σωματοφύλακα. Η εμπειρία του από την εργασία στην Uber, λέει, είχε ψυχικό τίμημα και συνέβαλε στη διάγνωση της διαταραχής μετατραυματικού στρες (PTSD).

Παραβιάζοντας θρασύτατα το νόμο

Ως γνώστης των Βρυξελλών, ο MacGann, όπως γράφει ο Guardian, ήταν μια προφανής επιλογή για να ηγηθεί των κυβερνητικών σχέσεων της Uber στην περιοχή της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής (EMEA) το 2014. Γεννημένος στην Ιρλανδία, μιλάει πολλές γλώσσες και διέθετε ένα εντυπωσιακό βιβλίο επαφών που δημιουργήθηκε σε δύο δεκαετίες στο lobbying και τις δημόσιες σχέσεις. Είχε εργαστεί σε εταιρείες δημόσιας πολιτικής, όπως η Weber Shandwick και η Brunswick, και είχε διευθύνει την DigitalEurope, μια εμπορική ένωση που υποστήριζε εταιρείες όπως η Apple, η Microsoft και η Sony. Η πιο πρόσφατη δουλειά του ήταν ως ανώτερος αντιπρόεδρος στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης με μισθό 750.000 δολάρια ετησίως.

Ο MacGann έκανε σημαντική μείωση μισθού για να εργαστεί στην Uber με 160.000 ευρώ. Αλλά όπως όλα τα ανώτερα στελέχη που εντάχθηκαν τότε στην εταιρεία, η οικονομική ανταμοιβή ήταν η υπόσχεση δικαιωμάτων προαίρεσης αγοράς μετοχών που θα μπορούσαν να αξίζουν εκατομμύρια αν η Uber πραγματοποιούσε τις παγκόσμιες φιλοδοξίες της.

Η Uber και οι επενδυτές της προσδοκούσαν τεράστιες αποδόσεις, αν η εταιρεία πετύχαινε την αποστολή της να απελευθερώσει τις αγορές, να μονοπωλήσει τις πόλεις, να μεταμορφώσει τα συστήματα μεταφορών και μια μέρα να αντικαταστήσει τους οδηγούς με αυτόνομα οχήματα. Το σχέδιο, αναγνωρίζει ο MacGann, απαιτούσε από την Uber να περιφρονεί το νόμο σε πόλεις στις οποίες οι ρυθμιζόμενες αγορές ταξί απαιτούσαν δύσκολα αποκτώμενες άδειες οδήγησης ταξί.

«Η προσέγγιση της εταιρείας σε αυτά τα μέρη ήταν ουσιαστικά να παραβιάσει το νόμο, να δείξει πόσο εκπληκτική ήταν η υπηρεσία της Uber και στη συνέχεια να αλλάξει τη νομοθεσία. Η δουλειά μου ήταν να παραμερίσω αξιωματούχους της πόλης, να οικοδομήσω σχέσεις με το ανώτατο επίπεδο της κυβέρνησης και να διαπραγματευτώ. Ήταν επίσης για να αντιμετωπίσουμε τις επιπτώσεις».

«Πίστεψα στο όνειρο που πιέζαμε και είχα υπερβολικό ενθουσιασμό», είπε. «Δούλευα 20 ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα, συνεχώς σε αεροπλάνα, σε συναντήσεις, σε τηλεδιασκέψεις. Δεν σταμάτησα να κάνω ένα βήμα πίσω». Η θητεία του στην εταιρεία περιελάμβανε συναντήσεις με πρωθυπουργούς, προέδρους, υπουργούς Μεταφορών και Οικονομίας, Επιτρόπους της ΕΕ, δημάρχους και ρυθμιστικές αρχές πόλεων.

Ο MacGann είπε ότι οι περισσότεροι ανώτεροι πολιτικοί υποστήριζαν ενστικτωδώς την Uber, θεωρώντας την εταιρεία τεχνολογίας ως προσφορά μιας καινοτόμου νέας πλατφόρμας που θα μπορούσε να επιτρέψει την ευέλικτη εργασία και να βοηθήσει στην επανεκκίνηση των οικονομιών μετά την οικονομική κρίση.

Στα αρχεία υπάρχουν ανταλλαγές γραπτών μηνυμάτων μεταξύ του MacGann και Μακρόν, ο οποίος εργαζόταν παρασκηνιακά για να βοηθήσει την αμερικανική εταιρεία τεχνολογίας. Σε μια ανταλλαγή, ο MacGann ζητά τη βοήθεια του Μακρόν εν μέσω μιας επιδρομής στα γραφεία της εταιρείας. Σε μια άλλη διαμαρτύρεται για μια προφανή απαγόρευση των υπηρεσιών της εταιρείας στη Μασσαλία. Ο Μακρόν φέρεται να είπε στον MacGann ότι θα εξετάσει «προσωπικά» το θέμα.

Μετά την αποχώρησή του από την Uber, ο MacGann διατήρησε τις σχέσεις του με τον Μακρόν και βοήθησε στη συγκέντρωση κεφαλαίων για το κόμμα του La République En Marche το 2016. Λέει ότι η πολιτική του υποστήριξη προς τον Γάλλο πρόεδρο ήταν μια προσωπική απόφαση και δεν είχε «απολύτως καμία σχέση με την Uber». Συνέχισαν να ανταλλάσσουν γραπτά μηνύματα μεταξύ τους μέχρι και τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL