H μεταρρύθμιση των εργασιακών σχέσεων στην Ισπανία, που επαναφέρει την κυριαρχία των συλλογικών συμβάσεων και καταργεί στην πράξη το πρεκαριάτο, πέρασε με μία ψήφο μέσα σε ένα εξαιρετικά τεταμένο κλίμα από την ισπανική Βουλή και μάλιστα από ένα λάθος ενός βουλευτή του δεξιού Λαϊκού Κόμματος που ψήφισε υπέρ στην ηλεκτρονική ψηφοφορία, ενώ δύο βουλευτές του μετριοπαθούς UPN ψήφισαν κατά παρά τη δέσμευση του κόμματός τους ότι θα στήριζε τη μεταρρύθμιση.
Η σοσιαλίστρια πρόεδρος της Βουλής Μεριτσέλ Μπατέτ ανακοίνωσε προς στιγμή ότι η μεταρρύθμιση απορρίφθηκε από τη Βουλή, οδηγώντας τους βουλευτές του δεξιού Λαϊκού Κόμματος και του φασιστικού Vox σε ζητωκραυγές και χειροκροτήματα, αλλά μισό λεπτό αργότερα διόρθωσε το λάθος, οδηγώντας τον Πέδρο Σάντσεθ και τις δύο αντιπροέδρους της κυβέρνησης, την υπουργό Οικονομικών Νάντια Καλβίνιο και την υπουργό Εργασίας Γιολάντα Ντίαθ, να ενώσουν τα χέρια τους δίνοντας ένα σαφές μήνυμα ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει το έργο της.
Τα τρία εθνικιστικά κόμματα, ERC, EH Bildu και PNV, που είχαν στηρίξει την κυβέρνηση Σάντσεθ και ψήφισαν κατά της μεταρρύθμισης των εργασιακών, έσπευσαν αμέσως να χαμηλώσουν τους τόνους της αντιπαράθεσης με την κυβέρνηση, τον Σάντσεθ και την Ντίαθ. Έχοντας υπόψη τους και τα πορτογαλικά σενάρια των τελευταίων ημερών και τον κίνδυνο να οδηγηθεί η χώρα σε πρόωρες εκλογές από κάποιο «ατύχημα» στη Βουλή, εθνικιστές επικριτές της μεταρρύθμισης των εργασιακών μετρίασαν σε τέτοιο βαθμό την αντιπαράθεσή τους, που υποστήριξαν τον διάλογο με την κυβέρνηση.
«Δεν τέλειωσε κι ο κόσμος» τόνισαν δημοσίως αμέσως μετά την ψηφοφορία οι εκπρόσωποι των αριστερών Καταλανών της ERC Γκαρμπιέρλ Ρουφιάν και των αριστερών Βάσκων του EH Bildu Όσκαρ Ματούρε, καθιστώντας σαφές ότι τα δύο αυτά τόσο διαφορετικά μεταξύ τους αριστερά κόμματα έχουν πλήρη συνείδηση ότι η εναλλακτική λύση στην κυβέρνηση συνασπισμού των Σοσιαλιστών και της Αριστεράς θα είναι το δεξιό Λαϊκό Κόμμα με τους φασίστες του Vox. «Σε ό,τι αφορά εμάς, δεν θα περάσουν» οι δεξιοί και οι ακροδεξιοί τόνισε ο Ματούτε, απευθυνόμενος προφανώς στην Ντίαθ και στον Σάντσεθ. «Δεν θα κωλυσιεργήσουμε ούτε θα απορρίψουμε προτάσεις νόμου, ανεξάρτητα από το περιεχόμενό τους. Η θητεία του νομοθετικού σώματος θα συνεχιστεί, κι αυτό θα γίνει από τα αριστερά και με θάρρος» συμπλήρωσε η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του EH Bildu Μέρτσε Αϊθπουρούα.
«Παρ’ όλο που μερικοί νομίζουν ότι σήμερα τέλειωσε ο κόσμος, δεν τέλειωσε ο κόσμος. Αύριο θα συνεχίσουμε να μιλάμε γιατί έχουμε συνειδητοποιήσει ποια θα είναι η εναλλακτική λύση. Θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε και στο τοπικό Κοινοβούλιο της Καταλωνίας» τόνισε ο Ρουφιάν της ERC, ενώ το δεξιό βασκικό PNV έσπευσε να διευκρινίσει ότι «ο δρόμος του διαλόγου με την κυβέρνηση παραμένει ανοιχτός» και ότι δεν ψήφισε τη μεταρρύθμιση των εργασιακών μόνο γιατί προβλέπει ότι οι εθνικές συμβάσεις υπερισχύουν έναντι των περιφερειακών.