Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.7°C24.0°C
4 BF 50%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
21 °C
18.3°C22.8°C
3 BF 39%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
18 °C
14.4°C22.0°C
2 BF 56%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
26 °C
24.4°C27.0°C
3 BF 57%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
21.0°C21.0°C
4 BF 46%
Υπό το κράτος του φαινομένου Γκρούεν
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Υπό το κράτος του φαινομένου Γκρούεν

Της Λήδας Καζαντζάκη

Το «φαινόμενο Γκρούεν» μάς σημαδεύει. Κι ας μην γνωρίζουμε, οι περισσότεροι, τη σημασία του. Που βασίζεται στη νεοφιλεύθερη παραμόρφωση της αρχικής ιδέας, για την ελκυστική διαμόρφωση των εμπορικών κέντρων της Αμερικής, του κυνηγημένου από τους ναζί, εβραϊκής καταγωγής αρχιτέκτονα Βίκτορα Γκρούεν. Κι ας λειτουργούμε, οι περισσότεροι, αγνοώντας τις επήρειές του, υπό το κράτος του, κάθε φορά που βρισκόμαστε σε ένα από τα γιγαντιαία πολυκαταστήματα τύπου mall. Όπου κάθε τους στοιχείο είναι απόλυτα προγραμματισμένο για να μας αποπροσανατολίσει, να μας εισαγάγει σε έναν εικονικό τόπο εκτός χώρου και χρόνου με απόλυτο στόχο τη «χειραγώγηση της επιθυμίας προς όφελος του κέρδους», όπως γράφει στον κατάλογο της έκθεσης «The Gruen Effect» της Μυρτώς Σταμπούλου η Ευγενία Τζιρτζιλάκη.

Ο τίτλος της έκθεσης, αποτέλεσμα του φαινομένου, πυκνώνει τα βασικά ερεθίσματα του έργου της Σταμπούλου. Σχετίζονται άμεσα με ένα σύστημα διεστραμμένης ανάπτυξης, εδραιωμένο στην ακραία και αθέμιτη εκμετάλλευση της φύσης και του ανθρώπου. Eκτείνονται από το ορυχείο διαμαντιών Μιρ της Σιβηρίας με τον μεγαλύτερο κρατήρα που άνοιξε ποτέ άνθρωπος στα έγκατα της γης μέχρι τις δικές μας, καταστροφικές για το περιβάλλον της Χαλκιδικής- και όχι μόνον-, εξορύξεις χρυσού της εταιρείας Ελντοράντο και τους παγκόσμιους πειραματισμούς με την κατασκευή ρομπότ για την αγορά εργασίας.

Γράφει με κύριο μέσο της το μολυβοκάρβουνο πάνω σε χαρτί ακουαρέλας τοπία αισθαντικά και απτά. Τα βυθίζει σε ένα φως ονειρικό, που αναδεικνύει τη δυσαναλογία των ρυθμικών σχηματισμών της φύσης και της αποτυπωμένης με ακρίβεια βίαιης επέμβασης του σύγχρονου ανθρώπου ανάμεσα στα έμμετρα ίχνη αρχαίων πολιτισμών. Μορφώνει τις φιγούρες της ανάμεσα στην αφαίρεση και στον ρεαλισμό.

Άλλοτε τοποθετεί στη θέση του προσώπου τους ένα ορθογώνιο παράθυρο στον ρημαγμένο χώρο, προβάλλοντας το σώμα τους μερικά μέσα από μια ριγωτή στολή, που δημιουργεί συγκεκριμένους συνειρμούς. Κι άλλοτε δείχνει την αντίθεση θυτών και θυμάτων μέσα από τις παραμορφωμένες μάσκες του ωμού κυνισμού εκείνων που χτίζουν παίζοντας τις τύχες του κόσμου σε ένα τραπέζι και της απερίγραπτης οδύνης αυτών που υφίστανται τις συνέπειες, όπως της γυναίκας με το κερματισμένο στόμα και το ανδρικό χέρι που αφαιρεί την οδοντοστοιχία της. Πλάθει ζωόμορφα λουλούδια που ουρλιάζουν και απεικονίζει όπως σε μιαν αφίσα ανέκφραστα προσωπάκια κοριτσιών με τον τίτλο «Πρόκλησή μας είναι η εγκατάσταση πρόθεσης και επιθυμίας όπως σε ένα ρομπότ». Εισδύει με την τέχνη της σε θέματα επίκαιρα και ιδιαίτερα καίρια. Αλλά δεν κρύβεται πίσω από τις έννοιές τους. Αντίθετα, αποκαλύπτει την αλήθεια τους μέσα από την αλήθεια της δεινότητας της τέχνης της.

Info: «The Gruen Effect», Μυρτώ Σταμπούλου, γκαλερί Zουμπουλάκη, Πλατεία Κολωνακίου 20, Διάρκεια έκθεσης: 16 Ιανουαρίου- 8 Φεβρουαρίου 2020. Ώρες λειτουργίας: Τρ./Πεμ./Παρ. 11.00-15.00 και 17.00-20.00, Τε./ Σαβ. 11.00-15.00

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL