Live τώρα    
30°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
30 °C
27.4°C33.1°C
4 BF 46%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
31 °C
28.0°C32.5°C
3 BF 42%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
29 °C
28.0°C32.1°C
2 BF 51%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
28 °C
27.8°C29.7°C
3 BF 50%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
33 °C
31.2°C32.9°C
3 BF 33%
Εργασιακά / Εργασιακά: Μοντέλο βουλγαροποίησης από το ΔΝΤ
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Εργασιακά / Εργασιακά: Μοντέλο βουλγαροποίησης από το ΔΝΤ

Μάχη δίνει στις Βρυξέλλες τα τελευταία 24ωρα η υπουργός Εργασίας Ε. Αχτσιόγλου για την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων

Αν για το σύνολο της συμφωνίας με τους Ευρωπαίους τον Ιούλιο του 2015 υπάρχει (μέτα τις 20 Φεβρουαρίου και το τελευταίο Eurogroup) τουλάχιστον η αίσθηση ότι έχει ακυρωθεί σε μεγάλο βαθμό (αν δεν "έχει πεταχτεί στα σκουπίδια"), η διαπραγμάτευση που συνεχίζεται για τα εργασιακά στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης της δεύτερης αξιολόγησης δείχνει όχι μόνο να την ξεπερνάει, αλλά να υπαγορεύει ένα καινούργιο status: Η (όποια) ανάπτυξη, που θα ακολουθήσει έναν κύκλο σταθεροποίησης στην οικονομία, δεν "χωράει" ευρωπαϊκούς εργασιακούς όρους (βέλτιστες πρακτικές) και νομοθετικούς περιορισμούς. Το νέο μοντέλο ανάπτυξης υπηρετείται με "βουλγαροποίηση" της αγοράς εργασίας.

Σε ποιο άλλο πρακτικό αποτέλεσμα οδηγεί άραγε η εμμονή του ΔΝΤ για "μη επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας", για κατάργηση κάθε ορίου προστασίας από τις ομαδικές απολύσεις και επιπλέον για πρακτική εξουδετέρωση της απεργίας;

Η συμφωνία του 2015

Στη συμφωνία του 2015 στο κεφάλαιο των εργασιακών υπήρχαν τρεις βασικές παράμετροι:

Η ευρωπαϊκή πλευρά έβαλε δύο θέματα που θα έπρεπε να εξεταστούν: Τον συνδικαλιστικό νόμο και τις ομαδικές απολύσεις. Η ελληνική πλευρά έθεσε την επιστροφή των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Όλα αυτά με την υποσημείωση "ότι δεν θα υπάρξει κάποια μεταβολή που θα επιστρέφει στο προηγούμενο καθεστώς". Με άλλα λόγια, δεσμευόμασταν ότι, μέχρι να συζητηθούν αυτά τα θέματα, δεν θα προχωρούσαμε σε κάποια μονομερή ενέργεια, ωστόσο γινόταν φανερό ότι για πρώτη φορά μετά το 2012 άνοιγε η συζήτηση για τις συλλογικές συμβάσεις.

Το πόρισμα της Επιτροπής Σοφών...

Έπειτα από πρωτοβουλία της κυβέρνησης και με τη σύμφωνη γνώμη των θεσμών συστάθηκε Επιτροπή Σοφών για τα εργασιακά και στα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου εξέδωσε το ακόλουθο πόρισμα για τα βασικά θέματα, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί και στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης για τη δεύτερη αξιολόγηση:

* Συνδικαλιστικός νόμος: Η ισχύουσα ελληνική νομοθεσία ρυθμίζει εκτενώς τις διαδικασίες για την κήρυξη απεργίας. Η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων δεν βλέπει την ανάγκη για αυστηρότερους κανόνες σχετικά με την απεργία: ..."Μία συζήτηση για τα προβλήματα του συνδικαλιστικού νόμου θα ήταν χρήσιμη. Ωστόσο, σε αυτό το πεδίο, δεν βλέπουμε κάποια αντίθεση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις ευρωπαϊκές πρακτικές". Επιπλέον, η Επιτροπή "δεν βλέπει κάποιον επείγοντα λόγο για άρση της απαγόρευσης της ανταπεργίας" (lockout).

* Συλλογικές Συμβάσεις - Κατώτατος Μισθός:

Για τον τρόπο καθορισμού του κατώτατου μισθού, ο οποίος έχει οριστεί νομοθετικά: Η πλειοψηφούσα άποψη είναι να καθορίζεται από το 2018 και μετά από τους κοινωνικούς εταίρους, αλλά η διαπραγμάτευση να γίνεται στο πλαίσιο ενός εύρους τιμών που θα καθορίζεται από συμβουλευτική επιτροπή η οποία θα συνεκτιμά την κατάσταση της οικονομίας, την ανταγωνιστικότητα, την ανεργία, το όριο της φτώχειας κ.ά. Θα λειτουργεί δηλαδή ένας «κόφτης» στα αιτήματα των συνδικάτων.

Η δεύτερη άποψη που καταγράφεται στο πόρισμα ζητάει να εξακολουθήσει να καθορίζεται ο κατώτατος μισθός από το κράτος ύστερα, όμως, από διαβούλευση με τις εργοδοτικές οργανώσεις και τη ΓΣΕΕ.

Οι κοινωνικοί εταίροι πρέπει να διαπραγματεύονται για τις μισθολογικές ωριμάνσεις. Οι αντιπροσωπευτικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας θα μπορούν να επεκτείνονται από το κράτος κατόπιν αίτησης ενός από τα διαπραγματευόμενα μέρη σε κλαδικό ή ομοιοεπαγγελματικό επίπεδο. Οι συλλογικές συμβάσεις θεωρούνται αντιπροσωπευτικές εφόσον καλύπτουν το 50% των εργαζομένων της διαπραγματευτικής μονάδας του κλάδου/επαγγέλματος. Η απόφαση για την επέκταση της συλλογικής σύμβασης λαμβάνεται από τον υπουργό Εργασίας έπειτα από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους. Η κυβέρνηση και οι κοινωνικοί εταίροι θα θεσμοθετήσουν ένα διοικητικό σύστημα που θα επιτρέπει τον αξιόπιστο έλεγχο του ποσοστού των εργαζομένων που αντιπροσωπεύεται στη διαπραγματευτική μονάδα.

Ο ρόλος του ΔΝΤ...

Αυτό το σχετικά ευνοϊκό περιβάλλον για τις ελληνικές θέσεις σήμερα δεν υπάρχει στις διαπραγματεύσεις. Το δε πόρισμα της Επιτροπής ούτε καν συζητείται από τους ίδιους τους Ευρωπαίους εκπροσώπους. Κι αυτό καθώς ο δρόμος επιστροφής των θεσμών, δηλαδή της (πιθανής ακόμα και σήμερα) συμμετοχής του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, σήμανε καθαρά την επιβολή της δικής του ατζέντας, την οποία περιγράψαμε στην αρχή.

Κι αυτό καθώς το Ταμείο θέλει να ξεκαθαριστεί ότι θα ισχύει η παράταση του παγώματος των συλλογικών διαπραγματεύσεων ώς το τέλος του προγράμματος και δεν κάνει βήμα πίσω για τη νομοθέτηση της αύξησης του ορίου των ομαδικών απολύσεων από το 5% στο 10% και του locout - το δικαίωμα ανταπεργίας των εργοδοτών.

Τα τελευταία 24ωρα κατά την παραμονή Τσακαλώτου - Αχτσιόγλου στις Βρυξέλλες υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις για κάποιες υποχωρήσεις και από τις δύο πλευρές. Σύμφωνα με μία εκδοχή, το ΔΝΤ δεν θα επιμείνει στον διπλασιασμό του ορίου των ομαδικών απολύσεων, αλλά ζητεί την άρση του περιορισμού που προβλέπει η νομοθεσία για 30 απολύσεις τον μήνα.

Η ευρωπαϊκή πλευρά, έπειτα από μια περίοδο πλήρους αφωνίας, αρχίζει δειλά να επαναφέρει θέμα συλλογικών συμβάσεων, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα επιμείνει ή, πολύ περισσότερο, ότι θα δώσει μάχη υπερασπιζόμενη το περιβόητο "ευρωπαϊκό κεκτημένο". Ενδεχομένως, έχοντας κατά νου ότι «κάτι θα πρέπει να δοθεί για να κλείσει η συμφωνία», ίσως συζητεί μια «λάιτ» εκδοχή των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων, στις οποίες δεν θα συμπεριλαμβάνεται η συμφωνία για τον κατώτατο μισθό, η οποία θα γίνεται από το κράτος σε συνεργασία με την τρόικα όσο είμαστε ακόμη σε Μνημόνια. Τελευταίο επίδικο φαίνεται να είναι η επαναφορά της επεκτασιμότητας των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων και στα μη μέλη των αντίστοιχων κλαδικών εργοδοτικών ενώσεων. Σε αυτό το θέμα εκφράζονται αντιρρήσεις από το ΔΝΤ για το αν θα πρέπει να υποχρεώνονται κάποιες επιχειρήσεις να ακολουθούν και βέβαια το Ταμείο λέει όχι στην υπερίσχυση των κλαδικών έναντι των επιχειρησιακών συμβάσεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL