Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αυξημένες νεφώσεις
19 °C
16.5°C20.1°C
2 BF 53%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
16 °C
13.7°C18.8°C
2 BF 67%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
17 °C
17.0°C19.8°C
2 BF 71%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
17.8°C19.9°C
3 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
15 °C
14.5°C14.9°C
0 BF 63%
Μουσική /  Ο Αντρέι Γκαβρίλωφ, «ξένος» της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Μουσική /  Ο Αντρέι Γκαβρίλωφ, «ξένος» της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών

ΓΚΑΒΡΙΛΟΦ

Θυμόμαστε τον Andrei Gavrilov όταν, στη Γερμανία των αρχών της δεκαετίας του 1980, αντιμετωπιζόταν, παραλλήλως με τον περίπου συνομήλικό του Yuri Egorov, ως «shooting star» της σοβιετικής σχολής πιάνου. Κι αν ο πρεσβύτερος Γιούρι είχε μαθητεύσει στο πλάι ενός Yakov Zak, ο Αντρέι, γιος καθιερωμένου ζωγράφου και Αρμένιας πιανίστας, μαθήτριας του Heinrich Neuhaus, δεν υστερούσε σε μουσικά νάματα, αφού όχι μόνον η πρώτη -μετά τη μητέρα του- καθηγήτριά του στο Ωδείο της Μόσχας ανέτρεχε στο τεράστιο εκπαιδευτικό διαμέτρημα ενός Alexander Goldenweiser, αλλά και ο καθηγητής της ολοκλήρωσης των σπουδών του, ο Lev Naoumov, προερχόταν από το φυτώριο του Νωυχάουζ. Το γεγονός δε ότι ο Γκαβρίλωφ, μέσω του πατέρα του, όπως και ο Νωυχάουζ, αλλά και ο Sviatoslav Richter κατάγονταν από Γερμανούς προγόνους δεν ήταν ίσως άσχετο ούτε με την επιλογή του από τους ιθύνοντες του Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ, προκειμένου να αντικαταστήσει τον αδιάθετο Ρίχτερ σε συναυλία, ούτε με τη μετέπειτα συνεργασία των δύο, όπως στην ηχογράφηση με πιάνο για τις σουίτες του Χαίντελ.

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών εγκαινίασε τη συναυλία της 20ής Οκτωβρίου, υπό τη διεύθυνση του Matthias Foremny, με τη σουίτα από την όπερα του Κουρτ Βάιλ «Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόνυ», που η πρεμιέρα της είχε λάβει χώρα το 1930 στη Λειψία, πόλη με την οποία συνδέεται ο μαέστρος ως ο πρώτος προσκεκλημένος αρχιμουσικός της Όπεράς της. Υπό την μπαγκέτα του η ΚΟΑ διείσδυσε στον εικονοκλαστικό σαρκασμό της μουσικής, πιότερο αισθαντικής από τα χονδροειδή σημαινόμενά της, με κύριο τη γελοιοποίηση του καπιταλισμού και της αστερόεσσας κοιτίδας του. Με στερεοσκοπικά τοποθετημένα έγχορδα και με όγκο που προκαλούσε τον συμφωνικό Στράους αποδόθηκε στο έπακρον η μουσική σύνοψη ενός λυρικού έργου, που η μπρεχτική υπερβολή του μοιάζει ξεπερασμένη στην εν πολλοίς αποϊδεολογικοποιημένη, αφαιρετική εποχή μας.

Το α΄ μέρος της συναυλίας ολοκλήρωσε το 1ο από τα 5 και μοναδικό κοντσέρτο για πιάνο του Σεργκέι Προκόφιεφ που ηχογράφησε (1977!) ο Γκαβρίλωφ, τότε όπως και σήμερα, σε συνδυασμό με του Ραβέλ. Ο έμπειρος, «λυμένος» δακτυλισμός του ανέσυρε και νοηματοδότησε συνθετικές πινελιές που άλλως θα παρέρχονταν ως κενή δεξιοτεχνική φλυαρία. Εκείνος όχι απλώς θάμβωσε με την καθαρότητα της άρθρωσης και τη δαντελένια εσωτερικότητα του μεγάλου ερμηνευτή, αλλά και συντήρησε τον ποιοτικό πήχη για τις δαιμονικές απαιτήσεις του γ΄ μέρους, στις οποίες ανταποκρίθηκε με τόσο κραυγαλέα ευκρίνεια και διατεταμένο μουσικό και εκφραστικό εύρος που ελάχιστοι θα επιτύγχαναν χωρίς τη μομφή της υπερπροσπάθειας. Αλλά και στον Ραβέλ «για το αριστερό χέρι» ο Γκαβρίλωφ ενάλλασσε πανεύκολα την κραυγαστική δεξιοτεχνία με τη ρωμανική και ρομαντική φινέτσα σε μια ερμηνεία-σταθμό γι’ αυτό το αινιγματικό έργο, επίκαιρο όσο ποτέ στη νοσταλγία της καντέντσας που απέδωσε αλησμόνητα. Το πρόγραμμα ολοκλήρωσε η 2η σουίτα από το μπαλέτο του Ραβέλ «Δάφνις και Χλόη», ευκαιρία ανάδειξης όλων των αναλογίων της Κρατικής μας...

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL