Ορισμένα συμπεράσματα από τις ευρωεκλογές.
Πρώτον. Οι δημοσκοπήσεις έπεσαν έξω. Όλες έδιναν στη Ν.Δ. μέση τιμή γύρω στο 32%-33% που η Ν.Δ. είχε θέσει ως στόχο.
Οχι απλώς δεν το πιάσανε, αλλά το τελικό αποτέλεσμα, το 28,3%, είναι εντελώς έξω από το εύρος των αποτελεσμάτων που έδιναν.
Πώς γίνεται να πέσουν έξω δέκα εταιρείες δημοσκοπήσεων; Και μάλιστα όταν κάποιες από αυτές είναι απολύτως αδιάβλητες, ενώ κάποιες άλλες είναι άσ’ τα να πάνε;
Δεύτερον. Η αποχή ήταν τεράστια. Ο κόσμος αδιαφόρησε.
Αυτό επιτρέπει στη Ν.Δ. να μπαλώνει κάπως την πανωλεθρία που υπέστη. Να, ορίστε, δεν έβγαινε κυβέρνηση, δεν ήρθε και ο κόσμος να ψηφίσει, δικαιούμαι να λέω ότι είμαι περίπου στα ποσοστά των εθνικών εκλογών, απλώς δεν το βλέπετε.
Τρίτον. Δεν θυμόμαστε αν σε άλλες εκλογές στην Ελλάδα, εθνικές ή ευρωπαϊκές, έχει κερδίσει κάποιος με ποσοστό 28,3%. Και, παρ’ όλα αυτά, με διαφορά 14 μονάδων από τον δεύτερο.
Τα τρία «μεγάλα» ή, ας πούμε, «κυβερνητικά» κόμματα συγκεντρώνουν αθροιστικά 56%. Εκεί που παλιά ο δικομματισμός έπιανε κοντά στο 90%.
Αυτό είναι σημάδι πολιτικής κρίσης. Μην το παρακάμπτουμε.
Πάμε τώρα στα πολιτικά.
Προφανώς ο Μητσοτάκης θα δήλωνε ότι πήραμε το μήνυμα. Ποιο είναι όμως το μήνυμα;
Εδώ αρχίζουν οι σάλτσες. Ότι δεν προχωράνε γρήγορα οι μεταρρυθμίσεις, ότι δεν υπάρχει αποφασιστική σύγκρουση με τις παθογένειες, ότι πρέπει να αφουγκραστούνε καλύτερα τον λαό και όλες αυτές τις ηλιθιότητες.
Και ότι πρέπει να εκλείψουν τα φαινόμενα αλαζονείας - πράγμα που επίσης δεν λέει απολύτως τίποτα. Και είναι και εντελώς αλαζονικό.
Δηλαδή, θα συνεχίσουμε να κάνουμε ακριβώς τα ίδια στα τρία χρόνια που έχουμε μπροστά μας.
Και όταν θα έρθει η ώρα να ξαναψηφίσετε, κάποιο τρικ θα σκεφτούμε και κάπως θα σας εκβιάσουμε.
Προφανώς και δεν πρόκειται να αλλάξουμε τίποτα από αυτά που κάνουμε. Μην είστε χαζοί.
Απλώς θα φροντίσουμε να είμαστε προσεκτικότεροι, να μην φαινόμαστε και να μην γινόμαστε βούκινο.
Αλλά δεν είναι αυτός ο λόγος για τον οποίο τους καταψήφισε ο κόσμος.
Αυτά για τα οποία τους καταψήφισε ο κόσμος τα θεωρούν βασικές αιχμές και προτεραιότητες στην πολιτική τους.
Για παράδειγμα, όταν ετοιμάζουν αυξήσεις 30% στο ρεύμα από την επομένη των εκλογών, και μάλιστα λένε στον κόσμο ότι δεν φύσηξε αρκετά, δεν είναι καθόλου πρωτοφανές ο κόσμος να τους μαυρίζει.
Αλλά το μήνυμα που έχουν πάρει δεν είναι ότι πρέπει να φρενάρουν τις ανατιμήσεις στο ρεύμα.
Το μήνυμα που έχουν πάρει είναι ότι οι ανατιμήσεις στο ρεύμα θα έπρεπε να κρατηθούν κρυφές κατά την προεκλογική περίοδο. Καταλάβατε τη λεπτή διαφορά;
Ο κόσμος τους μαύρισε επειδή τους έχει σιχαθεί με τα Τέμπη. Αλλά το μήνυμα που έχουν πάρει δεν είναι να αφήσουν την υπόθεση να φωτιστεί πλήρως.
Είναι ότι παραήταν άνετοι με τη συγκάλυψη και τα μπαζώματα και υποτίμησαν τη νοημοσύνη του κόσμου.
Και ότι δεν υπολόγισαν ότι οι συγγενείς των θυμάτων θα είχαν όρεξη να μπουν σε λεπτομέρειες και να τα ψάχνουν έπειτα από αυτό που τους βρήκε.
Μην έχουμε λοιπόν αυταπάτες ότι από δω και πέρα θα κάνουν κάτι διαφορετικό. Το μήνυμα που πήραν είναι αυτό που τους έστειλαν οι επικοινωνιολόγοι τους, όχι αυτό που τους έστειλε ο κόσμος.
Α, πήγε κουβά και ο Γκρίνμπεργκ.
Μας αφορά αυτό γιατί πληρώνεται με τα λεφτά μας.
Αυτά για τώρα.