Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
14.9°C18.4°C
3 BF 60%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
17.1°C19.8°C
2 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
15.9°C19.0°C
4 BF 55%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.6°C17.8°C
3 BF 71%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
12.3°C15.7°C
0 BF 71%
Δημήτρης Αρβανίτης / «Στηρίζουμε το δημόσιο σχολείο, δεν σταματάμε παρά τα όποια εμπόδια»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Δημήτρης Αρβανίτης / «Στηρίζουμε το δημόσιο σχολείο, δεν σταματάμε παρά τα όποια εμπόδια»

Μαθήματα ζωής και αξιών «παρέδωσε» επί δύο ημέρες σε μαθητές του τμήματος Γραφιστικής του ΕΠΑΛ Ακρωτηρίου Χανίων ο Δημήτρης Αρβανίτης, σχεδιαστής γραφιστικής τέχνης ένα από τα τιμώμενα πρόσωπα του 11ου Φεστιβάλ Χανίων, στο πλαίσιο των ετήσιων εκπαιδευτικών δράσεων που πραγματοποιούνται σε σχολεία της Κρήτης.

«Να συνεχίσετε το σχολείο. Μην διακόπτετε, όποια κι αν είναι τα εμπόδια που θα συναντήσετε. Ολοι στηρίζουμε το Δημόσιο Σχολείο  και αγωνιζόμαστε για την Δημόσια Εκπαίδευση» αυτή ήταν η συμβουλή –παρότρυνση του Δημήτρη Αρβανίτη, στους  μαθητές του Λυκείου, που υπό αντίξοες συνθήκες δίνουν την μάχη να ενταχθούν στην Σχολή Καλών Τεχνών, στην Αρχιτεκτονική και στο Τμήμα Γραφιστικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. «Απαράδεκτο να έχει καταργηθεί  στα σχολεία το γραμμικό σχέδιο - υποχρεωτικό μάθημα στις πανελλήνιες -και να αναγκάζονται να πληρώνουν σε φροντιστήρια αυτά τα παιδιά» το σχόλιο του Δημήτρη Αρβανίτη  στο avgi.gr . Κρατούσε στα χέρια του τις ασπρόμαυρες προσωπογραφίες του, που φιλοτέχνησαν εκεί  μπροστά του, χέρια ταλαντούχων μαθητών.

«Πολλές «πρωτιές» στην εισαγωγή στα ΑΕΙ  κατέγραψε το σχολείο μας  την περσινή χρονιά» λέει με καμάρι  η εικαστικός και ζωγράφος καθηγήτριά τους Ολγα Βερυκάκη, απαριθμώντας πρωτιές  που γκρεμίζουν στερεότυπα  απαξιωτικά για τα  ΕΠΑΛ , ότι «είναι αποθήκες για μαθητές δεύτερης κατηγορίας», οι μαθητές του αναπαράγουν την βία και την επιθετικότητα, στερεότυπα που υιοθετούνται δυστυχώς και από τις ίδιες τις οικογένειες των μαθητών. Αυτό είναι και το θέμα που πραγματεύεται η ταινία μικρού μήκους  που δημιούργησαν οι ίδιοι οι μαθητές του ΕΠΑΛ Ακρωτηρίου με τίτλο «ΕΠΑΛίτες» και θα προβληθεί την τελευταία ημέρα του  Φεστιβάλ, με άλλες 12 μαθητικές ταινίες. Θέλουν να αποκαταστήσουν την φήμη και την αξία των ΕΠΑΛ.

Ο Δημήτρης Αρβανίτης προσέφερε στα παιδιά βιβλία από την προσωπική του συλλογή που αφορούν την τέχνη της γραφιστικής και υποσχέθηκε να τους χαρίσει 5 τόμους για τις αρχές που διέπουν το ντιζάιν, πολύτιμο υλικό για  τους μελλοντικούς γραφίστες. Όμως άκουσε με έκπληξη ότι δυστυχώς βιβλιοθήκη δεν υπάρχει για τις Εφαρμοσμένες Τέχνες.

«Εδώ παλεύουμε χρόνια για κουρτίνες και ανεμιστήρες, αλλά ακόμη δεν βρέθηκε το κονδύλι» επεσήμανε με πίκρα  και όχι με ειρωνία η καθηγήτρια φωτογραφίας Αγγελική Ψαράκη…  Ο Σταύρος, η Αλεξάνδρα, η Νικολέτα, η Νίνα, ο Ανδρέας, ο Μιχάλης, ο Στέλιος , η Δάφνη και η Μαριλένα, είναι οι μαθητές  και  μαθήτριες της Γ’ Λυκείου του Τμήματος Γραφιστών του Τομέα εφαρμοσμένων Τεχνών του ΕΠΑΛ που δούλεψαν μαζί με τους καθηγητές τους και υπό την επίβλεψη του Χρήστου Κακατσάκη, καθηγητή γραφιστικής , από την αρχή της νέας σχολικής χρονιάς , την πρόταση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου ,την οποία  υλοποίησε ο Δημήτρης Αρβανίτης. Σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα  κλήθηκαν οι μαθητές να  υλοποιήσουν  την πρόταση για την δημιουργία αφίσας που θα περιλαμβάνει ένα νέο λογότυπο του «Εθνικού Θεάτρου»  (νέα οπτική ταυτότητα) και τις λέξεις « Hamlet William Shekspeware».

Ζωγράφισαν με τα  χέρια τους την κεντρική ιδέα του έργου «όλα για το στέμμα μέχρι θανάτου», επεξεργάστηκαν ψηφιακά τα έργα τους με την χρήση των Η-Υ, έκαναν την σύνθεση και εκτύπωσαν τις αφίσες. «Δεν τίθεται θέμα καλύτερης  αφίσας, όλες είναι εξαιρετικές, εξάλλου  μαθαίνουμε  να λειτουργούμε ως ομάδα, δεν κάνουμε πρωταθλητισμό » σχολίασε ο Δημήτρης Αρβανίτης παρατηρώντας τις 9 αφίσες των  μαθητών. Πρωτότυπες ιδέες για το λογότυπα του Εθνικού θεάτρου, αλλού καλλιγραφικά δοσμένα, αλλού το Ε να αγκαλιάζει  το Θ, αλλού η απεικόνιση ενός αρχαίου θεάτρου..Με μεγάλη ευχέρεια τα ταλαντούχα παιδιά ζωγράφισαν  και επεξεργάστηκαν ψηφιακά τις ιδέες τους που πλέον ως αφίσες είναι τοποθετημένες στους τοίχους  των σχολικών αιθουσών που δυστυχώς είναι  ακόμη με τσιμεντόλιθους , χωρίς σοβάδες. Eυτυχώς το χρώμα «κρύβει» το αφρόντιστο.

 Το «μάθημα» αρχίζει .. Λέει ο Δημήτρης Αρβανίτης για τις βασικές αρχές που διέπουν την τέχνη του ντιζάιν και ταυτόχρονα βγαίνουν από μέσα του, τα δικά του «οικοδομικά  υλικά» με τα οποία «έχτισε» την δική του προσωπικότητα  και καριέρα. «Βιοπορισμός με εντιμότητα. Όχι πλεονεξία . Και τα «όχι» που λέμε στην ζωή μας είναι σημαντικά.  Αυτά θα μας συντροφεύουν .Στο portfolio μας  βάζουμε αυτέ τις δουλειές με τις οποίες  περάσαμε καλά. Πολλές φορές έκανα δουλειά χωρίς αμοιβή. Όμως πέρασα καλά. Ομόρφυνα την ζωή μου , με καλλιέργησαν ως άνθρωπο . Αυτό είναι το μεγάλο κέρδος στον βίο μου, να είμαι χαρούμενος όταν εργάζομαι.  Όταν ο Παντελής Βούλγαρης  μου πρότεινε να κάνω την αφίσα για μια ταινία του Ε. Βενιζέλου , ο σκηνοθέτης δεν είχε χρήματα . Μου πρότεινε ως ανταμοιβή να πάρω ότι υπήρχε  από τα σκηνικά  της ταινίας. Δεν υπήρχε ούτε καλή φωτογραφία του Βενιζέλου για την  αφίσα. Είχα όμως  την αυθάδεια του νέου που έχει άγνοια κινδύνου.. Ο σχεδιαστής πρέπει να έχει γνώση ,όχι  γνώμη.. Αλλο το ντιζάιν άλλο το επάγγελμα»  είπε  στην εισηγητική του ομιλία  ο Δημήτρης Αρβανίτης , και σκεφτόμουνα πως αυτές είναι «αξίες ζωής» για όλους μας και όχι μονο για τους μελλοντικούς γραφίστες.

Επέλεξε να τους παρουσιάσει αφίσες που έχει φιλοτεχνήσει ο ίδιος, οι οποίες  στην πλειοψηφία τους  εμπεριέχουν κοινωνικό μήνυμα. Θέματα :μετανάστευση, πρόσφυγες, ξενοφοβία, φυγή, πατρίδα, νοσταλγία, «ελευθερία/ισότητα» δικαιοσύνη», ρατσισμός, φασισμός,  ισότητα της  γυναίκας , έμφυλα βία ... Ανάμεσα στους μαθητές και μια Ιρανή μαθήτρια που δεν γνωρίζει ελληνικά. Όμως δεν την εμπόδισε να παρατηρεί με ενδιαφέρον τις αφίσες που έπεφταν στην οθόνη του υπολογιστή γιατί η εικόνα προβάλει κομμάτια από  την ζωή των ομοεθνών της. Ενδεχομένως και την δική της. Εξάλλου «η εικόνα είναι κάτι που δεν την σταματούν οι λέξεις» σχολίασε η καθηγήτρια φωτογραφίας Αγγελική Ψαράκη. Γιατί κύριε χρησιμοποιείτε πινέζες στην αφίσα για τους μετανάστες,ρωτάει ένας μαθητής παρατηρώντας την αφίσα  για την υποκρισία της λεγόμενης φιλόξενης υποδοχής των ξένων.. Τι σημαίνει κύριε «μαζί τα φάγαμε» και τι σχέση έχει με την κρίση; Ποιός είναι ο Μπρέιβικ και πώς σχετίζεται με το σύνθημα  racism; Ποιός είναι ο Λοτρέκ , τι σχέση έχει με την αφίσα , από πότε εμφανίστηκαν τα αντιρατσιστικά συνθήματα; Ποιος είναι ο Νέλσον Μαντέλα και τι σημαίνει  το σύνθημα “ uburtu” δηλαδή «όλοι μαζί»; Κάθε αφίσα αφορμή για μια νέα συζήτηση, μια νέα θεματική , ένα νέο κοινωνικό πρόβλημα, μια  άλλη θεώρηση της κοινωνίας. Το ίδιο σκηνικό  και όταν ο Δημήτρης Αρβανίτης  παρουσίασε την έρευνα ενός  εκδοτικού οίκου για την ιστορία της αφίσας  από τον Λοτρέκ  στον Μάιστερ.. Το κουδούνι χτύπησε πολλές φορές, όμως τα παιδιά δεν μετακινήθηκαν  από τις θέσεις τους, γιατί τους αφορούσε ο λόγος και η εικόνα. Δώσαν την υπόσχεση να ανταμώνουν γραφίστες με μαθητές κάθε χρόνο στις σχολικές αίθουσες του ΕΠΑΛ και αυτό το πιστώνετε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου στα Χανιά..

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL