Live τώρα    
34°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
34 °C
32.2°C35.8°C
4 BF 35%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
33 °C
30.5°C35.3°C
3 BF 47%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
34 °C
33.8°C37.6°C
1 BF 38%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
30 °C
29.8°C29.9°C
4 BF 51%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
34 °C
32.9°C33.9°C
0 BF 33%
Ευρώπη / Παράπλευρες ζημίες και ωφέλειες του πολέμου
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ευρώπη / Παράπλευρες ζημίες και ωφέλειες του πολέμου

ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Η Γερμανία είναι μια χώρα ενοχική - και δικαίως. Η πίεση που δέχεται η κυβέρνηση Σολτς όχι μόνο να στείλει βαρύ οπλισμό στην Ουκρανία, αλλά και να κλείσει μια ώρα αρχύτερα τις στρόφιγγες του ρωσικού πετρελαίου και αερίου, ώστε να σταματήσει να γεμίζει το πολεμικό ταμείο του Πούτιν, είναι τεράστια. Δηλώνει δε διατεθειμένη να το κάνει όσο επώδυνο κι αν είναι αυτό για τη γερμανική οικονομία αλλά και για τους καταναλωτές. Και προετοιμάζεται πυρετωδώς να αντιμετωπίσει τις συνέπειες με πολλούς τρόπους, μεταξύ των οποίων και με μια μηνιαία κάρτα για όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς που θα κοστίζει 9 ευρώ.

Από την 1η Ιουνίου και για τρεις μήνες οι κάτοικοι της Γερμανίας θα μπορούν να χρησιμοποιούν όλα τα ΜΜΜ, λεωφορεία, μετρό, τραμ και τρένα, εκτός των Intercity Express, σε ολόκληρη τη χώρα για να πηγαίνουν καθημερινά στη δουλειά τους, αλλά και για να κάνουν ταξιδάκια, ίσως και καλοκαιρινές διακοπές, χωρίς αυτοκίνητο. Συγκριτικά να πούμε ότι η ημερήσια κάρτα μόνο για το δίκτυο ΜΜΜ του Βερολίνου κοστίζει 8,80 ευρώ - και δεν είναι από τις ακριβότερες που υπάρχουν στη Γερμανία.

Αυτή η τολμηρή -και πολύ ακριβή- απόφαση ελήφθη έναν μήνα μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, όταν ήδη η ακρίβεια στην ενέργεια και τα καύσιμα είχε χτυπήσει κόκκινο, χωρίς να λείψει από την αγορά ούτε ένα λίτρο ρωσικού πετρελαίου.  Έκτοτε, οι τιμές συνέχισαν να ανεβαίνουν και κανείς δεν ξέρει σε πόσο απαγορευτικά υψηλά επίπεδα θα φτάσουν όταν κλείσουν πραγματικά οι στρόφιγγες.  Ήταν κομμάτι ενός διευρυμένου πακέτου ελαφρύνσεων για την ενέργεια και τις μετακινήσεις, το οποίο στόχο είχε την άμεση ανακούφιση κυρίως των χαμηλών και μεσαίων κοινωνικών στρωμάτων - και δη με τρόπο «μη γραφειοκρατικό» και «κοινωνικά δίκαιο», όπως τόνιζε στα τέλη Μαρτίου η κυβέρνηση.

Η επιλογή της κάρτας των 9 ευρώ έχει όμως και παιδαγωγικό χαρακτήρα, πέρα από την ανακούφιση που προκαλεί στο πορτοφόλι των ανθρώπων. Είναι ένα τεράστιο δέλεαρ και για ανθρώπους που έχουν μάθει να μην πηγαίνουν πουθενά χωρίς το αυτοκίνητό τους να δοκιμάσουν τα ΜΜΜ - και να συνειδητοποιήσουν ότι είναι βολικά για την καθημερινότητά τους. Σύμφωνα με μια πρώτη δημοσκόπηση, ένα 33% από αυτούς τους ανθρώπους δήλωσε αποφασισμένο να χρησιμοποιήσει την κάρτα για να γλιτώσει επί τρεις μήνες το όλο και πιο δυσβάστακτο κόστος της βενζίνης. Εκτιμάται πως μετά τη λήξη του προγράμματος ένα ποσοστό θα απαρνηθεί οριστικά το Ι.Χ.

Αυτό είναι καλό για το περιβάλλον - και εξοικονομεί και ενέργεια. Η εξοικονόμηση είναι από καιρό ένα μεγάλο στοίχημα για τη Γερμανία -πολύ πριν από τον πόλεμο-, με τους Πράσινους να προσπαθούν να πείσουν τον κόσμο ότι έτσι κάνει κάτι καλό για τον πλανήτη. Ωστόσο, η εξοικονόμηση στην οποία αναγκάζονται τώρα οι περισσότεροι δήμοι της χώρας έχει να κάνει περισσότερο με την ακρίβεια - και την αδυναμία τους να την αντιμετωπίσουν. Από την 1η Ιουνίου θα αρχίσουν περικοπές στον δημόσιο φωτισμό, ανάβοντας τα φώτα λίγο πιο αργά το βράδυ ή σβήνοντάς τα λίγο πιο νωρίς το πρωί. Είναι κι αυτό μια παράπλευρη ζημία του πολέμου.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL