Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
18.3°C21.1°C
3 BF 43%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.4°C21.7°C
2 BF 52%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.0°C22.0°C
4 BF 49%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
18 °C
17.2°C19.0°C
3 BF 82%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
18 °C
18.0°C18.3°C
3 BF 59%
«Aγοράζοντας πίσω τον εαυτό μου»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

«Aγοράζοντας πίσω τον εαυτό μου»

έμιλυ ρατακόφσκι
(The Cut / New York Magazine)

Είναι μια προσπάθεια να αποκτήσει πίσω τις φωτογραφίες της, που μαθαίνει ότι δεν της ανήκουν, ενώ άλλοι τις εκμεταλλεύονται και χτίζουν περιουσίες. Μια προσπάθεια να ανακτήσει πίσω την εικόνα της, στην οποία μαθαίνει ότι αυτή δεν έχει κανένα δικαίωμα. Μαζί με τις φωτογραφίες της προσπαθεί να αποκτήσει πίσω και ένα κομμάτι του εαυτού της. Καταγγέλλει έναν φωτογράφο που όχι μόνο την εκμεταλλεύτηκε επαγγελματικά, αλλά περιγράφει και την σεξουαλική παρενόχληση που δέχτηκε από τον ίδιο κατά τη διάρκεια της φωτογράφισης. Καταγγέλλει την βιομηχανία της μόδας και του θεάματος που εκμεταλλεύεται τις νέες κοπέλες και που δεν ανοίγει ρουθούνι. Είναι και μια έμμεση καταγγελία και σε εμάς, που ενώ καταναλώνουμε τις εικόνες αυτών των γυναικών, όταν ακούμε τις ιστορίες τους, όταν πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης κάθε είδους από μια βιομηχανία δισεκατομμυρίων, δεν τις θεωρούμε άξιες προσοχής. Γιατί δεν ταιριάζουν με τα δικά μας κριτήρια. Με την δική μας αισθητική. Με τον δικό μας τρόπο ζωής.

Πριν από τέσσερα χρόνια, ο Τζόναθαν Λέντερ, ένας διάσημος φωτογράφος μοντέλων, κυκλοφόρησε ένα τετράδιο με φωτογραφίες της Έμιλι Ρατακόφσκι στην τιμή των ογδόντα δολαρίων. Η Ρατακόφσκι δήλωσε δημοσίως ότι αυτές οι φωτογραφίες είχαν βγει με την συγκατάθεσή της την εποχή που δούλευε ως μοντέλο για να χρησιμοποιηθούν σε ένα περιοδικό μόδας και τίποτα παραπάνω. Δεν είχε υπογράψει ούτε αυτή ούτε η ατζέντισσά της κάποια συμφωνία με τον φωτογράφο για περαιτέρω χρήση των φωτογραφιών. Επιπλέον δεν είχε πληρωθεί ούτε ένα δολάριο για αυτές τις φωτογραφίες.

Ο μεγαλοφωτογράφος όμως ήξερε τι έκανε. Ήταν πάρα πολύ δύσκολο για την Ρατακόφσκι να βγάλει άκρη με το δικαστικό σύστημα. Η δίκη θα κρατούσε χρόνια, και ακόμα και αν η ίδια κέρδιζε, ο φωτογράφος θα είχε πουλήσει και ξεπουλήσει το τετράδιο απο πέντε φορές. Όπως και έγινε. Κυκλοφόρησε μάλιστα και άλλα τρία τετράδια σχεδόν αμέσως με όσες φωτογραφίες είχε ακόμα, γιατί ήξερε ότι μέχρι να βγει η απόφαση του δικαστηρίου, προλάβαινε να βγάλει ακόμα περισσότερα χρήματα απο τις πωλήσεις. Τα κέρδη απο την δίκη οριακά θα έφταναν να καλύψουν τα χρήματα που θα δαπανούσε η Ρατακόφσκι στα δικαστικά έξοδα. Και σε αντίθεση με τον ζάμπλουτο φωτογράφο (που φαίνεται πόσο τίμια το κέρδιζε το ψωμί του), η Ρατακόφσκι παρα την διασημότητα, δεν είχε τα χρήματα για να μπορέσει να κοντραριστεί δικαστικώς μαζί του. Δυστυχώς για εκείνη, οι φωτογραφίες είχαν κυκλοφορήσει και στην μαύρη τρύπα του ίντερνετ, οπότε δεν υπήρχε τρόπος να τις πάρει πίσω.

Όταν κατήγγειλε δημοσίως τον φωτογράφο, σαν απάντηση πήρε τον χλευασμό από τα μέσα και από τους χρήστες των σόσιαλ, «ας μη γδυνόσουν», «το κάνεις για την φήμη». Ο φωτογράφος σε συνέντευξή του σαν απάντηση για την καταγγελία του μοντέλου είχε δηλώσει οτι του έκανε εντύπωση πόσο άνετη ήταν στην φωτογράφιση και πόσο εύκολα πόζαρε γυμνή. Ήξερε πολύ καλά τι έκανε ο άνθρωπος.

Και αυτή δεν ήταν η πρώτη φορά που η Ρατακόφσκι δεν κατάφερε να ανακτήσει την εικόνα της. Πριν κάποια χρόνια, είχαν διαρρεύσει φωτογραφίες διάσημων ηθοποιών και μοντέλων σε διάφορες ιστοσελίδες. Σελίδες που υπάρχουν ακριβώς για να ανεβάζουν τέτοιο υλικό. Η Ρατακόφσκι είδε σε αυτό το site φωτογραφίες που είχε στείλει στο κινητό του πρώην συντρόφου της. Σε τέτοιες περιπτώσεις, άκρη δεν μπορεί να βγει. Δυστυχώς έχουμε πολλά πολλά παραδείγματα γυναικών, διάσημων και μη, που βλέπουν φωτογραφίες απο προσωπικές τους στιγμές στο διαδίκτυο και δεν μπορούν όχι να αποζημιωθούν, ούτε καν να τις κατεβάσουν. Το νομικό μας σύστημα είναι πολύ πίσω σε σχέση με την ζημιά που μπορεί να προκαλέσει στην καθεμιά μας ο κάθε ένας που θέλει να μας τιμωρήσει με αυτον τον τρόπο.

Λίγες μέρες πριν, καλεσμένη στην εκπομπή του Γρηγόρη Αρναούτογλου ήταν η Ιωάννα Τούνη. Πρώην παίκτρια σε ριάλιτι μόδας, influencer (που πλέον λέμε και στο χωριό μου) και ιδιοκτήτρια εταιρειών ένδυσης και κοσμημάτων και ενός από τα μεγαλύτερα e-shop στην Ελλάδα.

Είναι η κοπέλα που κάποιους μήνες πριν, μέσα από το κανάλι της στο YouTube, μίλησε για ένα βίντεο από προσωπικές της στιγμές με έναν πρώην σύντροφό της που κυκλοφορούσε στο διαδίκτυο χωρίς την συγκατάθεσή της. Είναι η κοπέλα που εξαιτίας της ιστορίας της αυτής, είδαμε να ξεχύνονται τόνοι μισογυνισμού στο ελληνικό ίντερνετ. Αντί για συμπαράσταση και πλήρη καταδίκη του «μάγκα» που ανέβασε το βίντεο, υπήρχαν πάρα πολλά σχόλια «το κάνει για την φήμη», «όταν γδύνεσαι στο instagram είναι καλά;», «άμα εσύ δε σέβεσαι τον εαυτό σου, μην περιμένεις να σε σεβαστούν οι άλλοι». Δυστυχώς και πολλοί άνθρωποι που ανήκουν στον προοδευτικό χώρο και στην Αριστερά, αρνήθηκαν να την στηρίξουν, ακριβώς επειδή δεν ταιριάζει στο δικό τους πρότυπο της σωστής γυναίκας. Επειδή ανεβάζει προκλητικές φωτογραφίες στο instagram. Ακόμα πολλές φεμινίστριες, χλεύασαν την Τούνη επειδή η ίδια δεν είναι αρκετά φεμινίστρια άρα δεν είναι άξια συμπαράστασης.

Και εδώ έρχεται το βασικό ζήτημα της αυτοδιάθεσης του γυναικείου σώματος. Πολλές νέες γυναίκες επιλέγουν τον χώρο της μόδας για να βγάλουν τα προς το ζην. Επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν το σώμα τους για τη δουλειά τους και δεν υπάρχει τίποτα το μεμπτό σε αυτό. Στον καπιταλισμό ζούμε, όλοι μας πουλάμε τις δεξιότητες, τις γνώσεις μας, τον χρόνο μας σε κάποιον εργοδότη για να επιβιώσουμε. Το ίδιο κάνουν και αυτές. Θέλουν να είναι κυρίαρχες της εικόνας τους και όχι θύματα του καθενός. Και τις έχουμε αφήσει αβοήθητες επειδή πολλοί είτε θεωρούν ότι η δουλειά τους είναι ανήθικη, βρώμικη είτε απ' την άλλη μεριά, επειδή θεωρούν πως ξεπουλάνε τον εαυτό τους στον βωμό του κέρδους. Όμως αυτές οι κοπέλες, κυρίως τα τελευταία χρόνια που ακούγονται -επιτέλους- οι φωνές τους, φωνάζουν να τις βοηθήσουμε. Φωνάζουν για την εκμετάλλευση που δέχονται. Είναι πολύ νέες σε ηλικία, σίγουρα όχι πλούσιες και πληρώνονται ελάχιστα χρήματα για φωτογραφήσεις που αποφέρουν στα αφεντικά τους εκατομμύρια. Τις εκμεταλλεύονται σεξουαλικά γιατί ξέρουν ότι δε θα μπορέσουν να αντιδράσουν. Γιατί αν αντιδράσουν θα χάσουν την δουλειά τους, δε θα τις ξανακαλέσουν σε casting ποτέ. Γιατί είναι αδύναμες.

Αν και μόνο αδύναμη δεν μπορώ να θεωρήσω μια γυναίκα που μέσα σε αυτό το περιβάλλον καταγγέλλει την αδικία που βιώνει. Κόντρα και σε αυτούς που αγοράζουν κότερα και βίλες πάνω στην δικιά της δουλειά, και σε μια κοινωνία που τις θεωρεί λίγες, ελαφρών ηθών και κακό πρότυπο.

Μήπως ήρθε η ώρα να αναθεωρήσουμε;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL