Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
11.4°C17.6°C
1 BF 69%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αραιές νεφώσεις
13 °C
10.1°C14.9°C
1 BF 61%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
11.0°C14.4°C
1 BF 72%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
12 °C
11.8°C12.7°C
2 BF 82%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
9 °C
8.9°C10.7°C
0 BF 81%
Εθνική Πινακοθήκη / Παρισινός αέρας στην Αθήνα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Εθνική Πινακοθήκη / Παρισινός αέρας στην Αθήνα

Γκόγια
Το έργο του Γκόγια «Portrait of Luis María de Cistué y Martínez», γνωστό και ως «El niño azul», που ζωγραφίστηκε μεταξύ Μαρτίου και Απριλίου του 1791

Στην υπόγεια αίθουσα της Εθνικής Πινακοθήκης, που ξεπερνάει τα 2.000 τ.μ. και, εκτός από τις περιοδικές εκθέσεις, θα στεγάζει τη δυτικοευρωπαϊκή συλλογή, τεχνικοί και επιμελητές πηγαινοέρχονται, σκαλωσιές ανεβοκατεβαίνουν, αμπαλαρισμένα έργα τέχνης βγαίνουν προσεκτικά από τα κιβώτια μεταφοράς, φωτιστικά spot περιμένουν στη σειρά να βιδωθούν και στις ειδικές βιτρίνες έχουν ήδη τοποθετηθεί τα πρώτα από τα εκατό έργα της συλλογής των πορτρέτων του Λούβρου που εγκαινιάζουν στις 29 Νοεμβρίου την έκθεση «Αναζητώντας την Αθανασία / Η τέχνη του πορτρέτου στις συλλογές του Λούβρου».

Η έκθεση περιλαμβάνει ορισμένα από τα εμβληματικά έργα που σημάδεψαν την ιστορία της τέχνης, έτσι όπως αυτή αποτυπώθηκε ζωγραφικά και γλυπτικά στη δημοφιλή θεματική των πορτρέτων, προσώπων ιστορικών, βασιλέων, ποιητών, στρατηγών, νομοθετών αλλά και απλών λαϊκών ανθρώπων.

Ο “Θάνατος του Μαρά” και ο “Μέγας Αλέξανδρος”

Η έκθεση, όπως εξήγησε η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, στήθηκε «όχι γραμμικά και στατικά, αλλά αναγνωσμένη με κοινωνικά και λειτουργικά κριτήρια για το τι ρόλο έπαιζαν κάθε φορά τα συγκεκριμένα πορτρέτα».

Ο επισκέπτης της έκθεσης, που περιλαμβάνει ορισμένους από τους θησαυρούς της ευρωπαϊκής αλλά και της παγκόσμιας τέχνης, συναντά αρχικά δύο εξαιρετικής τεχνικής φαγιούμ και στη συνέχεια ακολουθεί ο περίφημος πίνακας «Ο θάνατος του Μαρά», ένα από τα πιο διάσημα έργα της περιόδου της Γαλλικής Επανάστασης, φιλοτεχνημένο από τον Γάλλο ζωγράφο Ζακ-Λουί Νταβίντ. Απεικονίζει τον νεκρό Μαρά, λίγες στιγμές μετά τη δολοφονία του στο λουτρό του από τη Σαρλότ Κορντέ.

Οι κριτικοί της τέχνης σημειώνουν πως ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται το γεγονός από τον ζωγράφο, φίλο του Μαρά, κάνει τον πίνακα ένα από τα πιο γνωστά προπαγανδιστικά έργα στην ιστορία της τέχνης. Είναι ο ίδιος πίνακας που αποτέλεσε ένα από τα πιο γνωστά έργα της εποχής της Τρομοκρατίας.

Η έκθεση περιλαμβάνει έργα από τη δεύτερη χιλιετία π.Χ., με το πορτρέτο του Χαμουραμπί, του πρώτου νομοθέτη της ανθρωπότητας, πορτρέτα του Ομήρου και το σημαντικότατο αντίγραφο του Μεγαλέξανδρου από το πρωτότυπο του Λυσίππου, φαγιούμ, έργα του δυτικού Μεσαίωνα, ρωμαϊκά πορτρέτα, ταφικά μνημεία, έργα της Αναγέννησης, πορτρέτα ηγεμόνων, με το περίφημο πορτρέτο του Ναπολέοντα από τον Γκρο αλλά και τη νεκρική μάσκα του αυτοκράτορα.

Επιμελητές της έκθεσης είναι ο Λουδοβίκος Λεζιλιέ (επιμελητής ελληνικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων στο Λούβρο) και ο Πόζιμο Φαμπρ (επιμελητής ζωγραφικής στο Λούβρο), καθώς και η Έφη Αγαθονίκου.

90.000 επισκέπτες σε τέσσερις μήνες

Η διευθύντρια της Πινακοθήκης ανέφερε πως πρόθεση του Ιδρύματος είναι η ετήσια διοργάνωση δύο μεγάλων εκθέσεων, μιας ελληνικής και μιας ξένης.

«Με την έκθεση αυτή εγκαινιάζεται το υπόγειο τμήμα που προστέθηκε στην επέκταση της Εθνικής Πινακοθήκης», είπε, που «εκτός από τις περιοδικές εκθέσεις, θα στεγάζει τη δυτικοευρωπαϊκή συλλογή. Η έκθεση τιμάει το Λούβρο των πλούσιων συλλογών αλλά και την ελληνογαλλική φιλία αιώνων». Αναφέρθηκε στην προ τετραετίας επίσκεψή της στο παρισινό μουσείο και την πρόταση από τον τότε διευθυντή να μεταφερθεί στην Αθήνα η έκθεση που είχε πάει στο Τόκιο, εμπλουτισμένη και προσαρμοσμένη στην ελληνική πραγματικότητα.

Αποκάλυψε πως δίπλα στα δυτικοευρωπαικά έργα, που θα εγκαινιαστούν μετά την έκθεση του Λούβρου, θα εκτίθενται οι συλλογές χαρακτικών των Ρέμπραντ, Ντίρερ, Γκόγια κ.ά. που δεν είχαν έως τώρα παρουσιαστεί. Και απαντώντας σε σχετική ερώτηση αποκάλυψε πως ο «κλεμμένος» Πικάσο θα εκτεθεί στις δυτικοευρωπαϊκές συλλογές που θα ανοίξουν στο τέλος του χρόνου.

Δεν παρέλειψε να μιλήσει για τους 90.000 επισκέπτες που εισήλθαν στην Πινακοθήκη κατά τους τέσσερις μήνες λειτουργίας της, ενώ, καλωσορίζοντας τους παρευρισκομένους δημοσιογράφους στην πρώτη συνέντευξη Τύπου με αφορμή την έκθεση, μίλησε για το «θαύμα» της επέκτασης της Εθνικής Πινακοθήκης «που πέρασε από τα 40 κύματα, όσο για το είδωλό μου», όπως είπε χαριτολογώντας, «είναι ενταφιασμένο στο γεφύρι της Πινακοθήκης».

Αναφέρθηκε εκτενώς στους δωρητές, ευεργέτες και χορηγούς σημειώνοντας χαρακτηριστικά πως «δεν υπάρχει τίποτα παλιό, όλα είναι καινούργια χάρη στους μεγάλους δωρητές, σε αυτό το εθνικής αυτογνωσίας μουσείο που είναι η Εθνική Πινακοθήκη».

Χαιρετισμό απηύθυνε και ο υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, που αναφέρθηκε στην επέκταση της Πινακοθήκης, σημειώνοντας πως «είμαστε σε μια συνεννόηση στρατηγικού επανασχεδιασμού του οργανογράμματος της Πινακοθήκης», χωρίς να εξαιρεί και τα παραρτήματα στις άλλες πόλεις, λέγοντας πως «κοιτάμε πώς θα έρθουν στα πρότυπα που θέλουμε».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL