Για τον ψυχολόγο/ψυχοθεραπευτή υψηλής εξειδίκευσης και μεγάλης εμπειρίας Βασίλη Αντωνά η μουσική, και συγκεκριμένα η δημιουργία τραγουδιών, δεν ήταν απλώς χόμπι, αλλά πάθος. Τόσο μεγάλο και έντονο μάλιστα, ώστε αργά ή γρήγορα θα έβρισκε... μόνο του τον δρόμο για να δημοσιοποιηθεί κι αυτό συνέβη πριν από λίγο καιρό με τον πρώτο δίσκο του «Φώτα σκιάς». Τραγούδια στην πλειονότητά τους «χαμηλών τόνων», με έναν έμφυτο εσώτερο λυρισμό, βαθείς και ουσιώδεις στίχους, ερμηνευμένα από αρκετές, παλιότερες και γνωστές αλλά και νέες, αντρικές και γυναικείες φωνές. Πέρα από αυτά όμως, έχουν και μια έκδηλη καλαισθησία και ήθος, σε τέτοιο βαθμό ώστε μια συζήτηση με τον δημιουργό τους να είναι ακόμα πιο ενδιαφέρουσα.
Κατ’ αρχάς αλληλοεπηρεάζονται οι δύο ιδιότητές σου και κατά πόσο; Ο ψυχοθεραπευτής έχει κάνει τον τραγουδοποιό να εμβαθύνει περισσότερο στη μουσική αλλά και στις καταστάσεις που περιγράφει και αντίστοιχα ο τραγουδοποιός έχει κάνει τον ψυχοθεραπευτή να βλέπει τους ανθρώπους ίσως λιγότερο εγκεφαλικά και περισσότερο συναισθηματικά;
Το αστείο είναι ότι η ψυχοθεραπευτική δουλειά είναι πιο εγκεφαλική από τη μουσική. Σε μια δυαδική σχέση, στην οποία φέρεις κλινική ευθύνη, δεν μπορείς να «απασφαλίσεις» συναισθηματικά. Πέρα από τις εσωτερικές προσωπικές μου διαδικασίες, η προσέγγισή μου στους δύο κόσμους είναι διαφορετική.
Παρατηρώντας την όλη παρουσία της στην παρουσίαση του δίσκου, η Κατερίνα Νικολούτσου, εκτός από δασκάλα Μουσικής, λειτουργεί για εσένα και ως ψυχολογική υποστήριξη όσον αφορά τη μουσική;
Η Κατερίνα, η «δασκάλα» όπως τη φωνάζουμε όλοι, ήταν εκεί σε ια πολύ δύσκολη για εμένα περίοδο και με βοήθησε μέσω της μουσικής να τη «μεταβολίσω» σε μουσικό έργο. Με έχει στηρίξει μουσικά και γενικότερα και την εμπιστεύομαι.
Το σίγουρο είναι ότι δεν βλέπεις τον εαυτό σου σαν ερμηνευτή, γιατί τότε θα ερμήνευες περισσότερα τραγούδια στον δίσκο, αν όχι όλα. Θα έλεγες όμως ότι είσαι περισσότερο συνθέτης ή στιχουργός, εκφράζεσαι δηλαδή καλύτερα μέσα από τη μουσική ή τον λόγο;
Δεν είμαι τραγουδιστής, μολονότι μου αρέσει ορισμένες φορές να ερμηνεύω. Οι μελωδίες γεννιούνται στον ύπνο μου και με ξυπνούν. Τότε τις ηχογραφώ μουρμουρίζοντας στο τηλέφωνό μου και την επόμενη ημέρα στο πιάνο. Οι στίχοι προϋποθέτουν κόπο και τοκετό.
Κάνω λάθος αν πω ότι κυριότερη μουσική επιρροή σου είναι ο αείμνηστος Θάνος Μικρούτσικος; Κι αυτό είναι ενδιαφέρον, γιατί σε πολλούς νεότερους συνθέτες αρέσει, αλλά σε λίγους έχει πραγματικά διαμορφώσει σε πολύ μεγάλο βαθμό το ύφος τους...
Ο Θάνος Μικρούτσικος είναι μάλλον η κυριότερη επιρροή μου, μολονότι έχω επηρεαστεί και από άλλους μεγάλους Έλληνες συνθέτες, από Τσιτσάνη μέχρι Κουγιουμτζή και από Λοΐζο μέχρι αδελφούς Κατσιμίχα, καθώς και από πολλά διεθνή ακούσματα τα οποία μπορούν να βρεθούν μέσα στα τραγούδια μου αν κάποιος ψάξει. Κλασικό rock, jazz, κλασική μουσική...
Αντίστοιχα, στιχουργικά ποιες θα έλεγες ότι είναι οι κυριότερες επιρροές σου;
Οι στίχοι μου χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Η ποίηση που κάποιες φορές προηγείται της σύνθεσης και οι στίχοι τραγουδιών. Γκάτσος, Παπαδόπουλος, Ελευθερίου και φυσικά Καββαδίας σαφώς και έχουν στιγματίσει τα ακούσματά μου, δεν ξέρω όμως αν «πατάω» στιχουργικά σε κάποιον από αυτούς.
Δεδομένης της εκτίμησης και της σχέσης σου με το έργο του Θ. Μικρούτσικου, η παρουσία στον δίσκο του Γιάννη Κούτρα και της Αιμιλίας Σαρρή θα έλεγα ότι είναι αυτονόητη. Τι σε έκανε όμως να επιλέξεις καθεμία από τις άλλες τρεις καταξιωμένες φωνές, των Παντελή Θεοχαρίδη, Θοδωρή Κοτονιά και Πέννυς Μπαλτατζή;
Για διαφορετικούς λόγους τον/την καθένα/καθεμία. Η Πέννυ έχει αυτή τη δυναμική φρεσκάδα, ο Θοδωρής την ανεπιτήδευτη γοητεία και ο Παντελής το αστείρευτο εύρος. Ήμουν πάρα πολύ τυχερός!
Και, αντίστοιχα, τι σε έκανε επιγραμματικά να συνεργαστείς με τους νεότερους ή και πρωτοεμφανιζόμενους Μιχάλη Κακέπη, Μαρία Αλαμανή-Ναθαναηλίδου και Γιάννη Γεωργάνο;
Ο Μιχάλης έχει και ιστορία, και διαδρομή και έπρεπε κάποια στιγμή να περάσει σε ένα ακόμα πιο εξωστρεφές πλαίσιο, να τον μάθουν ακόμα περισσότεροι. Τη Μαρία μου τη σύστησε ο παραγωγός μου, ο Άγγελος Σφακιανάκης, και οι φωνητικές της δυνατότητες μας άφησαν... άφωνους. Ο Γιάννης είναι δικό μου παιδί. Έχουμε κοινή διαδρομή και συνεργασίες. Μπορεί να κάνει τη φωνή του και με τη φωνή του, ό,τι θέλει.
Ποιος είναι ο λόγος που ερμηνεύεις ένα τραγούδι ο ίδιος και γιατί συγκεκριμένα το «Πριν τον Μάρτη»; Να υποθέσω ότι είναι και το πιο αγαπημένο σου στον δίσκο;
Το τραγούδι αυτό δεν κατάφερα να το αποχωριστώ. Το κράτησα για εμένα σχεδόν καταχρηστικά. Σε επίπεδο παραγωγής του η διαδικασία ήταν ατέλειωτη, «Μπεν Χουρ» το ονόμασε ο Άγγελος! Ευτυχώς, ο ηχολήπτης, ενορχηστρωτής και φίλος πια Νίκος Παπαδόπουλος με ανέχτηκε και με στήριξε. Δεν το αγαπώ απλά, μου ήταν απαραίτητο.
Οι στίχοι σου είναι κατά κανόνα βιωματικοί ή ως ψυχολόγος είσαι σε θέση, αντλώντας ίσως και από εμπειρίες άλλων, να επινοείς εύκολα τις ιστορίες που αφηγείσαι;
Τα κυρίαρχα στοιχεία είναι βιωματικά, ταυτόχρονα όμως, καθώς έχω ακούσει τόσα αφηγήματα τα τελευταία είκοσι έξι χρόνια, όλα αυτά σίγουρα περνάνε στους στίχους μου.
Η δημιουργία αλλά και η ακρόαση ακόμα μουσικής είναι καλό αντίδοτο για την ψυχολογική επιβάρυνση που προκαλούν σε όλο τον κόσμο η πανδημία και η καραντίνα;
Αδιαμφισβήτητα. Είτε μόνος είτε με παρέα, η ακρόαση και η δημιουργία επουλώνουν, ανανεώνουν, αναπτερώνουν... Η μουσική είναι βασική προϋπόθεση όχι μόνο για να επιζήσουμε αλλά και για να ζήσουμε.
Τι θα είχε να συμβουλεύσει ο ειδικευμένος στο coaching στελεχών Αντωνάς τον τραγουδοποιό Βασίλη για το πώς να διαχειριστεί εμπορικά/οικονομικά τα τραγούδια του;
Θα ήθελα πολύ να είχα οικονομικές συμβουλές για όλους, πρωτίστως για τον εαυτό μου. Δυστυχώς ή ευτυχώς, ούτε η κατάρτισή μου περιλαμβάνει τέτοια γνώση ούτε οι υπηρεσίες μου. Θα πω πάντως με βεβαιότητα ότι αν το κέρδος είναι σημαντικός παράγοντας για να ασχοληθεί κάποιος/α με τη μουσική, καλύτερα ας μην το κάνει!
Και, τέλος, τα προσεχή σχέδιά σου; Υπάρχουν ήδη τραγούδια ή έστω ιδέες για τον επόμενο δίσκο;
Αυτή τη στιγμή κάθονται περίπου τριάντα τραγούδια, εκ των οποίων τα μισά περίπου ολοκληρωμένα, στίχοι και μουσική. Έχω φρενάρει λίγο την παραγωγικότητά μου για να μην αφαιρεθεί κάτι από τον δίσκο που μόλις κυκλοφόρησε. Έχω όμως ήδη στο μυαλό μου ονόματα τραγουδιστών/τριών που θα ήθελα να ερμηνεύσουν τραγούδια μου στο κοντινό μέλλον.
Θα μπορούσα να πω ότι το πρώτο δείγμα γραφής του Βασίλη Αντωνά στο «Φώτα Σκιάς» είναι τόσο αξιόλογο, ώστε σχεδόν ανυπομονώ να ακούσω τη συνέχεια.