Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
11.2°C17.6°C
1 BF 70%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
14 °C
11.2°C15.5°C
2 BF 59%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
11.0°C14.9°C
0 BF 69%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
12 °C
11.8°C12.7°C
3 BF 81%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.7°C11.3°C
0 BF 66%
Οι καταναλωτές καταγγέλλουν: Αυξημένα παράπονα για τα ψιλά γράμματα στην αγορά ενέργειας
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Οι καταναλωτές καταγγέλλουν: Αυξημένα παράπονα για τα ψιλά γράμματα στην αγορά ενέργειας

Αυξημένος ήταν ο αριθμός των καταγγελιών και αναφορών των καταναλωτών για θέματα ενέργειας την περασμένη χρονιά, γεγονός που καταδεικνύει ότι ο εντεινόμενος ανταγωνισμός στη λιανική και η παροχή διαφοροποιημένων “πακέτων” δεν εγγυώνται ομαλή και σωστή λειτουργία των αγορών ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου και οι δυσλειτουργίες που εμφανίζονται πρέπει να αποκατασταθούν.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα μεγάλο μέρος των αναφορών και καταγγελιών το 2019 αφορούσε τη δυσκολία κατανόησης των ανταγωνιστικών χρεώσεων της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας στους λογαριασμούς, την αδυναμία στην επαλήθευση της σχετικής μεθοδολογίας που χρησιμοποιείται για τις εν λόγω χρεώσεις και, ενίοτε, την παραπλάνησή τους ως προς το πραγματικό κόστος που συνεπάγεται η εκ μέρους τους κατανάλωση ενέργειας σε σχέση με τη συμβατική συμφωνία τους με τον προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.

Δεν έλειψαν και αναφορές σχετικά με ασάφεια στο περιεχόμενο των διαφημιστικών μηνυμάτων και προωθητικών ενεργειών των προμηθευτών, που ενδέχεται να προκαλούν δυσκολία στον μέσο καταναλωτή να προβεί στις αναγκαίες συγκρίσεις για την επιλογή της πλέον συμφέρουσας προσφοράς.

Απευθείας καταγγελίες

Πιο συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από την έκθεση πεπραγμένων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) για το 2019, την προηγούμενη χρονιά οι καταγγελίες / παράπονα, αναφορές και ερωτήματα των καταναλωτών προς τους ίδιους τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου ξεπέρασαν τα 4 εκατ., ενώ οι αναφορές προς την Αρχή ανήλθαν σε 5.392 σημειώνοντας αύξηση κατά 15,2% έναντι του 2018.

Λόγω της δεσπόζουσας θέσης της ΔΕΗ θεωρείται αναμενόμενο να εμφανίζει και το μεγαλύτερο ποσοστό οχλήσεων στο σύνολο της αγοράς ηλεκτρισμού (56,19%), αν και μεταξύ των εναλλακτικών προμηθευτών δεν παρατηρείται αντίστοιχη αναλογία μεταξύ του μεριδίου αγοράς και του ποσοστού οχλήσεων, καθώς υπάρχουν προμηθευτές με μικρότερα ποσοστά συμμετοχής στην αγορά, αλλά με συγκριτικά μεγαλύτερα ποσοστά οχλήσεων.

Εντυπωσιακά είναι τα νούμερα που κατεγράφησαν από αναφορές, καταγγελίες / παράπονα και ερωτήματα μικρών καταναλωτών που υποβλήθηκαν στους ίδιους τους προμηθευτές καθώς ανήλθαν σε 3.601.741 στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και σε 427.311 στην αγορά φυσικού αερίου (συνολικά 4.029.052).

Στην προμήθεια ηλεκτρισμού η συντριπτική πλειονότητα των καταγγελιών, αναφορών κ.λπ. το 92,24% (3.322.077) αφορούσε την περίοδο της σύμβασης (συμβατική περίοδος), πολύ μικρότερο είναι το ποσοστό 4,88% (175.884) στην περίοδο πριν τη σύναψη σύμβασης (προσυμβατική περίοδος), ενώ το σχετικό ποσοστό στα θέματα δικτύου ανήλθε σε 2,88% (103.780).

Δεδομένης της εξέλιξης της αγοράς, δηλαδή της απώλειας μεριδίου της ΔΕΗ -που όμως παραμένει ο κυρίαρχος πάροχος- και της αύξησης της συμμετοχής των ιδιωτών προμηθευτών, είναι χαρακτηριστικό ότι τα μεγαλύτερα προβλήματα των καταναλωτών εντοπίζονται σχεδόν αποκλειστικά στη συμβατική περίοδο στη ΔΕΗ (λογαριασμοί κ.λπ.), ενώ σημαντικά ζητήματα εγείρονται κατά την προσυμβατική περίοδο (εμπορικές πρακτικές, ενημέρωση κ.λπ.) μόνο προς τους εναλλακτικούς παρόχους.

Ειδικότερα οι οχλήσεις προς τη ΔΕΗ αφορούν κυρίως τη συμβατική περίοδο (σε ποσοστό 96,33%), ενώ μόλις το 3,67% εξ αυτών αφορά θέματα δικτύου. Εξετάζοντας δε το πλήθος των αναφορών έναντι του συνόλου της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, προκύπτει ότι οι σχετικές με τη συμβατική περίοδο αναφορές κατά της ΔΕΗ αποτελούν το 62,74% του συνόλου της αγοράς, ενώ τα θέματα του δικτύου το 77,73%.

Τα θέματα για τα οποία απευθύνθηκαν στη ΔΕΗ οι καταναλωτές αφορούν κυρίως ζητήματα ανάλυσης / διευκρινίσεων λογαριασμών, ζητήματα διαδοχής χρηστών, ευάλωτων πελατών καθώς και στοιχεία σχετικά µε διακανονισμούς οφειλών.

Δεδομένου ότι δεν έχει ακόμη θεσπιστεί ενιαίος τρόπος κατηγοριοποίησης των παραπόνων / αναφορών, ερωτημάτων των καταναλωτών, κάθε προμηθευτής καταγράφει τις δικές του διακριτές κατηγορίες. Ωστόσο υψηλά ποσοστά οχλήσεων καταγράφονται ως προς τη σαφήνεια λογαριασμών, την ενημέρωση επί των τιμών των χρεώσεων, τα λάθη σε χρεώσεις στους λογαριασμούς, το υπόλοιπο / ανεξόφλητο, τον χρόνο απόκρισης στην αίτηση και στις καθυστερήσεις στην αλλαγή προμηθευτή κ.ά.

Και στο φυσικό αέριο

Παρόμοια είναι η κατάσταση και στην αγορά φυσικού αερίου, καθώς σύμφωνα με τη ΡΑΕ τα περισσότερα αιτήματα και συγκεκριμένα το 93,16% (398.081) καταγράφονται στη συμβατική περίοδο. Ωστόσο αυτά αναφέρονται περισσότερο σε άλλες υπηρεσίες των προμηθευτών (π.χ. χρόνοι υποβολής προσφοράς προμήθειας / έναρξης παροχής φυσικού αερίου κ.ά.) και σε μικρότερο βαθμό σε επεξηγήσεις ή διαμαρτυρίες επί των λογαριασμών -σε σχέση με τα αντίστοιχα στην αγορά ηλεκτρισμού.

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL