Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
20.0°C23.2°C
2 BF 54%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
17.6°C21.6°C
3 BF 53%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
25 °C
22.1°C29.3°C
3 BF 54%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
21.8°C22.1°C
3 BF 64%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
19 °C
18.9°C19.1°C
4 BF 55%
Νίκη Κεραμέως / Το δυστοπικό μέλλον της αξιολόγησης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Νίκη Κεραμέως / Το δυστοπικό μέλλον της αξιολόγησης

ΣΧΟΛΕΙΟ

«Αυτό είναι το πιο σκληρό πρόσωπο της Δεξιάς. Το μέλλον της εκπαίδευσης είναι σκοτεινό» λέει στην «Α» η Γιώτα Μαρρέ, εκπαιδευτικός στο 1ο Λύκειο Βύρωνα, σχολιάζοντας το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, το οποίο θα φέρει «τούμπα» τα εργασιακά κεκτημένα των εκπαιδευτικών, θα δημιουργήσει διευθυντές με υπερεξουσίες και θα ευνοήσει το κομματικό κράτος.

«Έχουμε φόβο για την ατομική αξιολόγηση. Γιατί γνωρίζουμε τι μπορεί να επιφέρει. Μπορεί να συνδεθεί είτε με το μισθολογικό κομμάτι είτε με απολύσεις εκπαιδευτικών» επισημαίνει. «Οι διευθυντές θα κρίνουν ακόμα και με προσωπικά ή πολιτικά κριτήρια τους εκπαιδευτικούς. Η αξιολόγηση εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να γίνει με αντικειμενικούς όρους».

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, η θετική αξιολόγηση θα είναι «μοριοδοτούμενο κριτήριο για την επιλογή εκπαιδευτικών σε θέση ευθύνης», ενώ η αρνητική αξιολόγηση θα επιφέρει «υποχρεωτική επιμόρφωση». Μάλιστα, θα αξιολογούνται σε τετράβαθμη κλίμακα -εξαιρετικός, πολύ καλός, ικανοποιητικός, μη ικανοποιητικός- και όσοι κριθούν ως “μη ικανοποιητικοί” αποκλείονται από την επιλογή στελεχών ευθύνης.

Η γενική και ειδική διδακτική των εκπαιδευτικών θα αποτιμάται από τον σύμβουλο εκπαίδευσης ανά τέσσερα έτη, το παιδαγωγικό κλίμα της τάξης θα αποτιμάται από τον διευθυντή επίσης ανά τετραετία, ενώ η υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια θα αποτιμάται και από τον διευθυντή και από τον Σύμβουλο ανά διετία.

«Είμαι 30 χρόνια στην Εκπαίδευση και ποτέ δεν έχω κάνει σοβαρή επιμόρφωση. Η επιμόρφωση έρχεται ως τιμωρητικό μέτρο για τους εκπαιδευτικούς, ενώ εμείς θεωρούμε ότι θα πρέπει να είναι μία διαδικασία προσαρμογής στην καινούργια πραγματικότητα και τα νέα δεδομένα» επισημαίνει η Γ. Μαρρέ.

«Δεν είναι ηθικό να κρίνουν κάποιους ως ανεπαρκείς και να τους κάνουν επιμόρφωση. Εμείς ζητάμε ουσιαστική επιμόρφωση πάνω σε παιδαγωγικές θεωρίες και αντιλήψεις και σε νέο τρόπο άσκησης της διδασκαλίας. Πάντα αυτό θέλαμε, αλλά ποτέ δεν μας δόθηκε».

Διευθυντές του «κομματικού σωλήνα»

Παράλληλα το νέο μοντέλο που επιδιώκει να επιβάλει η υπουργός Παιδείας στα σχολεία είναι συγκεντρωτικό, καθώς δημιουργεί διευθυντές - μάνατζερ με υπερεξουσίες και αυξημένη θητεία με δυνατότητα επαναπροσδιορισμού χωρίς όρια, ενώ την ίδια στιγμή αποδυναμώνεται ο κρίσιμος ρόλος του Συλλόγου Διδασκόντων που συζητούσαν και συνδιαμόρφωναν τις αποφάσεις για σημαντικά ζητήματα του σχολείου.

«Δυστυχώς πλέον ο ρόλος του Συλλόγου Διδασκόντων δεν θα είναι αποφασιστικός, αλλά γνωμοδοτικός. Αποδυναμώνεται ο Σύλλογος και αποκτά εξουσία ο διευθυντής, αφού πάντα θα περνά η δική του άποψη» λέει η Γ. Μαρρέ.

Επίσης ένα ακανθώδες ζήτημα έχει να κάνει με τα κριτήρια επιλογής των διευθυντών. «Οι διευθυντές θα είναι επιλεγμένοι από συμβούλια που θα οριστούν από το υπουργείο και όχι από εκλεγμένους και αιρετούς, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα» προσθέτει η ίδια. «Σε αυτή την εκλογή θα παίζουν ρόλο τα τυπικά προσόντα και η συνέντευξη, για την οποία αυξάνεται ο βαθμός.  Άρα καταλαβαίνουμε ότι η επιλογή θα έχει κομματικά κριτήρια».

Σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων

Από την άλλη το νομοσχέδιο φέρνει τη λεγόμενη «αυτονομία» των σχολικών μονάδων, η οποία θα δημιουργήσει σχολεία «πολλαπλών ταχυτήτων» που θα λειτουργούν σαν «επιχειρήσεις» με τους όρους της αγοράς και θα βρίσκονται σε έναν διαρκή αγώνα δρόμου για την εξεύρεση χορηγιών και δωρεών.

«Πρόκειται για μία ιδιαίτερα προβληματική κατάσταση. Τα σχολεία θα χρηματοδοτούνται ανάλογα με το αν ο δήμος στον οποίο ανήκουν είναι αναβαθμισμένος. Τα υπόλοιπα σχολεία των υποβαθμισμένων περιοχών δεν θα βρίσκουν εύκολα πόρους και αφήνονται στη μοίρα τους. Εάν δε σε μία περιοχή υπάρχει και Πρότυπο σχολείο, θα διοχετεύονται εκεί όλα τα κονδύλια.  Έτσι θα υποβαθμίζονται τα υπόλοιπα σχολεία για να υπάρξουν τα Πρότυπα, στο όνομα μίας δήθεν αριστείας» υπογραμμίζει η Γ. Μαρρέ.

Επιπλέον, αναφορικά με την ανεστραμμένη τάξη, «θα επιτρέπει σε μαθητές να αναλάβουν τον ρόλο του καθηγητή και να διδάξουν συγκεκριμένη ύλη. Αυτό δεν μπορεί να γίνει κανόνας. Μπορεί να γίνει μια - δυο φορές, αλλά δεν μπορεί να λειτουργεί συνέχεια γιατί δεν θα γίνεται να επιλυθούν απορίες στα παιδιά» αναφέρει προσθέτοντας ότι «και το πολλαπλό βιβλίο δεν έχει ξεκαθαριστεί πώς θα μπορεί να συνδυαστεί με τις Πανελλαδικές και με την Τράπεζα Θεμάτων. Υπάρχουν πολλά κενά».

Όπως λέει η Γ. Μαρρέ, το νέο σχολείο που θα δημιουργηθεί «θα είναι στεγνό, μόνο για τα βασικά μαθήματα, αποστειρωμένο από τα καλλιτεχνικά και τη δυνατότητα δημιουργικής εκτόνωσης στους μαθητές, ενώ με την αξιολόγηση το παιδαγωγικό κλίμα θα εξαφανιστεί στον βωμό της αριστείας και θα κυριαρχούν η αυστηρότητα και ο ανταγωνισμός».

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL