Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
22 °C
20.0°C22.4°C
4 BF 42%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.9°C22.5°C
3 BF 39%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.4°C21.6°C
2 BF 56%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
18.3°C19.8°C
4 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
21.2°C21.9°C
2 BF 30%
Νίκη Κεραμέως / Στα σκαριά το «μαύρο» νομοσχέδιο για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Νίκη Κεραμέως / Στα σκαριά το «μαύρο» νομοσχέδιο για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών

ΚΕΡΑΜΕΩΣ

Μολονότι ότι η υπουργός Παιδείας είχε καλέσει τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες ΟΛΜΕ και ΔΟΕ προκειμένου να παρουσιάσει το επικείμενο νομοσχέδιο, έβαλε «φρένο» αναβάλλοντας τη συνάντηση, προκειμένου να μην δημιουργηθούν αντιδράσεις ενόψει Πανελλαδικών εξετάσεων. Όπως εκτιμούν οι εκπαιδευτικοί, το νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί μέσα στον Ιούλιο, συμπαρασύροντας τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών και δημιουργώντας ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον όπου η λεγόμενη «αυτονομία» σημαίνει πρακτικά ότι τα σχολεία θα αντιμετωπιστούν ως επιχειρήσεις.

«Όπως η χρηματοδότηση των ΑΕΙ, έτσι και η χρηματοδότηση των σχολείων θα συνδεθεί άρρηκτα με την αξιολόγηση», αναφέρει στην ΑΥΓΗ ο τ. αιρετός του κεντρικού υπηρεσιακού συμβουλίου του υπουργείου Παιδείας Νεκτάριος Κορδής. Πρόκειται για ένα δυστοπικό τοπίο για τις σχολικές μονάδες και κατ' επέκταση για τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι θα μπουν σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον, στο οποίο θα επιβιώνουν μόνο οι «άριστοι».

Ανατροπή των εργασιακών σχέσεων

Ένα από τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου -σύμφωνα με όσα έχουν διαρρεύσει- θα έχει να κάνει με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η οποία θα γίνεται από τους διευθυντές των σχολείων αλλά και από τους σχολικούς συμβούλους. «Με αυτόν τον τρόπο, θα δημιουργείται μια σχέση εξάρτησης μεταξύ εκπαιδευτικού και διευθυντή. Ο εκπαιδευτικός θα είναι υποτελής στον εκάστοτε διευθυντή, καθώς θα εξαρτάται από αυτόν όλη η εκπαιδευτική του πορεία», τονίζει ο ίδιος. Το παιδαγωγικό κλίμα και το κλίμα συνεργασίας θα διαλυθεί, ενώ οι εργασιακές σχέσεις θα ανατραπούν μέσω της αξιολόγησης.

«Όπως ισχυρίζεται η κ. Κεραμέως, η αξιολόγηση δεν θα συνδεθεί με απολύσεις αλλά θα δίνονται μπόνους, δηλαδή επιβράβευση των αρίστων, με ταχύτερη εργασιακή εξέλιξη. Πώς ορίζεις έναν 'άριστο'; Πρέπει να υπάρχουν άριστα σχολεία για όλους και όχι σχολεία αριστείας και κατηγορίες αρίστων», υπογραμμίζει ο κ. Κορδής. Σύμφωνα με τον ίδιο, η διαδικασία αυτή θα ανατρέψει τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, καθώς ακόμα και η λεγόμενη επιμόρφωση, που θα γίνει για τη δήθεν βελτίωση όσων δεν είναι «ικανοί», είναι ανήθικη. Γιατί η δημόσια και δωρεάν επιμόρφωση θα έπρεπε να εφαρμοστεί για όλους ανεξαιρέτως, με οργανωμένο σχέδιο, χωρίς τη λογική της αριστείας και τις ιδεοληπτικές εμμονές της κυβέρνησης.

Παράλληλα, ένα ακόμα προβληματικό σημείο έχει να κάνει με την εμπλοκή γονέων και μαθητών στη διαδικασία της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών. «Πρόκειται για απαράδεκτη διάταξη. Ο εκπαιδευτικός αξιολογείται κάθε μέρα στην τάξη. Η αξιολόγηση δεν μπορεί να γίνει αντικειμενικά, ούτε να μετρηθεί με μεζούρες, γιατί χάνεται ο παιδαγωγικός χαρακτήρας. Υπάρχει κίνδυνος να μπούμε σε μια λογική ρωμαϊκής αρένας», λέει ο κ. Κορδής. Ένα εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι με ποια κριτήρια θα γίνεται η αξιολόγηση. Οι «δημοφιλείς» ή οι επιεικείς καθηγητές θα αξιολογούνται θετικά, ενώ οι πιο αυστηροί αρνητικά;

Υπενθυμίζεται ότι, κατά την πρώτη φάση της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων και του εκπαιδευτικού έργου, που νομοθετήθηκε τον προηγούμενο Ιούνιο, η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών -πάνω από το 85%- έριξε «άκυρο» στην υπουργό Παιδείας και αρνήθηκε να συμμετάσχει στη διαδικασία της αξιολόγησης, καταργώντας στην πράξη τον νόμο. Ωστόσο, αυτό δεν φαίνεται να πτοεί την υπουργό, η οποία θα φέρει και το δεύτερο «κομμάτι» του νόμου, μέσα στο καλοκαίρι, τη στιγμή που τα σχολεία θα είναι κλειστά, ευελπιστώντας σε ηπιότερες αντιδράσεις.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL