Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Θεανώ Φωτίου: Ανόητο να λες ότι θες πρώτα ανάπτυξη και μετά κοινωνικό κράτος

"Με τον πρώτο νόμο της κυβέρνησής μας το 2015, τον νόμο για την καταπολέμηση της ανθρωπιστικής κρίσης, και στη συνέχεια με το ΚΕΑ μπήκαν στα μαγαζιά και ψώνισαν άνθρωποι που είχαν χρόνια να πάνε για ψώνια. Αυτό αυξάνει τον τζίρο, τονώνει την παραγωγή, δημιουργεί θέσεις εργασίας" υπογραμμίζει μιλώντας στην ΑΥΓΗ της Κυριακής η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης

«Η ιδέα ότι πρώτα πρέπει να υπάρξει ανάπτυξη και πλούτος και έπειτα να λειτουργήσει το κράτος πρόνοιας δεν είναι μόνο κοινωνικά ανάλγητη, είναι και από τη σκοπιά της οικονομίας ανοησία», δηλώνει στην "Α" η Θεανώ Φωτίου, αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης και υποψήφια με τον ΣΥΡΙΖΑ στη Β’ Αθήνας στον Νότιο Τομέα. Γι’ αυτό χαρακτηρίζει την επίθεση της Νέας Δημοκρατίας κατά του κράτους πρόνοιας «πολιτικά ύποπτη» και υπογραμμίζει ότι απώτερος στόχος της δεξιάς παράταξης είναι να χρηματοδοτήσει από τις περικοπές «την πανάκριβη ιδιωτικοποίηση των κοινωνικών ασφαλίσεων».

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ

 

* Η Νέα Δημοκρατία ισχυρίζεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει πολίτες εξαρτώμενους από επιδόματα, ώστε με αυτόν τον τρόπο να τους εξαγοράζει εν όψει των εκλογών. Δεν είναι αλήθεια ότι ο πολίτης που παίρνει επίδομα εξαρτάται από το κράτος και την εκάστοτε κυβέρνηση;

Η καλύτερη απάντηση στον ισχυρισμό της Νέας Δημοκρατίας είναι το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης. Στην αρχή της εφαρμογής του εντάχθηκαν σε αυτό 700.000 άνθρωποι. Σήμερα οι δικαιούχοι είναι 470.000 επειδή το ίδιο το ΚΕΑ σχεδιάστηκε έτσι και διαθέτει εργαλεία που βγάζουν τους ανθρώπους από την ακραία φτώχεια και την ανάγκη για επίδομα: βρίσκουν δουλειά.

Η μάνα που παίρνει δωρεάν πρόσβαση για τον βρεφονηπιακό σταθμό εξαγοράζεται; Οι γονείς που ξέρουν ότι το παιδί τους θα γυρίσει από το σχολείο και θα έχει φάει με τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές του εξαγοράζονται; Τα ζευγάρια που από το πρώτο τους παιδί παίρνουν το επίδομα που δικαιούνται εξαγοράζονται; Ή μήπως εξαγοράζεται ο ανάπηρος που παίρνει το επίδομά του τακτικά χωρίς να αγωνιά πότε άραγε θα μπει στον λογαριασμό του;

Στο νέο κράτος πρόνοιας που ανοικοδομήθηκε τα τέσσερα τελευταία χρόνια κανένας πολίτης δεν χρειάζεται μπάρμπα στην Κορώνη, δεν χρειάζεται να τα έχει καλά με τον δήμαρχο, με τον βουλευτή ή τον πολιτευτή για να πάρει ό,τι δικαιούται, όπως γινόταν επί κυβερνήσεων Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ, όταν υπήρχαν 200 επιδόματα που τα έδιναν 120 διαφορετικές πηγές. Ο πολίτης σήμερα απευθύνεται σε ένα από τα 242 Κέντρα Κοινότητας και παίρνει κάθε πληροφορία για τα δικαιώματά του, κάνει την αίτησή του ηλεκτρονικά, παίρνει πολύ γρήγορα απάντηση και ο ΟΠΕΚΑ του πιστώνει στον λογαριασμό του αυτό που δικαιούται: με διαφάνεια, χωρίς γραφειοκρατία, αδιάβλητα.

Η επίθεση της Νέας Δημοκρατίας κατά του κράτους πρόνοιας είναι εξαιρετικά επικίνδυνη και πολιτικά ύποπτη. Καλύπτει την πρόθεση, που την έχει δηλώσει ο κ. Μητσοτάκης, να ενταχθούν ολες οι παροχές στο ΚΕΑ, δηλαδή στο επίδομα και τις παροχές για την ακραία φτώχεια. Όμως όλες οι άλλες παροχές δεν απευθύνονται στους φτωχούς, αλλά σε ευρύτατα στρώματα του πληθυσμού μέχρι βαθιά σε αυτό που ονομάζουμε «μεσαία τάξη». Αυτά έχει στο στόχαστρο η Νέα Δημοκρατία προκειμένου, π.χ., να χρηματοδοτήσει την πανάκριβη ιδιωτικοποίηση των κοινωνικών ασφαλίσεων.

 

* Εσείς ισχυρίζεστε ότι οι δαπάνες του κράτους πρόνοιας είναι αναπτυξιακές δαπάνες. Πού το στηρίζετε αυτό;

Είναι πολύ απλό και το ξέρει κάθε οικονομολόγος. Με τον πρώτο νόμο της κυβέρνησής μας το 2015, τον νόμο για την καταπολέμηση της ανθρωπιστικής κρίσης, και στη συνέχεια με το ΚΕΑ μπήκαν στα μαγαζιά και ψώνισαν άνθρωποι που είχαν χρόνια να πάνε για ψώνια. Αυτό αυξάνει τον τζίρο, τονώνει την παραγωγή, δημιουργεί θέσεις εργασίας.

Για τα 200.000 σχολικά γεύματα ημερησίως -που του χρόνου θα γίνουν 600.000 για να καλύψουν όλα τα δημοτικά σχολεία- χρειάστηκε να γίνουν επενδύσεις, να προσληφθούν μισθωτοί, να αυξηθούν οι παραγγελίες, δηλαδή η παραγωγή τροφίμων, η αγροτική παραγωγή. Για σκεφτείτε 200.000 ή 600.000 μερίδες τυρί φέτα. Το ίδιο συμβαίνει με τους βρεφονηπιακούς σταθμούς, με το επίδομα στέγης, με τα αναπηρικά επιδόματα.

Όλα αυτά λειτουργούν πολλαπλασιαστικά στην οικονομία. Η ιδέα ότι πρώτα πρέπει να υπάρξει ανάπτυξη και πλούτος και έπειτα να λειτουργήσει το κράτος πρόνοιας δεν είναι μόνο κοινωνικά ανάλγητη, είναι και από τη σκοπιά της οικονομίας ανοησία. Η ανάπτυξη όμως υποβοηθείται και έναν έμμεσο τρόπο. Σας είπα για τον μηχανισμό του ΚΕΑ, που βγάζει τους ανθρώπους από την ανάγκη του -δηλαδή τους ενεργοποιεί, αυξάνει τον οικονομικά ενεργό πληθυσμό, μειώνει τη σχολική διαρροή, όπως και τα σχολικά γεύματα αυξάνουν την επίδοση των μαθητών. Το κράτος πρόνοιας εξυψώνει το μορφωτικό επίπεδο κι αυτό είναι σημαντικός παράγοντας ανάπτυξης. Αυτό συμβαίνει και με το επίδομα στέγης που βγάζει τους νέους ανθρώπους από τα παιδικά τους δωμάτια, το επίδομα παιδιού που στηρίζει την απόφαση νέων ζευγαριών να φτιάξουν οικογένεια.

 

* Υπάρχει ακόμη η άποψη ότι η κυβέρνηση έκανε μεν αναδιανομή πλούτου, αλλά αποδυνάμωσε τα μεσαία στρώματα και όχι τους πλούσιους. Πώς το σχολιάζετε;

Η πραγματικότητα είναι ότι τα μεσαία εισοδηματικά στρώματα έχασαν την τετραετία 2010-2014 πολύ μεγάλο μέρος του εισοδήματός τους από τους φόρους, την ανεργία, την κατάπτωση των μικρών επιχειρήσεων. Πολλοί άνθρωποι αυτής της κατηγορίας βρέθηκαν στη φτώχεια. Το εισόδημα των μεσαίων στρωμάτων έχει πια σταθεροποιηθεί -σε χαμηλότερο μεν επίπεδο από το 2009, αλλά δεν μειώνεται πλέον, αντίθετα αρχίζει, αργά βέβαια, να αυξάνεται. Αυτό μας λένε τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Το κράτος πρόνοιας, με εξαίρεση το ΚΕΑ, που απευθύνεται στην ακραία φτώχεια, δεν είναι, όπως σας εξήγησα, μόνο για τους φτωχούς. Είναι για όλον τον λαό. Ωστόσο, είναι σωστό ότι δεν κατορθώσαμε να συλλάβουμε τον μεγάλο και τον πολύ μεγάλο πλούτο, ώστε αυτοί που τον κατέχουν να καταβάλλουν όσα τους αναλογούν. Αποδείχτηκε ότι αυτό είναι ένα πρόβλημα που σε συνθήκες παγκοσμιοποίησης κανένα κράτος μόνο του δεν μπορεί να το λύσει και οι συνθήκες στην Ευρώπη δεν είναι οι ευνοϊκότερες για τη λύση του.

Υπάρχουν βέβαια και στην Ελλάδα πολιτικές δυνάμεις, όπως η Νέα Δημοκρατία, που δεν θέλουν να αγγίξουμε τον πλούτο, ούτε καν το ΣΔΟΕ δεν θέλουν να διεξάγει ελέγχους, όπως ακούσαμε από τον κ. Μητσοτάκη.

 

* Με δεδομένο ότι μειώθηκαν τα ποσοστά φτώχειας, μήπως θα μπορούσε ένα κομμάτι των οικονομικών πόρων να διατεθεί διαφορετικά και σε άλλες δημόσιες δομές και υπηρεσίες (για παράδειγμα διαπιστώνονται σοβαρά ζητήματα στους στόλους των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς);

Η πρόνοια και η κοινωνική αλληλεγγύη δεν είναι μόνο για τους φτωχούς. Αντίθετα, όσο μειώνεται η φτώχεια, η πρόνοια θα πρέπει να εξαπλώνεται ακόμα ευρύτερα. Πρέπει π.χ. να ανέβει το εισοδηματικό όριο για τη δωρεάν πρόσβαση σε βρεφονηπιακούς σταθμούς και για την επιδότηση ενοικίου. Οι κρατικές και οι μη κρατικές δομές για τη στηριξη των ευπαθών ομάδων δεν λειτουργούν ακόμα ικανοποιητικά και αυτό οφείλεται και στην έλλειψη πόρων. Τα 3,5 δισεκατομμύρια που είναι ο προϋπολογισμός των επιδομάτων και των παροχών (το 2015 ήταν λίγο κάτω από 800 εκατομμύρια) πάνε σε καλή μεριά, αλλά δεν επαρκούν για να καλυφθούν όλες οι υποχρεώσεις ενός σύγχρονου κράτους που σέβεται τους πολίτες του, τα δικαιώματά τους και τις ανάγκες τους.

 

* Αφήνοντας το υπουργείο σας, ποια παρέμβαση είναι εκείνη για την οποία αισθάνεστε περισσότερο περήφανη και ποιο πιστεύετε ότι είναι το μεγαλύτερο λάθος σας;

Είμαι ιδιαίτερα υπερήφανη για την πρώτη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησής μας, την κάρτα αλληλεγγύης, την οποία είχα την τιμή να συντάξω και να καταθέσω στη Βουλή. Σε συνθήκες οικονομικής ασφυξίας καταφέραμε τότε να στηρίξουμε αποτελεσματικά τους ανθρώπους που η πολιτική του παλιού καθεστώτος είχε στείλει στο περιθώριο.

Ακόμα είμαι υπερήφανη για την ηλεκτρονική - ψηφιακή οργάνωση του κράτους πρόνοιας που έβαλε τέρμα στην αδιαφάνεια, στις πελατειακές σχέσεις και στην ανασφάλεια των πολιτών. Τέλος, θεωρώ μία από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις το νέο σύστημα αναδοχής και υιοθεσίας. Με αυτό επιταχύνεται η διαδικασία, που παλιά έφτανε και τα 8 χρόνια, και γίνεται 8 έως 12 μήνες, τα παιδιά βγαίνουν από τα κλειστά ιδρύματα πάνε σε οικογένειες και μπαίνει ισχυρός φραγμός στην επαίσχυντη εμπορία βρεφών.

Το μεγαλύτερο λάθος ήταν ότι δεν μπόρεσα να ενημερώσω επαρκώς τον ελληνικό λαό για το τι παραλάβαμε και τι καταφέραμε. Γι’ αυτό μπόρεσε συχνά να περάσει η μαύρη προπαγάνδα περί επιδοματικού κράτους -ενώ εμείς αυτό ακριβώς καταργήσαμε.

 

Η Θεανώ Φωτίου είναι υποψήφια βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στον Νότιο τομέα της Αθήνας:

 

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Κυβέρνηση συνοπτικών διαδικασιών

Η Ν.Δ. ή είναι μεθυσμένη από την επάνοδο στην εξουσία και λαφυραγωγεί ασύστολα ή έχει καβαλήσει το καλάμι και νομίζει ότι το κράτος τής ανήκει, οπότε δεν αισθάνεται την ανάγκη να δικαιολογήσει τις αποφάσεις της ή να τηρήσει κάποια προσχήματα.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο