Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Σιμόν, η "παραστρατημένη" κόρη

Η Συλβί Τισσό στο άρθρο της στη Monde Diplomatique με αφορμή τη συμπλήρωση 106 χρόνων από την ημερομηνία γέννησης της Σιμόν ντε Μπωβουάρ, αναρωτιέται προβληματισμένη ποια τελικά είναι η κυρίαρχη αναπαράσταση για το πρόσωπο της φιλοσόφου.

Η Συλβί Τισσό στο άρθρο της στη Monde Diplomatique με αφορμή τη συμπλήρωση 106 χρόνων από την ημερομηνία γέννησης της Σιμόν ντε Μπωβουάρ, αναρωτιέται προβληματισμένη ποια τελικά είναι η κυρίαρχη αναπαράσταση για το πρόσωπο της φιλοσόφου. Μήπως η επιμονή των ΜΜΕ στην εστίαση των πτυχών της προσωπικής της ζωής υποβαθμίζει εν τέλει το ενδιαφέρον για το φιλοσοφικό της έργο; Πηγή του προβληματισμού ο τίτλος και το περιεχόμενο του αφιερώματος που επέλεξε να της κάνει το σημαντικό γαλλικό περιοδικό Nouvelle Observateur το 2008 με αφορμή τότε τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννησή της. Το εν λόγω δημοσίευμα είχε τίτλο "Simon de Beauvoir. La scandaleuse", δηλαδή σε ελεύθερη μετάφραση «Σιμόν ντε Μπωβουάρ: Η πέτρα του σκανδάλου». Όπως σημειώνει η Τισσό κεντρικές αιχμές του αφιερώματος υπήρξαν η μακρόχρονη σχέση της με τον υπαρξιστή φιλόσοφο Ζαν Πολ Σαρτρ, ενώ γίνονται αναφορές και σε άλλες ερωτικές της σχέσεις. Μάλιστα στο άρθρο δημοσιεύονται και αυτούσια αποσπάσματα και από επιστολές που έστελνε η ίδια σε ερωτικούς της συντρόφους. Μέσα σ' αυτό το πλαίσιο η εικόνα που πλάθει αυτού του τύπου η ρεπορταζιακή αφήγηση για τη Σιμόν Ντε Μπωβουάρ, έρχεται να ανταποκριθεί στο πρότυπο της μοιραίας γυναίκας - γυναίκας αράχνης, που άλλοτε καταβροχθίζει τους εραστές της κι άλλοτε υποτάσσεται σ αυτούς, πάντα με εξαίσιο στυλ και απαράμιλλη γοητεία. Όμως κάπου εκεί η συζήτηση για τη Σιμόν - Femme Fatale και τη Σιμόν - fashion icon παραμερίζει το ενδιαφέρον για τη διαχρονικά επίκαιρη θεωρητική της δουλειά και τη φεμινιστική της συγκρότηση.

Τι είναι όμως αυτό που μπορεί να συγκροτεί αυτή τη διάθεση μετατόπισης του συλλογικού ενδιαφέροντος για την εμβληματική φεμινιστική θεωρία της Σιμόν ντε Μπωβουάρ και την υπόλοιπη συνεισφορά της στον μεταπολεμικό φιλοσοφικό στοχασμό στα θέματα της προσωπικής της ζωής; Γιατί, αντί να μιλάμε για τον φιλοσοφικό, κοινωνικό και πολιτικό αντίκτυπο του «Δεύτερου Φύλου», έχουμε φτάσει να συζητάμε για την ας πουμε «εμβληματική της κουαφ»;

Χωρίς πολλές περιστροφές αυτός ο προβληματισμός μπορεί να μας οδηγήσει σε ένα «γρήγορο» αλλά όχι εντελώς αβάσιμο συμπέρασμα: η κυρίαρχη αναπαράσταση της Σιμόν ντε Μπωβουάρ περισσότερο ως «ποπ ειδώλου» και λιγότερο ως μιας εκ των σημαντικότερων στοχαστών του 20ού αιώνα αφενός εξυπηρετεί τη λείανση της ριζοσπαστικής εικόνας της στρατευμένης φεμινίστριας επιλύοντας έτσι το πρόβλημα της πραγματικής αποταύτισης της από τα κυρίαρχα πρότυπα κανονιστικής θηλυκότητας και αφετέρου συμβάλλει στην καλύτερη απόκρουση του «φεμινιστικού κινδύνου», φορέας του οποίου υπήρξε μεταξύ άλλων και η Μπωβουάρ.

Μέσα στο πλαίσιο αυτού του προβληματισμού και με γνώμονα τις πολιτικές και κοινωνικές προεκτάσεις της φιλοσοφικής της σκέψης αναδιατυπώνουμε το κεντρικό ερώτημα από το «Ποια πραγματικά ήταν η Σιμόν ντε Μπωβουάρ;» στο «Γιατί η φιλοσοφική πορεία της Σιμόν ντε Μπωβουάρ υπήρξε τόσο πολιτικά και κοινωνικά σημαντική;».

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

ΜΜΕ και αυτοσεβασμός

Υπάρχουν Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης που υπερασπίζονται την εγκυρότητα και την αντικειμενικότητά τους, ακολουθούν αυστηρά τους κανόνες δεοντολογίας και συχνά προθέτουν και δικούς τους. Το χαρακτηριστικό των μέσων αυτών είναι ο αυτοσεβασμός.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο