Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Η Διδώ του Μποντνάθ και το Ισοπεριμετρικό Θεώρημα

Η ιστορική στούπα με τον Παντεπόπτη Βούδα

Αν προόδευσαν τα Μαθηματικά οφείλεται και στο ότι εκλήθησαν να δώσουν απαντήσεις σε πρακτικά ζητήματα, από ζωτικής σημασίας μέχρι επουσιώδη. Όπως παράγοντας που αλλού προόδευσε και αλλού οπισθοδρόμησε ο πολιτισμός είναι το κέρδος.

Ο συνδυασμός Μαθηματικών και κέρδους είναι διαχρονικά κοινό στοιχείο των πολιτισμών και ως εκ τούτου έχει ενδιαφέρον το πλάσιμο πανομοιότυπων μύθων σε διαφορετικά πλάτη και μήκη της Γης βασισμένων στο ίδιο μαθηματικό θεώρημα και στην ίδια αναζήτηση κέρδους. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι οι πανομοιότυποι μύθοι Κάνγκμα και Διδούς.

Η Κάνγκμα ήταν ένα κορίτσι που, σύμφωνα με τον μύθο, γεννήθηκε με υπερφυσικό τρόπο. Κάποτε όμως έκλεψε μερικά λουλούδια από τον ουράνιο κήπο του πατέρα της, του θεού Ίντρα. Για τιμωρία της ξαναγεννήθηκε ως κόρη χοιροβοσκού στην Κοιλάδα του Κατμαντού με το ίδιο όνομα, Κάνγκμα ή Τζάζιμα όπως λεγόταν στη Νεπάλι. Η Κάνγκμα παντρεύτηκε, απέκτησε τέσσερα παιδιά, έμεινε χήρα και απέκτησε χρήματα ως χηνοτρόφος, διαθέτοντας μέρος τους για περίθαλψη άρρωστων ζώων. Κάποια ημέρα αποφάσισε να διαθέσει μερικά για να χτίσει έναν ναό για τον Βούδα Αμιτάμπα, τον Βούδα του Ανεσπέρου Φωτός. Ζήτησε από τον βασιλιά να τον χτίσει σε έκταση ίση εκείνης που θα καταλάμβανε το δέρμα ενός βούβαλου. Ο βασιλιάς συμφώνησε και εκείνη σκαρφίστηκε το εξής τέχνασμα: έκοψε το δέρμα σε πολύ λεπτές λωρίδες και, αφού τις τέντωσε και τις ένωσε μεταξύ τους, έφτιαξε μια τεράστια περίμετρο εντός της οποίας ανεγέρθηκε η στούπα στο Μποντνάθ.

Αυτός ο μύθος θυμίζει εκείνον της Διδούς, της πριγκίπισσας της Καρχηδόνας, η οποία, φτάνοντας στις ακτές της Αφρικής μετά τον θάνατο του συζύγου της, συμφώνησε με τον τοπικό βασιλιά Ιάρβα να πάρει τόση έκταση όση θα περικλειόταν από το δέρμα ενός βοδιού. Η Διδώ έκοψε το τομάρι σε πολύ στενές λωρίδες και, ενώνοντας τη μία με την άλλη, περικύκλωσε τόσο χώρο ώστε της έφθασε να χτίσει την Καρχηδόνα και την ακρόπολή της, τη Βύρσα, από τη λέξη «βύρσος», που σημαίνει δέρμα και τομάρι.

Έτσι λοιπόν, γνωρίζοντας πρακτικά η Κάνγκμα το ισοπεριμετρικό θεώρημα, έκοψε το δέρμα του βοδιού σε πολύ λεπτές λωρίδες, τις έδεσε μεταξύ τους και κατάφερε να αποκτήσει ένα τεράστιο κομμάτι γης σε σχήμα κύκλου και να χτίσει τον ναό. Το ισοπεριμετρικό θεώρημα είναι αυτό που αναφέρει ότι από όλα τα επίπεδα σχήματα με σταθερή περίμετρο, ο κύκλος έχει το μέγιστο εμβαδόν και αντίστοιχα από όλα τα επίπεδα σχήματα με σταθερό εμβαδόν, ο κύκλος απαιτεί την ελάχιστη περίμετρο.

Δύο ώρες περπάτημα

Ξεκινώντας από το ξενοδοχείο όπου μένω στο Κατμαντού, θα περπατήσω δύο ώρες για να φτάσω στο Μποντχανάθ ακολουθώντας μια ενδιαφέρουσα διαδρομή χάρη στην οποία θα γνωρίσω καλύτερα την καθημερινότητα της πόλης. Περνάω από την Πασουπατί, έναν από τους κυριότερους δρόμους της πρωτεύουσας, που είναι διπλής κατεύθυνσης, με διώροφες και τριώροφες κατοικίες, αρκετά σχολεία και νοσοκομεία, συναντώ ένα πυκνό δάσος μέσα στην πόλη, το Μπαντάρκαλ, όαση ησυχίας και με μονοπάτια μέσα του. Ολόγυρα συναντώ ενδιαφέροντα αξιοθέατα όπως ο Τζάγια Μπαγκεσβόρι, ναός αφιερωμένος στη θεά της μάθησης Σαρασβάτι. Συνεχίζω ανεβαίνοντας την περιμετρική οδό με ακόμη περισσότερα ιερά και καταλήγω στην Μποντνάθ Σαντάκ, η οποία με βγάζει μπροστά στην τεράστια ημισφαιρική στούπα, ένα από τα μεγαλύτερα "μασίφ" ιερά κτήρια στον κόσμο.

Στο αριστερό μου χέρι βλέπω σειρά οργανισμών και συλλόγων Θιβετιανών προσφύγων. Όσο προχωρώ κυκλικά, έχοντας πάντα στα δεξιά μου τη στούπα του 5ου μ.Χ. αιώνα, που χτίστηκε επί βασιλείας Μαναντέβα και η οποία από το 1979 αποτελεί Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, περνάω από βουδιστικά μοναστήρια, ιερά, κέντρα διαλογισμού, ακόμη και νοσοκομείο.

Δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν τη στούπα του Μποντνάθ ως τον σημαντικότερο προσκυνηματικό τόπο των Βουδιστών σε όλον τον κόσμο. Συμβολίζει τη διάνοια όλων των Βουδών και πιστεύεται ότι όσοι προσκυνήσουν, κάνουν μετάνοιες και την περπατήσουν κυκλικά αποκτούν καλό κάρμα και βλέπουν τις επιθυμίες τους να εκπληρώνονται.

Καθώς απομακρύνομαι με προορισμό τα μοναστήρια ολόγυρα, βλέπω τα δύο τεράστια μάτια του Παντεπόπτη Βούδα στην οροφή να με παρατηρούν, ενώ στη βάση του Θιβετιανοί καλόγεροι με πορτοκαλί και πορφυρές ρόμπες περπατούν κυκλικά, με φορά ίδια με εκείνη του ρολογιού, όπως απαιτεί το τυπικό, οικογένειες να φωτογραφίζονται, ακόμη και μερικούς Δυτικούς που έχουν έρθει να παρακολουθήσουν παραδόσεις βουδιστικής φιλοσοφίας στο γειτονικό μοναστήρι Κοπάν.

Ο σεισμός ισοπέδωσε τη στούπα

Στις 25 Απριλίου του 2015 ο ναός θα ισοπεδωθεί από τον σεισμό Γκόρκα που θα αφήσει 8.857 νεκρούς Νεπάλι, 78 Ινδούς, 25 Κινέζους και 4 Μπαγκλαντέσιους. Η μικρή οικονομία της χώρας θα αναλάβει να επουλώσει τις πληγές της με βοήθεια από όλον τον κόσμο και να ξαναστηλώσει τα μνημεία της, μεταξύ αυτών και τη στούπα του Μποντνάθ.

Φωτογραφίες: ΘΑΝΟΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Δύο αντιλήψεις, δύο δρόμοι

Μετά τις Πρέσπες, η συζήτηση για τη Συνταγματική Αναθεώρηση ήταν ακόμα μία καθαρή αντιπαράθεση ανάμεσα σε δύο γραμμές: αυτή που αντιλαμβάνεται ως πρόοδο τον δημοκρατικό θεσμικό εκσυγχρονισμό της...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο