Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
13.1°C16.2°C
3 BF 70%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
12.6°C16.7°C
1 BF 76%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
16.0°C17.0°C
3 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
17 °C
15.4°C17.8°C
4 BF 74%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.9°C13.0°C
0 BF 87%
Χρ. Βερναρδάκης: Σοβαρές πλημμέλειες στην ΚΥΑ ρυθμίσεων για την εκκαθάριση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας του ΥΠΠΟ
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Χρ. Βερναρδάκης: Σοβαρές πλημμέλειες στην ΚΥΑ ρυθμίσεων για την εκκαθάριση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας του ΥΠΠΟ

«Σοβαρές πλημμέλειες στην ΚΥΑ ρυθμίσεων για την εκκαθάριση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας Προσωπικού Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού» εντοπίζει ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χριστόφορος Βερναρδάκης.

Με ερώτησή του ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει ότι η Κοινή Υπουργική Απόφαση θέτει το Ταμείο σε «εκκαθάριση εν λειτουργία» υπερβαίνοντας ξεκάθαρα την εξουσιοδοτική νομοθετική διάταξη. Ο εκκαθαριστής αποκτά υπερεξουσίες.

Διαβάστε αναλυτικά την Ερώτηση του Χριστόφορου Βερναρδάκη

Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, σύμφωνα με το από 25.10.2019 Δελτίο Τύπου της, ανακοίνωσε τα εξής: «Ποινικές διώξεις σε βαθμό κακουργήματος για πέντε αδικήματα (πλαστογραφία μετά χρήσεως κατ' εξακολούθηση, ηθική αυτουργία σε πλαστογραφία, απιστία από κοινού και κατ' εξακολούθηση, νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, σύσταση εγκληματικής οργάνωσης) άσκησε η Εισαγγελία Διαφθοράς κατά 17 προσώπων – υπηρεσιακών  παραγόντων (υπαλλήλων και μελών του Διοικητικού Συμβουλίου) του Ταμείου Αλληλοβοηθείας Υπαλλήλων του Υπουργείου Πολιτισμού. Πρόκειται για ποινικές διώξεις που ασκήθηκαν μετά από πορισματική έκθεση Επιθεωρητών – Ελεγκτών της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας για  υπόθεση χρηματικών ποσών 200.000 ευρώ, η οποία αφορούσε στη χορήγηση οικονομικών βοηθημάτων και δανείων από το Ταμείο προς τους υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού την περίοδο 2012 - 2014 και τα οποία ουδέποτε πιστώθηκαν πραγματικά στους εν λόγω υπαλλήλους».

Κατά τη διενέργεια του παραπάνω ελέγχου, διαπιστώθηκε η απώλεια των βιβλίων πρωτοκόλλου (εισερχόμενα, εξερχόμενα, εσωτερική  αλληλογραφία) των ετών 2015, 2016, 2017, και αποφάσεων Διοικητικών Συμβουλίων του Τ.Α.ΥΠ.ΥΠ.ΠΟ, γεγονός που δυσχέρανε τον έλεγχο και στέρησε από το αρμόδιο κλιμάκιο τη δυνατότητα διασταύρωσης στοιχείων, σύμφωνα με το από 6.12.2018 Δελτίο Τύπου της Διοίκησης του ίδιου του Ταμείου καθώς και σειράς σχετικών δημοσιευμάτων.

Το σοβαρό και δυσεξήγητο αυτό γεγονός συνδέεται τόσο με τις παραπάνω κακουργηματικές κατηγορίες, για τις οποίες έχει ήδη ασκηθεί ποινική δίωξη και εκκρεμεί κύρια ανάκριση, όσο και με άλλη δικογραφία, βάσει της οποίας έχουν ήδη οδηγηθεί ενώπιον του Γ΄ Μονομελούς Πλημμελειοδικείου Αθήνας, ως κατηγορούμενοι για υπεξαγωγή εγγράφων από κοινού καθώς και για διατάραξη λειτουργίας Δημόσιας Υπηρεσίας από κοινού,  δημόσιοι υπάλληλοι – μέλη του ΔΣ του Τ.Α.ΥΠ.ΥΠ.ΠΟ παρελθόντων ετών, (υπ. αρ. Γ18-337 ΕΓ67-2018/185 6485466/2018 δικογραφία Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθήνας),  με ημερομηνία τελευταίας αναβολής, ύστερα από αίτημα των κατηγορουμένων, την 31η Ιανουαρίου 2020.

Την ίδια ημέρα, την 31η Ιανουαρίου 2020, εκδόθηκε η υπ’ αρ. ΥΠΠΟΑ/ΑΤΝΕΚΕ/52500/165/31.1.2020 (Β’ 207) Κοινή Υπουργική Απόφαση, με θέμα: «Ρυθμίσεις για την εκκαθάριση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού»,  συνυπογεγραμμένη κατά λόγο αρμοδιότητας από την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού και από τον Υφυπουργό Οικονομικών, αρμόδιο για τη δημοσιονομική πολιτική . Η απόφαση αυτή εκδόθηκε δυνάμει του άρθρου δέκατου ένατου του ν. 4639/2019 που περιέργως θέτει το Ταμείο αυτοδικαίως σε εκκαθάριση, παρά τις διατάξεις του ν. 4598/2019 που αντιμετώπιζαν τις παθογένειες του Ταμείου προς το σκοπό της εξυγίανσής του και που ψηφίστηκαν μόλις οκτώ μήνες νωρίτερα από το σύνολο των κοινοβουλευτικών κομμάτων της προηγούμενης Βουλής.

Σύμφωνα με το άρθρο 7 της επίμαχης ΚΥΑ, προβλέπεται δυνατότητα του εκκαθαριστή να προβαίνει σε ανασύσταση φακέλων ως εξής: «Σε περίπτωση τυχόν διαπίστωσης ολικής ή μερικής απώλειας φακέλων, εγγράφων, αποφάσεων Διοικητικού Συμβουλίου, Βιβλίων ή άλλων στοιχείων του Ταμείου, με υπαιτιότητα των υπηρεσιών του, ο εκκαθαριστής προβαίνει σε διοικητική ανασύσταση των φακέλων με κάθε πρόσφορο μέσο, εφόσον αυτό κρίνεται επιβεβλημένο για τους σκοπούς της εκκαθάρισης».

Εκ των ως άνω καθίσταται σαφές, ότι η εν λόγω Κοινή Υπουργική Απόφαση δίνει ευθέως τη δυνατότητα στον εκκαθαριστή να ανασυστήσει εξαφανισμένα βιβλία, φακέλους, έγγραφα και στοιχεία, τα οποία αποτελούν αντικείμενα σε ήδη ανοιγείσες ποινικές δίκες υπεξαγωγής εγγράφων και αποδεικτικά στοιχεία σε  σχηματισμένες ποινικές δικογραφίες που αφορούν διασπάθιση δημοσίου χρήματος και νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες ενέργειες μέσω δημιουργίας φακέλων πλαστογραφημένων αιτήσεων για δάνεια, εικονικά χορηγηθέντα σε υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού, ενέργειες που φέρεται να τελέστηκαν με δόλο στα πλαίσια σύστασης και λειτουργίας εγκληματικής οργάνωσης.  

Παράλληλα, η αρμοδιότητα του εκκαθαριστή να εκπροσωπεί το Ταμείο ενώπιον της Δικαιοσύνης (άρθρο 1 παράγραφος  1 εδάφιο γ΄) και η ταυτόχρονη ανέλεγκτη δυνατότητά του να επανασυστήνει στοιχεία, ευνοεί – και σε κάθε περίπτωση δεν αποτρέπει – την πιθανότητα σύστασης ή κατασκευής στοιχείων αμφιβόλου ή και αναληθούς περιεχομένου, προς συγκάλυψη των κατηγορουμένων και προς συσκότιση της κρίσης των εισαγγελικών και δικαστικών αρχών, οδηγώντας στην τέλεση επιπλέον αδικημάτων όπως ενδεικτικά το αδίκημα της ψευδούς βεβαίωσης και της απάτης επί δικαστηρίω.

Περαιτέρω, το κείμενο της Κοινής Υπουργικής Απόφασης θέτει το Ταμείο σε «εκκαθάριση εν λειτουργία» υπερβαίνοντας ξεκάθαρα την εξουσιοδοτική νομοθετική διάταξη. Ο εκκαθαριστής αποκτά υπερεξουσίες, όπως τη δυνατότητα υλοποίησης δαπανών ανεξαρτήτως αιτιολογίας και ύψους αρκεί να την κρίνει ο ίδιος απαραίτητη για την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης (άρθρο 1 παράγραφος 2 περίπτωση γ) και τη σύναψη κάθε αναγκαίας κατά την κρίση του σύμβασης, λογιζομένων των οφειλομένων ποσών στον αντισυμβαλλόμενο, ως εξόδων της εκκαθάρισης, χωρίς προηγούμενη έγκριση του αρμόδιου Υπουργού Οικονομικών (άρθρο 1 παράγραφος 3 εδάφιο α΄).

Πέραν αυτού και παρά το γεγονός η εν λόγω ΚΥΑ συνυπογράφεται από τον Υφυπουργό Οικονομικών,  υπογραμμίζεται ότι, σύμφωνα με το περιεχόμενό της,  το συναρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών δεν είναι αποδέκτης ούτε της έκθεσης ενεργητικού και παθητικού (άρθρο 2 παράγραφος 5) ούτε της έκθεσης που αποτυπώνει την οριστική εικόνα της περιουσίας μετά την επαλήθευση αξιώσεων και απαιτήσεων (άρθρο 3 παράγραφος 4).

Επιπλέον, μεταξύ των αρμοδιοτήτων του εκκαθαριστή ορίζεται η επαλήθευση των αξιώσεων εις βάρος του Ταμείου που υφίστανται κατά το χρόνο έναρξης της εκκαθάρισης, βάσει των υφιστάμενων στοιχείων στα επίσημα βιβλία του Ταμείου και στις καταχωρημένες αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του (άρθρο  3 παράγραφοι 2 και 3). Σε αυτές τις αξιώσεις συμπεριλαμβάνεται, σύμφωνα με επώνυμες καταγγελίες και δημοσιεύματα, και η απόφαση του προσφάτως ορισθέντος Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου που παρανόμως ενέκρινε δαπάνη χρηματοδότησης ύψους 100.000 ευρώ υπέρ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υπαλλήλων του Υπουργείου Πολιτισμού για τη διοργάνωση του 13ου συνδικαλιστικού της συνεδρίου υπό το μανδύα «πολιτιστικής εκδήλωσης για την κλιματική αλλαγή»,  που οδήγησε σε εκλογές του γενικού συμβουλίου και της εκτελεστικής επιτροπής. Η απόφαση αυτή ελήφθη παρά το πόρισμα του διαχειριστικού ελέγχου (Ιούνιος 2018)  που πραγματοποίησαν στο Τ.Α.ΥΠ. ΥΠ.ΠΟ ελεγκτές του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για τα έτη 2005 – 2016, και στο οποίο μεταξύ άλλων είχε επισημανθεί  ότι «η άμεση και έμμεση κάλυψη δαπανών της ΠΟΕ  ΥΠΠΟ από το Ταμείο (ύψους 2.859.019,54) ήταν μη νόμιμη».

Επειδή, σύμφωνα με τα παραπάνω, η ΚΥΑ βρίθει πλημμελειών που επιτρέπουν ή οδηγούν απευθείας στη συγκάλυψη παρανομιών και ποινικών αδικημάτων αλλεπάλληλων διοικήσεων του ΤΑΥΠΥΠΠΟ,
Επειδή η ανασύσταση φακέλων που προβλέπεται στην ΚΥΑ όχι μόνο τίθεται εκτός του εξουσιοδοτικού νόμου αλλά υπό την παρούσα συγκυρία διερεύνησης του αδικήματος της υπεξαίρεσης εγγράφων με δόλο, συνιστά ευθέως ανεπίτρεπτη παρέμβαση στο έργο της Δικαιοσύνης,

Επειδή στην ΚΥΑ οι αρμοδιότητες του εκκαθαριστή είναι διογκωμένες ενώ οι αρμοδιότητες του αρμόδιου Υπουργού Οικονομικών αξιοσημείωτα συρρικνωμένες, αφήνοντας ανέλεγκτο τον πρώτο,

Επειδή ο εκκαθαριστής ασκεί δημόσιο λειτούργημα και όχι επιχειρηματική δραστηριότητα, επομένως υποχρεούται να λογοδοτεί στον αρμόδιο Υπουργό Οικονομικών, σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής οικονομικής διαχείρισης, της υπευθυνότητας και της λογοδοσίας, της διαφάνειας και της ειλικρίνειας, προκειμένου να προλαμβάνονται ατασθαλίες και αυθαιρεσίες,

Επειδή οι πόροι του Ταμείου προέρχονταν από δημόσιο χρήμα, καθώς ως βασικός και μόνος σταθερός χρηματοδότης του ορίστηκε το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου,  

Επειδή οι τακτικοί κρατικοί πόροι χρηματοδότησης του Ταμείου σχημάτισαν μια περιουσιακή ομάδα, ξεχωριστή από τη λοιπή περιουσία του ΥΠΠΟΑ με αυτοτελή προϋπολογισμό αλλά και με ειδικό σκοπό την εξυπηρέτηση των κοινωνικών και ασφαλιστικών συμφερόντων των υπαλλήλων του ΥΠΠΟΑ, κυρίως μέσω της καταβολής παροχών προς αυτούς,

Επειδή τέλος έχετε υποχρέωση για τη διασφάλιση της σύννομης διάθεσης και διαχείρισης του δημόσιου πλούτου,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός Οικονομικών:

- Τι σημαίνει ο όρος «εκκαθάριση εν λειτουργία» που τίθεται στο άρθρο 1 παράγραφος 1 της Κοινής Υπουργικής Απόφασης καθ’ υπέρβαση της νομοθετικής εξουσιοδότησης του ν. 4639/2019;  

-Γιατί υπέγραψε την απόφαση εφόσον ο εκκαθαριστής κείται εκτός του ελέγχου των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών (Διεύθυνση Εκκαθαρίσεων και Ειδικών Οικονομικών Θεμάτων) και των σχετικών θεσμικών προβλέψεων;

-Πώς θα ασκεί το Υπουργείο Οικονομικών την αρμοδιότητα ελέγχου του εκκαθαριστή του ΤΑΥΠΥΠΠΟ;

-Σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβεί για τη διόρθωση των σοβαρών πλημμελειών του περιεχομένου της ΚΥΑ σχετικά με τη δυνατότητα αυθαίρετης ανασύστασης φακέλων και τη νομιμοποίηση διαπιστωμένα παράνομων δαπανών του Ταμείου προς αποτροπή των ανεξέλεγκτων συνεπειών που θα επιφέρει η εφαρμογή της;

Ο ΕΡΩΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ

Βερναρδάκης Χριστόφορος

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL