Live τώρα    
«Μόνιμη μείωση τιμής» / Νέο επικοινωνιακό παιχνίδι με στόχο τις ευρωεκλογές
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

«Μόνιμη μείωση τιμής» / Νέο επικοινωνιακό παιχνίδι με στόχο τις ευρωεκλογές

ΣΚΡΕΚΑΣ ΜΟΝΙΜΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΙΜΗΣ
XΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ//EUROKINISSI

Ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας βγήκε την Τετάρτη στο Mega προκειμένου να παρουσιάσει τις τρεις υπουργικές αποφάσεις με στόχο «την προστασία των καταναλωτών από τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις», όπως ανακοίνωσε την Τετάρτη το υπουργείο:

  • Πρωτοβουλία «Μόνιμη μείωση τιμής» με ειδική σήμανση
  • Υποχρέωση των σούπερ μάρκετ να δηλώνουν στο υπουργείο τις ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή προϊόντα υψηλής ζήτησης (αναλυτικά οι λίστες στο τέλος του θέματος)
  • Υποχρέωση ανακοίνωσης λιανικών τιμών πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων (αναλυτικά οι λίστες στο τέλος του θέματος)

Η «αιχμή του δόρατος» του νέου επικοινωνιακού τρικ του Μαξίμου είναι η «μόνιμη μείωση τιμής» η οποία προμηνύεται ένα ακόμη φιάσκο, καθώς ταυτόχρονα περιπλέκει την παραγωγική διαδικασία και την ροή των προϊόντων από την παραγωγή στην κατανάλωση, ενώ κάθε άλλο παρά εγγυάται πραγματική μείωση του κόστους διαβίωσης για τα νοικοκυριά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Όπως σαφώς αναφέρεται, δεν αφορά τους λιανέμπορους (σούπερ μάρκετ και μικρότερες επιχειρήσεις) που κάνουν την τελική τιμολόγηση των προϊόντων που πωλούν, αλλά «επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων». Παρά ταύτα, η σήμανση που προσφέρεται θα μπαίνει στο ράφι των λιανέμπορων.

Η «τιμή ραφιού» στην οποία αναφέρεται η απόφαση του υπουργείου είναι η εικονική τιμή που ορίζει ο παραγωγός ή χονδρέμπορος, πριν δώσει το προϊόν με σημαντική έκπτωση/προσφορά προκειμένου να εξασφαλίσει τις πωλήσεις του. Ωστόσο, είναι οι λιανέμποροι που τελικά κρίνουν την τιμή στην οποία θα διαθέσουν το προϊόν, με μόνο κριτήριο τον ανταγωνισμό και την ανάγκη τους να διατηρήσουν τα μερίδιά τους στην αγορά.

Έτσι, με μία «λογιστική» μεταβολή στον τρόπο αρχικής τιμολόγησης του προϊόντος από τον παραγωγό ή χονδρέμπορο, χωρίς εγγύηση μείωσης τιμής στο ράφι μέσω επιβολής της, ο καταναλωτής θα βομβαρδιστεί με ταμπελάκια που αναφέρουν «μόνιμη μείωση τιμής» μέσα στους χώρους πώλησης. Η προπαγάνδα του υπουργείου Ανάπτυξης θα έχει ως βασικό εργαλείο κάθε άλλο παρά διακριτικά ταμπελάκια, σε πλήρη αντίθεση με την περυσινή ιδέα για το «καλάθι του νοικοκυριού» που έκρυβε στα ψιλά γράμματα τις αντίστοιχα ελάχιστες μειώσεις για το πορτοφόλι. Δεν έχει ανακοινωθεί με ποιο τρόπο το υπουργείο Ανάπτυξης θα ελέγχει ότι ο λιανέμπορος μείωσε την τελική τιμή του προϊόντος, το οποίο ο παραγωγός ή προμηθευτής του διέθεσαν με την χαμηλότερη εικονική τιμή.

Εξάλλου, χαρακτηριστική ήταν η ενέργεια του κ. Σκρέκα αναφερθεί ονομαστικά σε εταιρείες που ήδη εντάχθηκαν στην «μόνιμη μείωση τιμής» και κάλεσε «άλλες» να κάνουν το ίδιο ως τις 30 Νοεμβρίου. Πρόκειται ουσιαστικά για μία έμμεση διαφήμιση όσων παίζουν το παιχνίδι της κυβέρνησης Μητσοτάκη και έναν έμμεσο εκβιασμό όσων «το σκέφτονται» να προχωρήσουν σε αυτή τη μείωση για έξι μήνες.

Σημειώνεται ότι η εξάμηνη δέσμευση μείωσης τιμών από τις 30 Νοεμβρίου «καταλήγει» χρονικά στο τέλος Μαΐου, δηλαδή στην προεκλογική περίοδο των ευρωεκλογών του 2024.

Μετά τη διεξαγωγή τους, πιθανώς το καλοκαίρι αναμένεται νέος καύσωνας ακρίβειας χωρίς ταμπελάκια να τον κρύβουν...

 

Αναλυτικά η ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης

Τις Υπουργικές αποφάσεις για την εφαρμογή των μέτρων κατά της ακρίβειας υπέγραψε ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών που λαμβάνει η Κυβέρνηση για την προστασία των καταναλωτών από τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις.

Ειδικότερα, ο Υπουργός Ανάπτυξης προχώρησε στην υπογραφή τριών Υπουργικών Αποφάσεων:

1. Πρωτοβουλία «Μόνιμη μείωση τιμής» με ειδική σήμανση

Στη σχετική Υπουργική Απόφαση περιγράφεται η διαδικασία αποστολής των εγγράφων δεσμεύσεων από τις επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων στο Υπουργείο Ανάπτυξης καθώς και η ειδική σήμανση των προϊόντων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία.

Οι επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων που θα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» θα πρέπει να αποστείλουν μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2023 την έγγραφη δέσμευση στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού στις 19/9/23.
Ορίζεται ότι τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να τοποθετήσουν στο ράφι με τα προϊόντα μειωμένης τιμής ειδικό σήμα που φέρει συγκεκριμένες επισημάνσεις και προδιαγραφές, όπως περιγράφονται στη νέα Υπουργική Απόφαση.
Η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (Δ.Ι.Μ.Ε.Α.) είναι η αρμόδια υπηρεσία για την επιβολή κυρώσεων, σε περίπτωση που κάποια εταιρεία δηλώσει ψευδώς ότι προχώρησε σε μείωση τιμής.
 
2. Υποχρέωση ανακοίνωσης από τα σούπερ μάρκετ στο Υπουργείο Ανάπτυξης των ανατιμήσεων σε προϊόντα απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή προϊόντα υψηλής ζήτησης

Στην Υπουργική Απόφαση καθορίζονται οι κατηγορίες των προϊόντων για τα οποία προβλέπεται ανακοίνωση ανατιμήσεων από τα σούπερ μάρκετ που ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα 90.000.000 ευρώ και περιγράφεται η διαδικασία αποστολής τους στο Υπουργείο Ανάπτυξης.

Οι ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής σε προϊόντα που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή προϊόντα υψηλής ζήτησης θα αποστέλλονται στο Υπουργείο Ανάπτυξης κάθε Τρίτη, έως τις 15:00.

Σε περίπτωση που ο υπόχρεος αποκρύπτει, παραποιεί ή δεν προσκομίζει τα στοιχεία επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50.000 ευρώ από τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (Δ.Ι.Μ.Ε.Α.).

Α/Α    Κατηγορία Προϊόντων
1    Ρύζι
2    Ψωμί για τoστ
3    Ψωμί φραντζόλα
4    Φρυγανιές
5    Μακαρόνια τύπου σπαγγέτι
6    Αλεύρι
7    Όσπρια
8    Πάριζα
9    Γαλοπούλα (αλλαντικά)
10    Κατεψυγμένα ψάρια
11    Νωπό χοιρινό
12    Νωπό κοτόπουλο και μέρη κοτόπουλου
13    Νωπό μοσχάρι
14    Γάλα φρέσκο πλήρες
15    Γάλα φρέσκο με χαμηλά λιπαρά
16    Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) πλήρες
17    Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) με χαμηλά λιπαρά
18    Γάλα εβαπορέ
19    Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
20    Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά
21    Τυρί φέτα
22    Λευκό τυρί
23    Τυρί γκούντα
24    Τυρί με χαμηλά λιπαρά
25    Χυμός τομάτας διατηρημένος
26    Αυγά
27    Μαργαρίνες
28    Βούτυρο
29    Ελαιόλαδο
30    Ηλιέλαιο
30    Κατεψυγμένα λαχανικά
31    Λευκή ζάχαρη
32    Γλυκαντικές ουσίες κατάλληλες για διαβητικούς (π.χ. στέβια)
33    Προϊόντα βρώμης
34    Κρέμα βρεφικής ηλικίας
35    Γάλα βρεφικής ηλικίας
36    Ελληνικός καφές
37    Στιγμιαίος καφές
38    Γαλλικός καφές
39    Χυμός πορτοκάλι
40    Αναψυκτικά
41    Μπύρα
42    Νερό
43    Σοκολάτες
44    Καύσιμες ύλες (καυσόξυλα, pellets, μπρικέτες)
45    Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες)
46    Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες
47    Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
48    Χαρτί κουζίνας
49    Χαρτί υγείας
50    Οδοντόκρεμες
51    Σερβιέτες ή ταμπόν
52    Σαμπουάν
53    Σαπούνια σε στερεή κατάσταση
54    Πάνες ακράτειας
55    Πάνες για μωρά
56    Μωρομάντηλα
57    Σαμπουάν για μωρά
58    Τροφές για σκύλους
59    Τροφές για γάτες

3. Υποχρέωση ανακοίνωσης λιανικών τιμών πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων

Στην Υπουργική Απόφαση καθορίζονται οι κατηγορίες των οπωροκηπευτικών προϊόντων για τις οποίες προβλέπεται ανακοίνωση λιανικών τιμών πώλησης στο Υπουργείο Ανάπτυξης

Οι ανακοινώσεις των ενδεικτικών λιανικών τιμών πώλησης των οπωροκηπευτικών προϊόντων θα αποστέλλονται κάθε Τρίτη, στις 09:00 μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis.gr.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης μπορεί να ανακοινώνει το εύρος των τιμών που επικρατούν στα καταστήματα είτε μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis, είτε στη σελίδας της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου.
ΦΡΟΥΤΑ
1    Σταφύλια
2    Λεμόνια
3    Μπανάνες
4    Πορτοκάλια Βαλέντσια
5    Μανταρίνια
6    Αχλάδια
7    Μήλα
7.1    Μήλα Golden Delicious
7.2    Μήλα Granny Smith
7.3    Μήλα Starkin Delicious
7.4    Μήλα Gala
8    Ρόδια
ΛΑΧΑΝΙΚΑ
9    Μανιτάρια
10    Αγκινάρες
11    Τομάτες
12    Τοματίνια
13    Αγγούρια
14    Κολοκύθια
15    Μαρούλια
16    Ρόκα
17    Πατάτες
17.1    Πατάτες Κύπρου
17.2    Πατάτες εγχώριες
17.3    Πατάτες εισαγωγής
18    Σκόρδα (κομμάτι)
19    Κρεμμύδια ξερά
20    Κρεμμύδια φρέσκα
21    Σπανάκι
22    Παντζάρια
23    Καρότα
24    Ραπανάκια
25    Λάχανα
26    Κουνουπίδια
27    Μπρόκολο
28    Πιπεριές
28.1    Πιπεριές χονδρές
28.2    Πιπεριές μακριές
29    Μελιτζάνες
30    Μαϊντανός
31    Άνιθος
32    Σέλινο
33    Φασολάκια

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL