Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
18.1°C21.5°C
1 BF 44%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.0°C21.0°C
2 BF 76%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
20 °C
17.7°C19.9°C
1 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.2°C20.8°C
4 BF 45%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
18.9°C19.6°C
3 BF 55%
Η «μπακαλική» της κυβέρνησης / «Τι 30, τι 40, τι 50»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η «μπακαλική» της κυβέρνησης / «Τι 30, τι 40, τι 50»

1333322180.jpg

Με οφθαλμοφανείς λαθροχειρίες και σε πλήρη σύγχυση, κυβερνητικοί αξιωματούχοι, του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη συμπεριλαμβανομένου, επιχείρησαν για μία ακόμη φορά να τρομοκρατήσουν την κοινή γνώμη κραδαίνοντας την απειλή νέων Μνημονίων ως αποτέλεσμα της εφαρμογής του προγράμματος οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ.

Παράλληλα, εμφανώς τρομοκρατημένοι οι ίδιοι, εξαγγέλλουν κάθε ημέρα «νέες παροχές» τονίζοντας πάντα το «σε βάθος τετραετίας» και μεγεθύνοντας ψευδώς το ύψος της όποιας παροχής.

Πλέον χαρακτηριστική περίπτωση τα περί βασικού μισθού 950 ευρώ (σε… βάθος τετραετίας, πάντοτε), όταν άμεσα μετά τις εκλογές ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. εξήγγειλε αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού στα 880 ευρώ μικτά και καθιέρωση της ΑΤΑ (Αυτόματη Τιμαριθμική Αναπροσαρμογή), κάτι που σημαίνει ότι με βάση τον προϋπολογιζόμενο πληθωρισμό ο κατώτατος μισθός θα πλησιάσει τα 950 ευρώ μέσα στην επόμενη χρονιά. Και βεβαίως «επιστρατεύτηκε» και το τρικ του «μέσου μισθού» των 1.500 ευρώ (…πάντα σε βάθος τετραετίας).

Τι 30, τι 40, τι 50

Με τη γνωστή μέθοδο της κολοκυθιάς, πότε ο υπουργός Οικονομικων Χρ. Σταϊκούρας, πότε ο εκτελών χρέη κυβερνητικού εκπροσώπου Α. Σκέρτσος και εντέλει και ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης την τελευταία εβδομάδα εκστομίζουν νούμερα κατά το δοκούν. Άλλος 45 δισ., άλλος 70 και ο «τεκμηριωμένος» κ. Σκέρτσος… 86 δισεκατομμύρια!

Από τον πίνακα που έδωσε στη δημοσιότητα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος προκύπτουν καταρχάς τα εξής, πέραν πάσης αμφιβολία, δεδομένα:

1ον. Η δαπάνη των -όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση- 86 δισεκατομμυρίων ευρώ αφορά την περίοδο 2023-2027 στο σύνολό της, δηλαδή όλη την 4ετία και δεν πρόκειται βεβαίως για ετήσια δαπάνη.

2ον. Διπλοϋπολογίζει μια σειρά δαπανών. Είναι προφανές ότι στο κόστος αύξησης των δαπανών στο 5% του ΑΕΠ για την Παιδεία και του 7,5% του ΑΕΠ για την Υγεία συμπεριλαμβάνονται και οι αυξήσεις των μισθών γιατρών και εκπαιδευτικών αλλά και οι νέες προσλήψεις υγειονομικών και καθηγητών και διδακτικού προσωπικού τόσο στα ΑΕΙ όσο και στις άλλες βαθμίδες της Εκπαίδευσης. Έτσι υπολογίζονται αυξήσεις μέχρι και 2,6 δισ. ετησίως για αυξήσεις μισθών δημοσίων υπαλλήλων (συνολικά 8,3 δισεκατομμύρια ευρώ για 4 χρόνια ) συν 122+196+270+344=932 εκατομμύρια για προσλήψεις των 15.000 υγειονομικών συν 207+222+237+253=919 εκατομμύρια ευρώ για την αύξηση του εισαγωγικού μισθού των γιατρών στα 2.000 ευρώ καθαρά, συν 43+86+129+172=430 εκατ. για διπλασιασμό κρατικής χρηματοδότησης στα ΑΕΙ συν 90+180+270+360= 900 εκατομμύρια ευρώ για διπλασιασμό των μελών του Διδακτικού Επιστημονικού Προσωπικού (ΔΕΠ) στα Πανεπιστήμια. Αυτά κάνουν 8,5 δισεκατομμύρια περίπου. Αλλά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος στην «κυβερνητική μπακαλική» ξαναϋπολογίζει ξεχωριστά και αθροίζει με τα προηγούμενα δαπάνες για την Παιδεία στο 5% και για την Υγεία 7,5% (στο σημείο αυτό αξίζει να υπογραμμιστεί ότι κατά την περίοδο 2015-2019 μεγάλο μέρος της αύξησης των δαπανών για την Υγεία ήταν αποτέλεσμα της εξυγίανσης της λειτουργίας των δημοσίων νοσοκομείων, που από ελλειμματικά μετατράπηκαν σε πλεονασματικά ενισχύοντας έτσι τη συνολική δαπάνη για το ΕΣΥ). Αλλά για την κυβέρνηση «τρεις το λάδι, τρεις το ξίδι, έξι το λαδόξιδο»…

Η κοστολόγηση του ΣΥΡΙΖΑ -Π.Σ.

Το πρόγραμμα που παρουσίασε πριν από μερικές ημέρες αναλυτικά το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατά το βασικό του μέρος είχε παρουσιαστεί από τον Αλέξη Τσίπρα και τον περασμένο Σεπτέμβριο στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της ΔΕΘ.

Η κοστολόγηση που ακολουθεί είναι η βασική που έχει πραγματοποιηθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ -Π.Σ.. Ειδικότερα (τα ποσά που αφορούν παροχές προς εργαζόμενους και συνταξιούχους είναι αποφορολογημένα):

Δαπάνες

Α. Αντιμετώπιση ακρίβειας

  1. Μείωση ΕΦΚ καυσίμων στον κατώτερο συντελεστή Ε.Ε. (πετρέλαιο κίνησης, πετρέλαιο θέρμανσης, βενζίνη, φυσικό αέριο): 1,5 δισ./ έτος
  2. Μη καταβολή ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο : 160 εκατ./χρόνο
  3. Ανάκτηση ποσοστού Δημοσίου στη ΔΕΗ: 340 εκατ.
  4. Μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα : 960 εκατ./χρόνο

Β. Αυξήσεις μισθών συντάξεων

  1. Τιμαριθμική αναπροσαρμογή στους μισθούς δημοσίων υπαλλήλων, κατά 10%: 1,3 δισ. για το 2023 με πληθωρισμό 8,9% για το 2022
  2. Αναδρομικά στους συνταξιούχους : 2,5 δισ. σε 3 ετήσεις δόσεις: 830 εκατ. για το 2023
  3. Για 13η σύνταξη: 830 εκατ./έτος (καθαρά)
  4. Αναπροσαρμογή συντάξεων: 600 εκατ. για το 2023

Γ. Φορολογικές ελαφρύνσεις

  1. Αύξηση αφορολόγητου στις 10.000 για όσους ήδη καλύπτονται από αφορολόγητο: 223 εκατ. ετησίως
  2. Θέσπιση αφορολόγητου στις 10.000 για ελ. επαγγελματίες - αυτοαπασχολούμενους: 160 εκατ. ευρώ ετησίως
  3. Κατάργηση τέλους επιτηδεύματος: 400 εκατ. ετησίως

Δ. ΕΣΥ - Παιδεία

Νέο ΕΣΥ (μισθολόγιο, προσλήψεις ): 2 δισ. σε βάθος τετραετίας, 500 εκατ. για το 2023

Παιδεία - ολιστικό σχέδιο: 291 εκατ. για το 2023

Ε. Εισοδηματικές ενισχύσεις

  1. Ενίσχυση ΑμεΑ: αύξηση αναπηρικού επιδόματος 140 εκατ./έτος (τα υπόλοιπα μέτρα για ΑμεΕΑ χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης)
  2. Επίδομα μητέρας (επέκταση και αύξηση): 325 εκατ./χρόνο
  3. Επέκταση του επιδόματος μητρότητας στις αυτοαπασχολούμενες, ελεύθερες επαγγελματίες και αγρότισσες από τους 4 στους 9 μήνες: 70 εκατ./χρόνο
  4. Ειδική άδεια μητρότητας σε αυτοαπασχολούμενες, ελεύθερες επαγγελματίες, αγρότισσες: 90 εκατ./χρόνο

ΣΤ. Κοινωνική πολιτική

  1. Βρεφονηπιακοί και σχολικά γεύματα (επέκταση): 380 εκατ./χρόνο
  2. Στεγαστική πολιτική: επίδομα ενοικίου 255 εκατ./χρόνο
  3. Τράπεζα Στέγης: χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης
  4. Ανάκτηση ποσοστού Δημοσίου στη ΔΕΗ: 34 εκατ. (άπαξ)

Σύνολο από την πλευρά των δαπανών: 9,35 δισ.

Εσοδα

  1. Φορολόγηση 90% υπερκερδών εταιρειών: 3,69 δισ.

* παραγωγής ενέργειας (2,2 δισ. το τελευταίο έτος)

* διύλισης και εμπορίας πετρελαίου (1,6 δισ. εκτίμηση καθαρών υπερκερδών για σύνολο 2022, βασισμένη σε καθαρά υπερκέρδη α’ εξαμήνου 2022)

* παροχής αερίου (300 εκατ. εκτίμηση καθαρών υπερκερδών τελευταίου έτους)

  1. Φορολόγηση μερισμάτων άνω των 50.000 ευρώ με συντελεστή 10%: 5 εκατ./χρόνο

Εκτίμηση συνόλου από την πλευρά των εσόδων: 3,74 δισ.

Δημοσιονομικό αποτέλεσμα: -5,61 δισ.

Σύγκριση εξαγγελιών ΣΥΡΙΖΑ και Ν.Δ. για μισθούς, τριετίες και συντάξεις

Καταλυτική υπέρ των ασθενέστερων εισοδηματικά αλλά και των μεσαίων στρωμάτων είναι η σύγκριση των προγραμμάτων για τους μισθούς και τις συντάξεις της Νέας Δημοκρατίας και του ΣΥΡΙΖΑ- Π.Σ.

Η καθιέρωση μιας ιδιαίτερα σημαντικής μεταρρύθμισης όπως η τιμαριθμική αναπροσαρμογή των μισθών αυξάνει καταλυτικά τα εισοδήματα των ασθενέστερων, αλλά και των υψηλότερα αμειβόμενων μισθωτών, προκαλεί όμως πολλαπλασιαστικές θετικές επιδράσεις και στο σύνολο της οικονομίας καθώς αυξάνει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, άρα και τη ζήτηση . Και ενίσχυση της ενεργού ζήτησης σημαίνει και αύξηση του ΑΕΠ. Η τιμαριθμική αναπροσαρμογή είναι μόνιμο στοιχείο της μισθολογικής πολιτικής σε χώρες της Ε.Ε. όπως το Βέλγιο και η Μάλτα και εφαρμόστηκε πριν από λίγα χρόνια στην Κύπρο, με απόφαση μάλιστα της συντηρητικής κυβέρνησης Αναστασιάδη.

Η ΑΤΑ (Αυτόματη Τιμαριθμική Αναπροσαρμογή) χρησιμοποιήθηκε ευρέως στην Ελλάδα ως μέτρο προστασίας των εισοδημάτων από τον πληθωρισμό τη δεκαετία του ΄80.

Μισθοί - συντάξεις ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.

Στο άρθρο 1 των 11 σημείων του κοινωνικού συμβολαίου ο Αλέξης Τσίπρας συνόψισε ως εξής τις προτάσεις άμεσης αλλά και μεσοπρόθεσμης ενίσχυσης των μισθωτών και των συνταξιούχων με νομοθέτηση μέσα στις 50 πρώτες ημέρες προοδευτικής διακυβέρνησης.

1ον. Αύξηση κατώτατου μισθού, από την 1η Ιουλίου του 2023, στα 880 ευρώ στον ιδιωτικό τομέα και θεσμοθέτηση ετήσιας τιμαριθμικής αναπροσαρμογής στο ύψος του πληθωρισμού του προηγούμενου έτους. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι με τη νέα τιμαριθμική αναπροσαρμογή από 1ης Ιανουαρίου 2024 ο κατώτατος θα πλησιάσει τα 950 ευρώ.

2ον. Ξεπάγωμα των τριετιών ώστε να επιτευχθεί άμεση γενναία αύξηση του μέσου μισθού. (Προφανώς αυτό σημαίνει άμεση αμφισβήτηση της δέσμευσης των Μνημονίων για επαναφορά των τριετιών αφού πέσει η ανεργία κάτω από το 10% και ενεργοποίησή τους εντός του 2023.)

3ον. Αύξηση μισθών στον δημόσιο τομέα, από 1ης Ιουλίου του ’23, κατά 10%.

4ον. Επαναφορά από το 2023 άμεσα της 13η σύνταξης σε 2,5 εκατομμύρια συνταξιούχους.

5ον. Απόδοση σε βάθος τετραετίας των αναδρομικών που τους στέρησε κυβέρνηση Μητσοτάκη.

6ον. Χορήγηση της αύξησης του 7,5% για το 2023 σε όλους τους συνταξιούχους, ανεξαρτήτως της ύπαρξης προσωπικής διαφοράς. Ένταξη μόνιμα όλων των συνταξιούχων στον ετήσιο μηχανισμό αύξησης. (Αυτό σημαίνει ότι, εφόσον διατηρείται η νομοθεσία που ο ΣΥΡΙΖΑ θέσπισε με νόμο Αχτσιόγλου για ετήσια αναπροσαρμογή ετησίως των συντάξεων από 1/1/23 κατά το ήμισυ του αθροίσματος του ετήσιου πληθωρισμού συν την ετήσια αύξηση του ΑΕΠ, θα λαμβάνουν πλέον την αύξηση αυτή όλοι οι συνταξιούχοι κάθε 1η Ιανουαρίου κάθε νέου έτους, πράγμα που σημαίνει στην πράξη ότι τελειώνει η ιστορία της προσωπικής διαφοράς.)

Μισθοί - συντάξεις Ν.Δ.

1. Αύξηση του κατώτατου μισθού στα 950 ευρώ ως το 2027. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει καμία άλλη αύξηση εντός του 2023 - σε αντίθεση με την πρόταση ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Ενώ ο μισθός θα φτάσει με τις προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου για τον πληθωρισμό του 2023 μόλις πάνω από τα 800 ευρώ την επόμενη χρονιά.

2. Διαμόρφωση του μέσου μισθού στα 1.500 ευρώ σε βάθος τετραετίας. Αυτό σημαίνει ότι οι τριετίες παραμένουν παγωμένες μέχρι να πέσει η ανεργία κάτω από 10%.

3. Ανακοινώθηκε αναμόρφωση του Ενιαίου Μισθολογίου για τους δημοσίους υπαλλήλους από 1/1/24 και καμία αύξηση για το 2023, σε αντίθεση με μισθωτούς και συνταξιούχους (ο Αλ. Τσίπρας ανήγγειλε άμεσα αύξηση 10%).

4. Καμία αναφορά στην απόδοση των αναδρομικών και της 13ης σύνταξης στους συνταξιούχους (αθροιστικά πάνω από 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ).

5. Καμία αναφορά στο θέμα «προσωπική διαφορά». Πρακτικά αυτό σημαίνει διατήρησή της.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL