Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.4°C18.0°C
2 BF 55%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
13 °C
11.7°C14.4°C
0 BF 63%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
9 °C
8.9°C10.0°C
2 BF 100%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αυξημένες νεφώσεις
19 °C
18.0°C20.0°C
1 BF 88%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
10 °C
9.0°C10.6°C
1 BF 81%
Έκθεση Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής προς κυβέρνηση / Έκθεση Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής προς κυβέρνηση: «Καμπανάκι» για νέα μέτρα λιτότητας
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Έκθεση Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής προς κυβέρνηση / Έκθεση Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής προς κυβέρνηση: «Καμπανάκι» για νέα μέτρα λιτότητας

«Καμπανάκι» κινδύνου για το ενδεχόμενο νέων μέτρων λιτότητας κρούει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, ενώ παράλληλα εκτιμά ότι η ύφεση στην ελληνική οικονομία θα είναι βαθιά και θα οδηγήσει σε αύξηση της ανεργίας.

Ύφεση της ελληνικής οικονομίας έως 9,4%, αύξηση της ανεργίας, μείωση του πληθωρισμού και διεύρυνση του ελλείμματος τρεχουσών συναλλαγών προβλέπει μεταξύ άλλων στην τριμηνιαία έκθεσή του το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή με επικεφαλής τον Φραγκίσκο Κουτεντάκη. Παράλληλα, ζητάει να διασφαλίσει η Ε.Ε. χρηματοδοτική στήριξη και χρόνο για τις πιο ευάλωτες οικονομίες ώστε να μην χρειαστούν νέα μέτρα λιτότητας, όπως στην περίπτωση της Ελλάδας το 2010.

Αυξάνεται το «βάρος» στις πλάτες των πολιτών

Την ίδια ώρα, επισημαίνει ότι το χρέος ενδέχεται να ξεπεράσει το 190% του ελληνικού ΑΕΠ, κάτι το οποίο θα επιβαρύνει τις πλάτες των πολιτών. Όπως αναφέρει, το αυξημένο δημόσιο χρέος δεν θα εξαλειφθεί αυτόματα με την επιστροφή σε πρωτογενή πλεονάσματα, θέτοντας δύο κρίσιμα ζητήματα.

Σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις του Γραφείου, το πρώτο είναι ότι δύσκολα μπορεί να προβλεφθεί ο χρόνος που θα χρειαστεί αυτή η επαναφορά τού λόγου χρέους προς ΑΕΠ στα προ κορωνοϊού επίπεδα, ενώ στο μεσοδιάστημα η χώρα θα βρεθεί εκτεθειμένη στις αβεβαιότητες των διεθνών αγορών. Γι' αυτόν τον λόγο θα πρέπει να διασφαλιστεί, κυρίως από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η δυνατότητα χρηματοδοτικής στήριξης των πιο ευάλωτων χωρών και να δοθεί επαρκής χρόνος ώστε να αποκαταστήσουν τη δημοσιονομική τους ισορροπία με ομαλό τρόπο.

Το δεύτερο -και κρισιμότερο- ζήτημα είναι ότι αυτό το αυξημένο χρέος θα πρέπει να πληρωθεί από δημόσιους πόρους, επιβαρύνοντας, σε τελική ανάλυση, τους πολίτες της χώρας. Η κατανομή αυτού του βάρους, είτε μεταξύ κοινωνικών ομάδων είτε μεταξύ γενεών, θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο ανοιχτού και ειλικρινούς δημόσιου διαλόγου ώστε να χαραχθεί μια κοινώς αποδεκτή δημοσιονομική στρατηγική για τα επόμενα χρόνια.

Υστέρηση και... σπόντες στην κυβέρνηση

Σημαντική επιδείνωση καταγράφουν και οι βραχυχρόνιοι δείκτες, ιδιαίτερα εκείνοι των προσδοκιών, όπως ο δείκτης οικονομικού κλίματος και ο PMI. Τα δημοσιονομικά στοιχεία του πρώτου τριμήνου δείχνουν υστέρηση 1,3 δισ. ευρώ σε σχέση με τα περσινά επίπεδα και αναμένεται να διευρυνθεί τους επόμενους μήνες.

Για τις προβλέψεις της κυβέρνησης το Γραφείο αναφέρει πως "είναι σχετικά κοντά στο σενάριο της γρήγορης επαναφοράς των αντίστοιχων δικών μας, με εξαίρεση το ποσοστό ανεργίας», συμπληρώνοντας ότι το τελευταίο θα εξαρτηθεί από τον βαθμό που τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων θα έχουν ως αυστηρή προϋπόθεση τη διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας. Κι «αν αυτή η προϋπόθεση διατηρηθεί, η αύξηση της ανεργίας θα προέλθει περισσότερο από τη μείωση των προσλήψεων και λιγότερο από την αύξηση των απολύσεων, με συνέπεια να περιοριστεί σε χαμηλότερα επίπεδα από εκείνα που προβλέπουμε». Συνεπώς, ρίχνει το «μπαλάκι» της αύξησης της ανεργίας στον τρόπο χειρισμού τής κυβέρνηση της Ν.Δ.

Αύξηση ληξιπρόθεσμων

Το συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ που παρουσιάζει το Γραφείο, διαμορφώθηκε στα 105,8 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 1,5 δισ. ευρώ σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2019 και κατά 204,4 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2019. Η αύξηση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου οι εκροές από το συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο, δηλαδή οι εισπράξεις και οι διαγραφές ληξιπρόθεσμων οφειλών (1,8 δισ. ευρώ), ήταν λιγότερες από τις εισροές, δηλαδή τη δημιουργία νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών (2 δισ. ευρώ).

Ωστόσο, το "πραγματικό" ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο, δηλαδή το συνολικό υπόλοιπο μετά την αφαίρεση των οφειλών οι οποίες χαρακτηρίζονται ως ανεπίδεκτες είσπραξης, παρουσιάζει μείωση σε σχέση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους κατά 2,4 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα να διαμορφώνεται στα 83,7 δισ. ευρώ την 1η.4.2020.

Επίσης, μείωση κατά 414,8 εκατ. ευρώ σημειώνει το "πραγματικό" ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο.

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

Τουρκοκυπριακές εκλογές Κατεχόμενα
ΑΝΑΛΥΣΗ

Η ανάδειξη Τατάρ στην ηγεσία της τουρκοκυπριακής κοινότητας / Mια ανάλυση του αποτελέσματος και των πιθανών επιπτώσεων

Οι Τουρκοκύπριοι (και οι έποικοι) ψηφοφόροι εξέλεξαν την Κυριακή 18 Οκτωβρίου τον ηγέτη της κοινότητας τους (τον «πρόεδρο») μέσα από μια διαδικασία δύο γύρων ψηφοφορίας. Ο Ερσίν...

SOCIAL