Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
22 °C
20.0°C22.4°C
4 BF 42%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.9°C22.5°C
3 BF 39%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.4°C21.6°C
2 BF 56%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
18.3°C19.8°C
4 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
21.2°C21.9°C
2 BF 30%
Κορωνοϊός / Ανοχύρωτα τα σχολεία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Κορωνοϊός / Ανοχύρωτα τα σχολεία

Μία ανάσα πριν από την επανέναρξη των δημοτικών, των νηπιαγωγείων και των μονάδων Ειδικής Αγωγής, η κατάσταση παραμένει εκρηκτική, διότι τα σχολεία θα ανοίξουν πάλι με τάξεις ασφυκτικά γεμάτες, χωρίς προσλήψεις καθαριστριών και με τους εκπαιδευτικούς «έρμαια» της κυβερνητικής ανευθυνότητας.

Επανεκκίνηση χωρίς υγειονομικά μέτρα

Παρότι η πανδημία σαρώνει τη χώρα σαν θύελλα, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές βρίσκονται ακόμα μια φορά έκθετοι και καλούνται να προσέλθουν στις σχολικές αίθουσες χωρίς κανένα μέτρο προστασίας. «Μπορεί να είμαστε υπέρ των ανοιχτών σχολείων, καθώς η διά ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία δεν μπορεί να αποκατασταθεί από την εξ αποστάσεως, ωστόσο διαφωνούμε στην επαναλειτουργία των σχολείων χωρίς μαζικά τεστ στο σύνολο μαθητών και εκπαιδευτικών, τήρηση των αποστάσεων, υγειονομικούς κανόνες και προσλήψεις καθαριστριών. Αν δεν αλλάξουν αυτά, κινδυνεύουμε άμεσα» τονίζει στην ΑΥΓΗ ο γ.γ. της ΟΛΜΕ Θοδωρής Μαλαγάρης.

Ήδη κατά τη διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας οι εκπαιδευτικοί είχαν θέσει κάποιους όρους και προϋποθέσεις για την ασφαλή επαναλειτουργία των σχολείων. Ωστόσο το υπουργείο Παιδείας συνεχίζει να κωφεύει, ενώ αρνείται συστηματικά να ανοίξει τις πόρτες του διαλόγου με τους εκπαιδευτικούς.

«Οδηγηθήκαμε στο κλείσιμο των σχολείων, επειδή δεν υιοθετήθηκαν οι προτάσεις μας από το υπουργείο, ενώ ήταν επιστημονικά διαρθρωμένες, βασίστηκαν στις απόψεις των επιδημιολόγων και φυσικά έγιναν αποδεκτές από την ίδια την κοινωνία, αλλά και από πολιτικά κόμματα» επισημαίνει ο κ. Μαλαγάρης.

Μάλιστα αξίζει να σημειωθεί πως έρευνα που υλοποίησε το Κέντρο Μελετών και Τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ απέδειξε με επιστημονικό τρόπο ότι θα μπορούσε να μειωθεί κατά 63% ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα σε πανελλαδικό επίπεδο, εάν χρησιμοποιηθούν οι υπάρχουσες κλειστές αίθουσες των λειτουργούντων σχολείων.

Από την αρχή ήταν γνωστό ότι στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, φοιτούν περίπου 27 παιδιά ανά τάξη. Κι αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει χωρίς πολιτική βούληση.

«Εμβολιασμοί κατά προτεραιότητα στους εκπαιδευτικούς»

«Εμείς ζητάμε να γίνουν μαζικά τεστ σε μαθητές -και ιδιαίτερα των μεγαλύτερων τάξεων- που έχουν πιο έντονη κινητικότητα και είναι πιθανοί φορείς του ιού» λέει ο κ. Μαλαγάρης προσθέτοντας ότι «επειδή ακριβώς στα σχολεία υπάρχει μεγάλος όγκος ανθρώπων και δημιουργείται συνωστισμός και πολλοί από τους εκπαιδευτικούς ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες, πρέπει να εμβολιαστούμε κατά προτεραιότητα μετά τους υγειονομικούς και τους ανθρώπους μεγάλης ηλικίας και αυτό να γίνει όσο το δυνατόν αμεσότερα».

Υπενθυμίζεται ότι ο εμβολιασμός κατά προτεραιότητα στους εκπαιδευτικούς ανακοινώθηκε από την πρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών Μαρία Θεοδωρίδου. Κυριαρχεί ωστόσο ένας προβληματισμός για το χρονικό διάστημα κατά το οποίο θα ξεκινήσουν και θα ολοκληρωθούν οι εμβολιασμοί στο σύνολο των εκπαιδευτικών, δεδομένου ότι τα σχολεία ανοίγουν αύριο, την ώρα που οι εμβολιασμοί δεν έχουν προχωρήσει επαρκώς ούτε για το σύνολο των υγειονομικών που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της μάχης.

«Καταρρίπτεται το αφήγημα ότι τα παιδιά δεν κολλάνε»

«Βλέπουμε ένα εγκληματικό σχέδιο ανοίγματος των σχολικών μονάδων, καθώς δεν έχει ληφθεί κανένα μέτρο προστασίας στα σχολεία» επισημαίνει στην ΑΥΓΗ ο πρόεδρος της ΔΟΕ Γιώργος Τρούλης τονίζοντας ότι το πρόβλημα δεν εντοπίζεται έξω από τα σχολεία, αλλά μέσα στις τάξεις όπου δεν υπάρχει πρόβλεψη να αραιώσουν τα τμήματα, ενώ θα παραμείνει και ο συνωστισμός στα σχολικά λεωφορεία καθώς δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την ασφαλή μετακίνηση των μαθητών.

Αναφορικά με τις κλιμακούμενες ώρες προσέλευσης και αποχώρησης των μαθητών «είναι δύσκολο να εφαρμοστεί, ειδικά όταν δεν υπάρχουν περισσότερες από μία είσοδοι».

«Εμείς ζητάμε να γίνουν μοριακά, επαναλαμβανόμενα τεστ σε εκπαιδευτικούς, αλλά και στους μαθητές Δημοτικού και Νηπιαγωγείου.  Έρευνες του Spiegel σε σχολεία της Αυστρίας έχουν δείξει ότι τα παιδιά κάτω των 14 ετών κολλάνε με την ίδια συχνότητα με τους ενηλίκους. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την  Ένωση Παιδιατρικών Νοσοκομείων Αμερικής, πάνω από 2 εκατ. μαθητές έχουν νοσήσει από την έναρξη της πανδημίας μέχρι σήμερα, που μεταφράζεται σε ποσοστό 12,4%.  Άρα το αφήγημα ότι τα παιδιά δεν κολλάνε εύκολα καταρρίπτεται πανηγυρικά».

Σε ό,τι αφορά το ΥΠΑΙΘ, «δεν επιδίωξε κανέναν διάλογο με εμάς, παρά τα αλλεπάλληλα αιτήματά μας, προκειμένου να συμβάλουμε στο ασφαλές άνοιγμα των σχολείων» λέει ο κ. Τρούλης εκτιμώντας ότι θα οδηγηθούμε σε νέο κλείσιμο των σχολικών μονάδων με μαθηματική ακρίβεια, εάν ανοίξουν τα σχολεία με αυτούς τους όρους.

Όχι σε «μεσοβέζικες» λύσεις

«Εκτιμούμε ότι τα πράγματα είναι άσχημα και ότι, εάν τα σχολεία ανοίξουν πάλι με τους ίδιους όρους, θα έχουμε σοβαρό πρόβλημα» υπογραμμίζει από την πλευρά του ο Βαγγέλης Φιλέρης, μέλος της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων, μιλώντας στην ΑΥΓΗ.

«Έχουμε πει πολλές φορές ότι πρέπει να αραιώσουν οι μαθητές ανά τάξη με ανώτατο όριο τα 15 παιδιά. Υπάρχουν επαρκείς αίθουσες για να υλοποιηθεί αυτός ο στόχος και μπορούν να βρεθούν κι άλλες» λέει ο κ. Φιλέρης. Ταυτόχρονα πρέπει να δοθεί έμφαση και «στην πρόσληψη επιπλέον προσωπικού καθαριότητας, το οποίο θα είναι εφοδιασμένο με όλα τα απαραίτητα μέσα ώστε να τηρούνται τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ για απολύμανση και καθαριότητα» τονίζει ο ίδιος.

«Τα σχολεία πρέπει να αποκτήσουν σχολιατρική υπηρεσία και να στελεχωθούν με γιατρούς που θα επιλαμβάνονται θεμάτων πανδημίας με μαζικά, επαναλαμβανόμενα τεστ σε εκπαιδευτικούς και μαθητές».

«Μεσοβέζικα» μέτρα, όπως είναι το κλιμακωτό ωράριο προσέλευσης και αποχώρησης και η χρήση περισσότερων εισόδων στα σχολεία, δεν είναι σοβαρές λύσεις αναχαίτισης της πανδημίας, αλλά επιπλέον μέτρα που θα έπρεπε να υλοποιηθούν, αφού πρώτα μειωθούν οι μαθητές ανά τάξη, σύμφωνα με τον κ. Φιλέρη.

Από την άλλη, αντί η υπουργός Παιδείας να προχωρά σε δραστικές λύσεις για τα προβλήματα που ταλανίζουν τις σχολικές μονάδες, χρησιμοποιεί την πανδημία ως ευκαιρία προκειμένου να περνάει νομοσχέδια και εγκυκλίους και να αλλάζει τη διαδικασία εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. «Είναι απαράδεκτο, εν μέσω της σχολικής χρονιάς και μεσούσης της πανδημίας, να αλλάζουν οι όροι των εξετάσεων. Τα παιδιά μας δεν είναι πειραματόζωα» εξηγεί ο κ. Φιλέρης.

«Άμεσα τεστ σε εκπαιδευτικούς και μαθητές»

«Ετοιμάζονται πάλι να ανοίξουν τα σχολεία χωρίς κανένα σχέδιο για να ζήσουμε τα ίδια που ζήσαμε στις αρχές της σχολικής χρονιάς» λέει στην ΑΥΓΗ η Μαριάννα Π., μαθήτρια σε γυμνάσιο του Χαϊδαρίου. «Θα έπρεπε πρώτα να γίνουν υποχρεωτικά τεστ σε όλους τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, προκειμένου τα σχολεία να ανοίξουν με ασφάλεια και να υπάρχει μία πλήρης εικόνα για τα κρούσματα» επισημαίνει η ίδια.

«Όλο το προηγούμενο διάστημα οι μαθητές κινητοποιηθήκαμε, κατεβήκαμε στους δρόμους για να διεκδικήσουμε να ληφθούν μέτρα προστασίας στα σχολεία μας. Τη μία υπονόμευαν τα δίκαια αιτήματά μας, την άλλη μας υποδέχονταν με ΜΑΤ και χημικά και μας έκαναν σωματικούς ελέγχους. Η υπουργός Παιδείας μονίμως αρνείται να μας συναντήσει, ακόμα και όταν τα σχολεία γέμισαν με κρούσματα και έκλειναν το ένα μετά το άλλο» λέει η Μαριάννα. «Ακόμα και σήμερα θα έπρεπε να βρεθεί τρόπος να μειωθούν οι μαθητές στις τάξεις, όχι να μπαίνουν και να βγαίνουν σε διαφορετικές ώρες. Δεν έχει κανένα νόημα» προσθέτει.

Το «ανέμελο άνοιγμα» να μην οδηγήσει ξανά σε επώδυνο κλείσιμο

«Τα σχολεία πρέπει να ανοίξουν. Υπό τις καλύτερες προϋποθέσεις όμως, ώστε να μην οδηγηθούμε ξανά σε ένα νέο, επώδυνο κλείσιμο. Δυστυχώς, με ευθύνη της κυβέρνησης, δεν έχουν εφαρμοστεί τα μέτρα που ειδικοί, εκπαιδευτικοί και κόμματα υποδεικνύουν εδώ και μήνες. Τίποτα ουσιαστικά δεν έχει αλλάξει από τον Νοέμβριο, τότε που έκλεισαν ‘προληπτικά’ όλες οι εκπαιδευτικές βαθμίδες» τόνισε σε δήλωσή του ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης.

Σύμφωνα με τον ίδιο χρειάζεται σχέδιο που θα εφαρμοστεί άμεσα για τμήματα με λιγότερους μαθητές, καθώς και μικρότερο - εναλλασσόμενο ωράριο. Παράλληλα προτείνει να γίνονται τακτικά -εβδομαδιαίως- δωρεάν τεστ σε εκπαιδευτικούς, αλλά και στους μαθητές που συγκατοικούν με ευπαθή ή ηλικιωμένα άτομα, να εφαρμοστεί κατά προτεραιότητα εμβολιασμός των εκπαιδευτικών άνω των 50 ετών καθώς και εκείνων που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες.

Επιπλέον αναφέρει ότι πρέπει να γίνει αναπροσαρμογή και μείωση της ύλης, επαναλήψεις εκείνης που διδάχθηκε με τηλεκπαίδευση, αναβολή γραπτών εξετάσεων, μη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, τουλάχιστον υπό τις ειδικές αυτές συνθήκες.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL