Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.5°C17.6°C
2 BF 57%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
12 °C
10.8°C13.7°C
3 BF 75%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
13 °C
10.9°C15.5°C
1 BF 77%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
13.8°C17.5°C
2 BF 65%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
10 °C
9.9°C13.0°C
0 BF 81%
Νέο σύστημα διορισμών στην εκπαίδευση
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Νέο σύστημα διορισμών στην εκπαίδευση

Τις λεπτομέρειες για το νέο σύστημα διορισμών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, που αφορά τα κριτήρια των προσλήψεων και τη μοριοδότηση, ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, μια ημέρα μετά τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου κατά την οποία εγκρίθηκαν οι 15.000 προσλήψεις στην εκπαίδευση σε βάθος τριετίας.

Σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Κώστα Γαβρόγλου (ρ/σ 105,5 Στο Κόκκινο), τον Ιανουάριο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το σύστημα των αιτήσεων για τις πρώτες 4.500 προσλήψεις που θα γίνουν τον Σεπτέμβριο στην Ειδική Αγωγή, ενώ την άνοιξη θα ανοίξει το σύστημα για τους 5.250 διορισμούς που θα πραγματοποιηθούν τη σχολική χρονιά 2020-2021 ώστε να γνωρίζουν εγκαίρως οι εκπαιδευτικοί ποιοι και πότε θα διοριστούν. Υπενθυμίζεται ότι οι υπόλοιπες 5.250 προσλήψεις θα γίνουν το 2021-2022.

Τρία κριτήρια

Οι τρεις πυλώνες των κριτηρίων του νέου συστήματος είναι η μοριοδότηση α) της προϋπηρεσίας με «ταβάνι» τους 120 μήνες, β) των ακαδημαϊκών προσόντων και γ) των κοινωνικών κριτήριων, ενώ το σύστημα μοριοδότησης και κατάταξης θα είναι ενιαίο τόσο για τους μόνιμους διορισμούς όσο και για τις προσλήψεις των αναπληρωτών.

Με το υπουργείο να διευκρινίζει ότι το νέο σύστημα ορίστηκε με βάση το θεσμικό πλαίσιο που επιβάλλουν το σύνταγμα και οι αποφάσεις του ΣτΕ, την προκήρυξη και την ευθύνη της διαδικασίας αναλαμβάνει το ΑΣΕΠ, με σύστημα μοριοδότησης κριτηρίων και μέσω προκήρυξης κάθε δύο χρόνια, ενώ καταργείται η διενέργεια του γραπτού διαγωνισμού. Παράλληλα, προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις για την εξασφάλιση της παιδαγωγικής επάρκειας όσων εκπαιδευτικών δεν τη διαθέτουν.

Ωστόσο, η μη προσμέτρηση του συνόλου της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών αλλά και η ίση βαρύτητα που δίνεται μεταξύ προϋπηρεσίας και ακαδημαϊκών προσόντων για τους μόνιμους διορισμούς αποτελεί casus belli για τις ομοσπονδίες και τους συλλόγους εκπαιδευτικών.

Το σύστημα μοριοδότησης

Σύμφωνα με το υπουργείο, η λύση αυτή προκρίνεται ώστε να βρεθεί η χρυσή τομή μεταξύ των εκπαιδευτικών που έχουν μεγάλη προϋπηρεσία και των νέων εκπαιδευτικών με μικρή ή καθόλου προϋπηρεσία αλλά με αυξημένα ακαδημαϊκά προσόντα. Ειδικότερα:

1) Το ανώτατο συνολικό όριο μονάδων από τα ακαδημαϊκά προσόντα θα είναι 120 μονάδες. Θα μοριοδοτούνται ως εξής:

* Διδακτορικό δίπλωμα: 40 μονάδες

* Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών ενός τουλάχιστον ακαδημαϊκού έτους: 20 μονάδες.

* Δεύτερος μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών ενός τουλάχιστον ακαδημαϊκού έτους: 7 μονάδες

* Δεύτερο πτυχίο: 16 μονάδες

* Ο βαθμός του πτυχίου έως 21 μονάδες και ως εξής: για πτυχία με χαρακτηρισμό «Καλώς» 7 μονάδες, με χαρακτηρισμό «Λίαν Καλώς» 14 μονάδες και με χαρακτηρισμό «Άριστα» 21 μονάδες

* Γνώση μιας ξένης γλώσσας: Άριστη γνώση: 8 μονάδες, Πολύ καλή γνώση: 6 μονάδες. Καλή γνώση: 4 μονάδες

* Πιστοποιημένη γνώση χειρισμού ηλεκτρονικού υπολογιστή Α' επιπέδου (ενότητες Επεξεργασία Κειμένου, Υπολογιστικά Φύλλα και Υπηρεσίες Διαδικτύου): 4 μονάδες

* Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης από ΑΕΙ διάρκειας τουλάχιστον 300 ωρών: 4 μονάδες.

Σημειώνεται ότι σε περίπτωση κατοχής περισσοτέρων τίτλων θα μοριοδοτείται μόνο ο ανώτερος.

2) Για την εκπαιδευτική προϋπηρεσία θα δίνεται μία μονάδα ανά μήνα πραγματικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας μέχρι τους 120 μήνες, δηλαδή με ανώτατο όριο μονάδων τις 120 μονάδες.

3) Στα κοινωνικά κριτήρια -η ακριβής μοριοδότηση των οποίων θα γίνει κατόπιν διαβούλευσης- περιλαμβάνεται ο αριθμός των παιδιών και η μόνιμη αναπηρία 67% και άνω του υποψηφίου, ή του/της συζύγου ή τέκνου.

Υπουργείο: "Οποιαδήποτε άρνηση διαλόγου δεν δικαιολογείται"

Προβληματισμό προκαλεί πάντως η στάση των Ομοσπονδιών των δασκάλων, των καθηγητών και των συλλόγων ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού Ειδικής Αγωγής, οι οποίες δεν ανταποκρίθηκαν στο χθεσινό κάλεσμα του υπουργού Παιδείας στη Βουλή προκειμένου να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες του νέου συστήματος, με πρόσχημα ότι η συνάντηση θα έπρεπε να πραγματοποιηθεί στο Μαρούσι, στο πλαίσιο της χθεσινής κινητοποίησης των εκπαιδευτικών.

“Μήπως οι συνδικαλιστικές ηγεσίες δεν επιθυμούν να προχωρήσουν οι 15.000 διορισμοί; Μήπως επιδιώκουν εκ του ασφαλούς μια ιδιότυπη επαναφορά της επετηρίδας; Ή μήπως με λεονταρισμούς του τύπου 'δεν μας αφορούν ούτε οι επιταγές του συντάγματος ούτε και οι αποφάσεις του ΣτΕ' θέλουν να υπονομεύσουν τη διαδικασία διορισμών;” αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Παιδείας υπογραμμίζοντας ότι “οποιαδήποτε άρνηση διαλόγου δεν δικαιολογείται”.

Από την πλευρά τους, οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι δεν υπήρξε κανένας διάλογος για τη συνδιαμόρφωση του σχεδίου προσλήψεων, ενώ επισημαίνουν ότι η ίση μοριοδότηση της προϋπηρεσίας και ακαδημαϊκών τίτλων αφενός αδικεί τους έχοντες προϋπηρεσία άνω των 120 μηνών, αφετέρου οδηγεί τους νέους εκπαιδευτικούς σε μαραθώνιο απόκτησης μεταπτυχιακών και άλλων τίτλων με το “αζημίωτο” για να μπορέσουν να διοριστούν.

Από 84 μήνες πήγαμε στους 120

Σχολιάζοντας τις αντιδράσεις, ο υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι η ΟΛΜΕ πριν δύο χρόνια περίπου είχε “γνωμοδότηση από εξαιρετικά έγκριτο νομικό που έλεγε ότι το 'ταβάνι' της προϋπηρεσίας δεν μπορεί να ξεπεράσει τους 84 μήνες. Εμείς καταφέραμε να το πάμε στους 120 μήνες, δεν το περίμενε κανείς. Θεωρούμε ότι είναι απολύτως νόμιμο. Επίσης απολύτως νόμιμο πρέπει να είναι το ότι τα μόρια που μαζεύει κανείς από τα επιστημονικά πρέπει να είναι συγκρίσιμα με τα μέγιστα μόρια από την προϋπηρεσία" προσέθεσε, σημειώνοντας πως εφόσον οι εκπαιδευτικοί αποτελούν εξειδικευμένο προσωπικό, δεν είναι δυνατόν τα ακαδημαϊκά κριτήρια να μην προσμετρώνται στις προσλήψεις, "ειδικά όταν το 99,9% των ανθρώπων που έχουν πάρει μάστερ και διδακτορικά τα έχουν πάρει από τα δημόσια πανεπιστήμια".

ΑΦΟΡΑ ΤΟΥΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΠΟΥ ΘΑ ΔΩΣΟΥΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 2020

Τον Ιανουάριο το νέο εξεταστικό στη Βουλή

Στις σχολές με χαμηλή ζητήση η εισαγωγή θα γίνεται με το απολυτήριο, στις σχολές με κόκκινο χρώμα (υψηλής ζήτησης) με εξετάσεις

Μέχρι το τέλος Ιανουαρίου θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο που αφορά την αναμόρφωση της Γ' Λυκείου και το νέο εξεταστικό σύστημα για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Οι αλλαγές θα αφορούν τους υποψηφίους που θα δώσουν Πανελλαδικές το καλοκαίρι του 2020.

Σύμφωνα με διευκρινίσεις του υπουργού Κώστα Γαβρόγλου, στο μηχανογραφικό θα υπάρχουν τμήματα με κόκκινη και πράσινη ένδειξη, ανάλογα με τη ζήτηση. Με κόκκινο χρώμα θα είναι τα Τμήματα με υψηλή ζήτηση και η εισαγωγή θα γίνεται μέσω Πανελλαδικών εξετάσεων, ενώ στις Σχολές με πράσινο χρώμα η πρόσβαση θα επιτυγχάνεται με τον βαθμό του Εθνικού Απολυτηρίου. Ωστόσο χρειάζεται προσοχή, με δεδομένο ότι ο τρόπος εισαγωγής σε ορισμένες Σχολές θα αλλάζει από χρονιά σε χρονιά, ανάλογα με τη ζήτηση.

Μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη

Ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας, θεσμοθετείται η μείωση του μέγιστου αριθμού μαθητών ανά τμήμα από τους 25 μαθητές που είναι σήμερα στους 22 μαθητές με ρύθμιση που θα έρθει άμεσα προς ψήφιση στη Βουλή. Το μέτρο θα υλοποιηθεί σταδιακά από την επόμενη σχολική χρονιά 2019-2020, ξεκινώντας από το νηπιαγωγείο και την Α' Δημοτικού. Από του χρόνου θα εφαρμοστεί και η μείωση του αριθμού των μαθητών στη Γ' Λυκείου, με 25 μαθητές στα ημερήσια Λύκεια και 22 στα εσπερινά.

Δίχρονη προσχολική εκπαίδευση

Παράλληλα, την επόμενη σχολική χρονιά θα επεκταθεί σε 300 δήμους της χώρας η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση που αφορά τα παιδιά 4-6 ετών. Έως τα τέλη Ιανουαρίου τα συναρμόδια υπουργεία Εσωτερικών, Υποδομών και Παιδείας αναμένεται να καταθέσουν ολοκληρωμένο σχεδιασμό για την κάλυψη των αναγκών σε σχολική στέγη, που υπολογίζεται σε περίπου 650 νέες αίθουσες Νηπιαγωγείου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL