Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
16.3°C20.1°C
1 BF 52%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.7°C19.0°C
2 BF 59%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
19 °C
17.0°C19.4°C
2 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
17 °C
15.8°C18.8°C
1 BF 51%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
16.3°C16.3°C
1 BF 61%
Στέλιος Πέτσας / Η ΝΔ εμπεριέχει πολλές απόψεις με διαφορετικές κοινωνικές αναφορές
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Στέλιος Πέτσας / Η ΝΔ εμπεριέχει πολλές απόψεις με διαφορετικές κοινωνικές αναφορές

134310115.png
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Η Ν.Δ. εμπεριέχει πολλές απόψεις με διαφορετικές κοινωνικές αναφορές» επισημαίνει στην ΑΥΓΗ της Κυριακής ο Στέλιος Πέτσας, με αφορμή τις δημόσιες διαφοροποιήσεις κορυφαίων στελεχών από την κεντρική κυβερνητική γραμμή. Ο βουλευτής Α΄ Ανατολικής Αττικής θεωρεί ότι ο γάμος για τα ομόφυλα ζευγάρια ανήκει στα «θέματα αρχών με σημαντικές κοινωνικές επιπτώσεις και σοβαρές συνταγματικές πτυχές». Αναφορικά με το φορολογικό νομοσχέδιο, επισημαίνει ότι «η λογική της κυβέρνησης δεν είναι εισπρακτική» και πως η μάχη κατά της φοροδιαφυγής είναι διαρκής. Τέλος, δηλώνει ότι δεν ανησυχεί για το γεγονός ότι ο ΟΟΣΑ «βλέπει» μείωση του ρυθμού ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, υποστηρίζοντας ότι «σε σχέση με την αντίστοιχη έκθεση του πρώτου εξαμήνου, η καμπύλη των προβλέψεων του Οργανισμού μετατοπίζεται ανοδικά και για φέτος και για το 2024».

Κύριε υπουργέ, το νέο φορολογικό νομοσχέδιο έχει αναζωπυρώσει το λεγόμενο «κίνημα της γραβάτας». Οι επικριτές του επισημαίνουν ότι παραμένουν στο φορολογικό απυρόβλητο τα «μεγάλα ψάρια». Πρέπει να επανεξεταστεί η κεντρική φιλοσοφία του νομοσχεδίου;

Το φορολογικό νομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή περιέχει διάφορες παρεμβάσεις για τη μείωση της φοροδιαφυγής, αυτού του αντικοινωνικού φαινομένου, που όμως είναι βαθιά ριζωμένο στην Ελλάδα, απότοκου της εκτεταμένης παραοικονομίας και μιας κουλτούρας δυσπιστίας και χαμηλής φορολογικής συνείδησης διαχρονικά. Το μέγεθος της παραοικονομίας της Ελλάδας υπολογίζεται στο 20,93% του ΑΕΠ το 2022 ή περίπου 45 δισ. ευρώ, ενώ η φοροδιαφυγή υπολογίζεται στο 6%-9% του ΑΕΠ ή 20 δισ. ευρώ περίπου. Το θέμα είναι, λοιπόν, τι κάνουμε για αυτό. Η πρώτη κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη προέβη σε πολιτικές παρεμβάσεις που μειώνουν το φαινόμενο. Πρώτον, μείωσε περίπου 50 φόρους, αποκλιμακώνοντας τους φορολογικούς συντελεστές, ιδίως στην άμεση φορολογία και στην ακίνητη περιουσία. Δεύτερον, εκτόξευσε, και λόγω της πανδημίας της Covid-19, τις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Τρίτον, αύξησε τους διασταυρωτικούς και τους επιτόπιους ελέγχους. Τέταρτον, ενίσχυσε τη θεσμική ανεξαρτησία του προσωπικού της ΑΑΔΕ.

Η μάχη, όμως, με τη φοροδιαφυγή είναι διαρκής. Με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο προχωρούμε σε σειρά ρυθμίσεων, όπως η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές μηχανές τους πρώτους μήνες του 2024, τα ηλεκτρονικά τιμολόγια, η καθολική επέκταση του myDATA, η ρύθμιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων, οι διατάξεις για το λαθρεμπόριο καυσίμων, για πιο διαφανείς και αποτελεσματικούς ελέγχους και διασταυρώσεις από την ΑΑΔΕ, ο περιορισμός της χρήσης των μετρητών στις συναλλαγές. Παράλληλα, θεσπίζεται και μαχητό τεκμήριο εισοδήματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες που εμφανίζουν διαχρονικά πολύ μικρά δηλωθέντα εισοδήματα. Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, η κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη άκουσε την κριτική και έκανε τρεις βασικές βελτιωτικές παρεμβάσεις. Πρώτον, το μαχητό τεκμήριο γίνεται πράγματι μαχητό ώστε να αποδείξει ο φορολογούμενος το πραγματικό του εισόδημα όταν υπολείπεται του τεκμαρτού - και όχι μόνο σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας, όπως προβλεπόταν αρχικά. Δεύτερον, το τέλος επιτηδεύματος μειώνεται οριζόντια σε όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες κατά 50%. Τρίτον, η προσαύξηση του τεκμηρίου για τους επαγγελματίες με υψηλότερο τζίρο από τον μέσο όρο του κλάδου (ΚΑΔ) τους περιορίζεται στο 5%, αντί του μέχρι και 100% του αρχικού σχεδίου. Και οι τρεις αυτές βελτιωτικές κινήσεις δείχνουν ότι η λογική της κυβέρνησης δεν είναι εισπρακτική, αλλά, έχοντας ανοιχτές τις κεραίες της στην κοινωνία, στοχεύει στην ενίσχυση της φορολογικής δικαιοσύνης.

Ενώ ο καλπασμός της ακρίβειας εντείνεται, η κυβέρνηση αυξάνει τον ΦΠΑ στο 24% για συγκεκριμένες κατηγορίες αγαθών. Η Ν.Δ., ωστόσο, προεκλογικά τόνιζε ότι δεν θα επιβληθούν νέες φοροεπιβαρύνσεις. Υπάρχει αναντιστοιχία λόγων και πράξεων; Πώς θα τιθασευτούν οι ανατιμήσεις;

Σε όλη τη διαδρομή μου τάσσομαι σταθερά υπέρ της μείωσης των φορολογικών συντελεστών σε άμεσους και έμμεσους φόρους, ώστε ο φορολογούμενος να δίνει δίκαιο τμήμα του εισοδήματός του για το κοινωνικό σύνολο και όχι να έχει συνέταιρο στον μόχθο του το κράτος. Όμως εδώ δεν πρόκειται για γενική φορολογική κατεύθυνση, αλλά για την επαναφορά στον «κανονικό συντελεστή ΦΠΑ» μιας προσωρινής μείωσης στον «μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ» για την αντιμετώπιση της υγειονομικής (Covid-19) και της ενεργειακής / πληθωριστικής κρίσης. Και μάλιστα μόνο στα μη αλκοολούχα σερβιριζόμενα ποτά (37 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό 2024), ενώ η κυβέρνηση μονιμοποιεί ή επεκτείνει τον «μειωμένο» συντελεστή ΦΠΑ (382 εκατ. ευρώ) ακριβώς εκεί που οι λαϊκές οικογένειες αντιμετωπίζουν ανελαστικές δαπάνες (π.χ., μεταφορές). Και ακριβώς αυτό είναι που αναδεικνύει την υποκρισία άλλων πολιτικών κομμάτων, όπως του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, που εδώ και δύο χρόνια ζητούν την προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στα καύσιμα, άρα αποδέχονται την επαναφορά του σε υψηλότερα επίπεδα. Με άλλα λόγια, έχουν μια «σχιζοφρενική» δημοσιονομική πολιτική, σύμφωνα με την οποία οι μειώσεις ΦΠΑ πρέπει να είναι προσωρινές όταν τις προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, αλλά μόνιμες όταν τις κάνει η κυβέρνηση. Για αναντιστοιχία λόγων και πράξεων, λοιπόν, ψάξτε σε άλλα κόμματα και όχι στη Νέα Δημοκρατία. Για δε τη «μάχη κατά της ακρίβειας» η κυβέρνηση χρησιμοποιεί όλα τα διαθέσιμα εργαλεία, όπως τους περίπου 20.000 ελέγχους για αισχροκέρδεια στην αγορά, την επιβολή προστίμων ύψους περίπου 8 εκατ. ευρώ μέχρι τώρα (ακόμη και σε πολυεθνικούς κολοσσούς), τη μόνιμη αύξηση των μισθών σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, τη συνέχιση των στοχευμένων παρεμβάσεων, όπως το «καλάθι του νοικοκυριού» ή της «μείωσης 5% τιμών» με συμμετοχή περίπου 1.000 προϊόντων μέχρι στιγμής. Και θα συνεχίσουμε αυτή τη μάχη με συνέχεια και συνέπεια μέχρι να νικηθεί το τέρας του πληθωρισμού.

Σας προβληματίζει το γεγονός ότι ο ΟΟΣΑ «βλέπει» μείωση του ρυθμού ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο 2% το 2024 από 2,4%;

Οχι, καθώς σε σχέση με την αντίστοιχη έκθεση του πρώτου εξαμήνου η καμπύλη των προβλέψεων του ΟΟΣΑ μετατοπίζεται ανοδικά και για φέτος και για το 2024. Οι προοπτικές της εθνικής μας οικονομίας είναι θετικές, γεγονός που βασίζεται στην εμπιστοσύνη που απολαμβάνει η Ελλάδα από αγορές και επενδυτές, όπως αποδεικνύεται και από την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας μετά από 13 ολόκληρα χρόνια. Και κατά την άποψή μου, ο ρυθμός ανάπτυξης τη διετία 2023-2024, που ήδη προβλέπεται πολλαπλάσιος της Ευρωζώνης, θα είναι τελικά ακόμη υψηλότερος, υποστηριζόμενος από την αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών, αλλά και της ιδιωτικής κατανάλωσης λόγω αύξησης μισθών και περαιτέρω αποκλιμάκωσης της ανεργίας.

Κύριε υπουργέ, τον τελευταίο καιρό διαπιστώνονται διαφοροποιήσεις των κορυφαίων στελεχών έναντι της κυβερνητικής γραμμής. Ο κ. Σαμαράς λαμβάνει αποστάσεις στα πεδία των ελληνοτουρκικών, του φορολογικού νομοσχεδίου και στο σκέλος που αφορά τη ρύθμιση για τα ομόφυλα ζευγάρια. Σε σχέση με το τελευταίο, μάλιστα, ο κ. Βορίδης σημειώνει ότι θα υποβάλει την παραίτησή του από το υπουργικό αξίωμα αν τεθεί ζήτημα κομματικής πειθαρχίας. Υπάρχουν αρρυθμίες εντός της παράταξης;

Η Νέα Δημοκρατία είναι ένα μεγάλο κεντροδεξιό κόμμα εξουσίας το οποίο εμπιστεύονται 4 στους 10 Έλληνες. Επομένως, εμπεριέχει πολλές απόψεις με διαφορετικές κοινωνικές αναφορές. Στόχος μας είναι πάντα η οικοδόμηση συναινέσεων που πάνε την πατρίδα μας μπροστά. Ειδικά για θέματα αρχών με σημαντικές κοινωνικές επιπτώσεις και σοβαρές συνταγματικές πτυχές που απασχολούν τμήματα της κοινωνίας μας, όπως ο γάμος για ομόφυλα ζευγάρια, είναι καλό ότι ξεκίνησε αυτή η συζήτηση με την πρωτοβουλία του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL