Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
13.9°C17.3°C
3 BF 63%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
13.2°C16.7°C
2 BF 57%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.0°C16.0°C
4 BF 69%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.8°C17.7°C
3 BF 59%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
11.9°C12.9°C
2 BF 74%
Η «μάχη» του Ελληνικού
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η «μάχη» του Ελληνικού

ΕΛΛΗΝΙΚΟ

Το νομοσχέδιο, πλέον νόμος, που αφορά στη σύμβαση διανομής του Ελληνικού αποτελεί μια από τις τελευταίες αναβλητικές αιρέσεις προκειμένου να γίνει η μεταβίβαση των μετοχών και να καταβάλει ο επενδυτής την πρώτη δόση των 300 εκατ. ευρώ.

Κατά τη συζήτηση έγινε φανερή η πολιτική διαφοροποίηση μεταξύ Ν.Δ και ΣΥΡΙΖΑ - Π.Σ. σε ό,τι αφορά στις επενδύσεις. Άλλωστε η επένδυση του Ελληνικού είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα.

Σε μια χώρα που δεν έχει εργαλεία όπως κτηματολόγιο, δασικούς χάρτες, οριοθετημένους αρχαιολογικούς χώρους, αιγιαλούς, ρέματα κ.λπ. αλλά έχεις ένα μεγάλο οικόπεδο, έχεις δυο επιλογές: είτε σιγά-σιγά να αποκτήσεις τα απαραίτητα εργαλεία και στη συνέχεια να σχεδιάσεις την αξιοποίησή του είτε να προχωρήσεις σε σχεδιασμούς στο πόδι που πέφτουν στο ΣΤΕ, να φέρεις τον Αθεμπίγιο, τους Καταριανούς... και στο τέλος να αφήσεις το οικόπεδο να εγκαταλειφθεί και να καταληφθεί. Γιατί αυτό έκαναν. Τίποτα. Από το 2001 έως το 2011. 10 χρόνια. Το 2011 έγινε ένας διαγωνισμός και χρειάστηκαν 3,5 χρόνια ώστε το 2014 να υπογραφεί μια σύμβαση. Αυτό ήταν και το μόνο που παρέλαβε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2015. Μια σύμβαση που υπογράφτηκε άρον-άρον παραμονές εκλογών, χωρίς καν σωστό τοπογραφικό διάγραμμα.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αποδέχθηκε την επένδυση, αφού όμως πρώτα διαπραγματεύτηκε μια τροποποιητική σύμβαση επ' ωφελεία του Ελληνικού Δημοσίου. Πετύχαμε αλλαγές υπέρ των κοινωνικών συμφερόντων και βάλαμε ένα θετικό πρόσημο στην τελική διαμόρφωση του έργου.

Αμέσως μετά την επίλυση των εκκρεμών θεμάτων που αφορούσαν στις δασικές εκτάσεις και στους αρχαιολογικούς χώρους, προχωρήσαμε στην πλήρωση των αναβλητικών αιρέσεων όπως το Προεδρικό Διάταγμα, η σύσταση του Φορέα Διαχείρισης Κοινοχρήστων, η μετεγκατάσταση δημόσιων και ιδιωτικών φορέων (69 φορείς), ο διεθνής διαγωνισμός για το Καζίνο. Εκδόθηκε η ΚΥΑ του Πάρκου του Ελληνικού ενώ η έκδοση των άλλων δυο ΚΥΑ ήταν στο τελικό στάδιο. Τέλος, είχαν ξεκινήσει οι προπαρασκευαστικές ενέργειες για να παραχθεί η σχετική πράξη διανομής, που είναι ο νόμος που ψηφίστηκε την Τετάρτη.

Βεβαίως, αποδείχθηκε ότι αυτό που έκανε η κυβέρνηση σε 20 μήνες είναι 20 τροπολογίες, δυο κατεδαφίσεις αυθαιρέτων από τα 981 και με μεγάλη καθυστέρηση έφερε στη Βουλή την πράξη διανομής. Χρειάστηκε 20 μήνες... κάτι περισσότερο από μια εβδομάδα, όπως μας έλεγε ο κ. Μητσοτάκης ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, και βεβαίως δεν έχει τελειώσει ακόμα. Υπολείπεται η μεταβίβαση των εμπραγμάτων δικαιωμάτων.

Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου, αυτό που σίγουρα αναδείχθηκε, για πρώτη φορά τόσο καθαρά, ήταν η δουλειά της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ για τη συγκεκριμένη επένδυση. Δεν υπήρξε σοβαρός αντίλογος στο γεγονός ότι εκπληρώσαμε τις περισσότερες αναβλητικές αιρέσεις και παραδώσαμε την επένδυση κατά 85-90% περίπου ολοκληρωμένη και σαφώς βελτιωμένη σε σχέση με τις προβλέψεις της αρχικής σύμβασης.

Αναδείξαμε όμως και τα προβληματικά σημεία του νομοσχεδίου.

Προβληματικό σημείο ήταν η προσμέτρηση των κοινόχρηστων, κοινωφελών, στη διανομή του ακινήτου. Δηλαδή το 30% της έκτασης, στο οποίο ο επενδυτής θα έχει την πλήρη κυριότητα, υπολογίστηκε επί του συνόλου της έκτασης των 6.000 στρεμμάτων, χωρίς να αφαιρεθούν τα ΚΧ, ΚΦ, τα οποία ούτως η άλλως πηγαίνουν στους δικαιούχους και δεν συνίσταται επ’ αυτών δικαίωμα επιφανείας.

Επίσης προβληματική στο ίδιο άρθρο 1 είναι η επέκταση του δικαιώματος επιφανείας σε δικαίωμα κατάτμησής του χωρίς τη συναίνεση του κυρίου, με αποτέλεσμα το Ελληνικό Δημόσιο να αποσυνδεθεί από την περιουσία του και να διατρέχει τον κίνδυνο όταν λήξει (99 χρόνια) ή αποσβεστεί το δικαίωμα επιφανείας να παραλάβει το ακίνητο με βάρη.

Στο ίδιο άρθρο υπάρχει και το διάγραμμα διανομής. Η τεχνοκρατική ανεπάρκεια της κυβέρνησης, που αποτυπώνεται στο διάγραμμα διανομής, προκάλεσε σύγχυση και πολλές ανησυχίες, γιατί «λείπουν» πολλά στοιχεία που υπάρχουν και έχουν εξασφαλιστεί με το Π.Δ. π.χ. ρέματα, πεζόδρομοι, προσβάσεις στην παραλία κ.λπ., ενώ κάποια άλλα, π.χ. αρχαιολογικοί χώροι, υπάρχουν. Αυτό θα έπρεπε, ως διάγραμμα ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων και όχι πολεοδομικός χάρτης χρήσεων ζωνών, να μην περιλαμβάνει τέτοια στοιχεία.

Προκαλέσαμε τον κ. Σταικούρα να το ξεκαθαρίσει. Πράγματι, είχαμε τη βεβαία δήλωσή του, που καταγράφηκε στα πρακτικά, ότι «το διάγραμμα που συνοδεύει το νομοσχέδιο αφορά μόνο στη διανομή του ακινήτου. Για τα πολεοδομικά στοιχεία ισχύει το διάγραμμα που συνοδεύει το Π.Δ. και τις ΚΥΑ».

Προβληματικές προβλέψεις είχε και το άρθρο 5. Η πρώτη αφορούσε στο θέμα της περίφραξης, που παρέπεμπε σε περίκλειστη πόλη. Με παρέμβασή μας έγινε νομοτεχνική βελτίωση ώστε η περίφραξη να περιγράφεται ως προσωρινή, τμηματική, εργοταξιακή. Παρέμεινε όμως το ζήτημα με τα ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας (condo hotels), αφού, ανεξαρτήτως χρήσης γης, σε όλα τα ψηλά κτήρια μπορούν να λειτουργήσουν condo hotels και ξενοδοχεία σε ποσοστό τουλάχιστον 30%.

Τα δύο αυτά άρθρα, 1 και 5, τα καταψηφίσαμε. Ψηφίσαμε όμως υπέρ επί της αρχής, γιατί σεβαστήκαμε τη δηλωμένη θέση μας, ήδη από το 2015, υπέρ της επένδυσης, με τους όρους, βέβαια, της τροποποιητικής σύμβασης, τη δουλειά μας και, τέλος, γιατί επρόκειτο για πλήρωση αναβλητικής αίρεσης, άρα υποχρεωτικής ώστε να προχωρήσει η επένδυση.

Αποδημήσαμε στην πράξη το αφήγημα της Ν.Δ. ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ενάντια στις επενδύσεις. Ο ΣΥΡΙΖΑ - Π.Σ., σεβόμενος την φυσική και πολιτιστική κληρονομιά της χώρας και έχοντας την απαιτούμενη τεχνοκρατική επάρκεια, είναι το κόμμα που προωθεί τις επενδύσεις προς όφελος της κοινωνίας, του περιβάλλοντος και της πραγματικής οικονομίας. Σε αντίθεση με τη Ν.Δ., που είναι φιλική σε επενδυτές με τρόπο που τελικά δημιουργεί εμπόδια στις επενδύσεις.

Η τοποθέτησή μας αυτή δεν σημαίνει ότι δεν συμμεριζόμαστε τις ανησυχίες, αντιρρήσεις, φόβους που εγείρονται, κυρίως με αφορμή το διάγραμμα διανομής. Όμως τα προβληματικά άρθρα εμείς τα αναδείξαμε και ορθώς τα καταψηφίσαμε. Εδώ είμαστε για να παρακολουθούμε την εξέλιξη της επένδυσης και να παρεμβαίνουμε εγκαίρως σε ό,τι αναιρεί τις δικές μας προσπάθειες, που αποτυπώθηκαν με ακρίβεια στην τροποποιητική σύμβαση και το Π.Δ.

* Η Πέτη Πέρκα είναι βουλευτής Φλώρινας και αναπληρώτρια τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL