Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
14.2°C20.2°C
1 BF 62%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
13.6°C19.6°C
2 BF 71%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
12.0°C16.6°C
2 BF 71%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
14 °C
13.8°C16.1°C
3 BF 67%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
14.6°C14.6°C
0 BF 63%
ΟΑΣΘ / Οργανισμός Ανέμελου Συνωστισμού Θεσσαλονίκης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΟΑΣΘ / Οργανισμός Ανέμελου Συνωστισμού Θεσσαλονίκης

ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ

Αν και οι επιδημιολόγοι συνεχώς τονίζουν ότι οι αστικές συγκοινωνίες είναι εστίες υπερμετάδοσης του κορωνοϊού, η κυβέρνηση, από την αρχή της πανδημίας, επιμένει στην άποψη ότι «ο ιός δεν κολλάει μέσα στα αστικά λεωφορεία», άποψη την οποία ωστόσο άλλαξε για λίγο όταν ανακοίνωσε την τοποθέτηση ειδικών μηχανημάτων καθαρισμού αέρα στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.

Στη Θεσσαλονίκη, που έχει μόνη αστική συγκοινωνία τον ΟΑΣΘ, καθημερινά -και κυρίως τις ώρες αιχμής και τα σαββατοκύριακα- τα αστικά λεωφορεία θυμίζουν κονσέρβες με παστές σαρδέλες. Μόνη προστασία για τους επιβάτες και τους οδηγούς είναι οι μάσκες...

Μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν (ή, αν υπάρχουν, δεν τα έχουμε δει) στατιστικά στοιχεία για το πόσοι και πόσες κόλλησαν τον SARS-CoV-2 μετακινούμενοι σε τέτοιες τριτοκοσμικές συνθήκες.

Έχουμε ωστόσο τα στοιχεία ανάμεσα στους εργαζόμενους τους Οργανισμού που επιβεβαιώνουν ότι στα λεωφορεία ο κορωνοϊός σουλατσάρει καθημερινά.  Ήδη επτά εργαζόμενοι του Οργανισμού συμπεριλαμβάνονται στη μαύρη λίστα με τους πάνω από 10.000 νεκρούς της πανδημίας στην Ελλάδα και ευχόμαστε να μην αυξηθεί αυτός ο αριθμός.

Επτά οι νεκροί, ενώ νόσησε το 12,5% των εργαζόμενων

Από τον Νοέμβριο του 2020 μέχρι και σήμερα πάνω από 250 εργαζόμενοι, από τους συνολικά 2.057, νόσησαν με Covid-19, δηλαδή ένα ποσοστό της τάξεως του 12,5%, ενώ ανά διαστήματα καταγράφονταν συρροές κρουσμάτων. Σήμερα, σύμφωνα με τους εργαζόμενους, 43 συνάδελφοί τους συγκαταλέγονται στα κρούσματα των τελευταίων ημερών και, σύμφωνα με τον πρόεδρο του συνδικάτου εργαζομένων, μια υπάλληλος στα 42 της χρόνια δίνει τη δική της μάχη με την Covid-19 σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης.

Και οι επτά εργαζόμενοι που έχασαν τη μάχη ήταν κάτω των 60 ετών, ενώ το τελευταίο θύμα που άφησε την τελευταία του πνοή ύστερα από πολυήμερη μάχη σε ΜΕΘ νοσοκομείου της Θεσσαλονίκης ήταν μόλις 43 ετών και πατέρας τριών παιδιών, εκ των οποίων το ένα νεογέννητο...  Ήταν οδηγός και η οικογένειά του, πέρα από «ειλικρινή συλλυπητήρια», δεν έχει να λάβει καν κάποια αποζημίωση από τον ΟΑΣΘ, διότι δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο μετά την κατάρρευση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.

Η συνδικαλιστική παράταξη του συνδικάτου εργαζομένων «Ανατροπή» ζητάει να χαρακτηριστεί ο θάνατος από Covid-19 εργατικό ατύχημα, αλλά το αίτημα αυτό δεν εισακούεται μέχρι στιγμής.

Τέσσερις υφασμάτινες μάσκες η προσφορά της διοίκησης

«Κάθε μέρα κάνουμε το μεροκάματο του τρόμου. Ζούμε με τον φόβο ότι θα είμαστε τα επόμενο θύμα του κορωνοϊού» είπε στην ΑΥΓΗ οδηγός του ΟΑΣΘ.  Όταν τον ρωτήσαμε αν τηρούνται τα μέτρα προστασίας για τους εργαζόμενους και το επιβατικό κοινό, απάντησε ότι «δεν γίνεται να τηρηθούν εκ των συνθηκών».

«Βγαίνουν οδηγίες που είναι ανθρωπίνως αδύνατον να εφαρμοστούν, όπως για παράδειγμα αυτή για μέγιστη πληρότητα 65% στα λεωφορεία. Ο οδηγός δεν γίνεται ούτε να ελέγξει ούτε να επιβάλει το μέτρο αυτό, ειδικά τις ώρες αιχμής που γίνεται χαμός» εξηγεί. Για το αν ο ΟΑΣΘ παρέχει στους εργαζόμενους τα απαραίτητα είδη ατομικής προστασίας, μας είπε ότι το μόνο που έκανε η διοίκηση ήταν «να μας μοιράσει από τέσσερις υφασμάτινες μάσκες στις αρχές της πανδημίας, οι οποίες επί ένα χρόνο, πλύνε - σιδέρωνε καθημερινά, έχουν γίνει κουρέλια».

Όταν τον ρωτήσαμε αν τους παρέχει ο οργανισμός πλαστικά γάντια, σχολίασε ότι «εμάς δεν μας έδωσαν ποτέ. Αυτά τα ‘καλά’ που παρήγγειλε ο Κ. Καραμανλής από τις Σέρρες είναι μόνο για την Αθήνα...». «Μόνο με την παροχή αντισηπτικών δεν υπάρχει πρόβλημα, μάσκες και γάντια τα αγοράζουμε μόνοι μας. Ακόμη και τα χαρτιά για τις τουαλέτες στα σταθμαρχεία τα αγοράζουμε οι εργαζόμενοι» πρόσθεσε...

Διαχωριστικά με μουσαμάδες και κορδέλες

«Και δεν είναι μόνο αυτά. Για παράδειγμα δεν έχει γίνει η τοποθέτηση σε όλα τα αστικά λεωφορεία διαχωριστικών από πλεξιγκλάς στον χώρο του οδηγού ώστε να μειώνεται ο κίνδυνος να μολυνθούν οι εργαζόμενοι κατά τη διάρκεια της βάρδιάς τους από την άμεση επαφή με το επιβατικό κοινό» τονίζει ο οδηγός του ΟΑΣΘ.

Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, στα μεταχειρισμένα λεωφορεία που αποκτήθηκαν εσχάτως με λίζινγκ και δεν διαθέτουν ανοιγοκλεινόμενα παράθυρα, παρά μόνο κάτι μικρά φινιστρίνια, ο χώρος του οδηγού διαχωρίζεται είτε με μουσαμάδες είτε με απαγορευτικές κορδέλες... Μέχρι στιγμής, επίσης, ούτε λόγος γίνεται για τοποθέτηση ειδικών μηχανημάτων καθαρισμού αέρα, τα οποία θα μειώνουν σημαντικά το ιικό φορτίο εντός των λεωφορείων.

Ένα άλλο πρόβλημα που εντείνει τον συνωστισμό είναι ότι μειώθηκε σημαντικά ο αριθμός των αρθρωτών λεωφορείων, με αποτέλεσμα στις γραμμές που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση να στοιβάζονται περισσότεροι πολίτες σε μικρότερα και ακατάλληλα λεωφορεία.  Έτσι κάθε διαδρομή μοιάζει με «ρώσικη ρουλέτα» στο θέμα του κορωνοϊού τόσο για το επιβατικό κοινό όσο και για οδηγούς και ελεγκτές, που επί ένα οκτάωρο βρίσκονται στο τιμόνι και εντός των λεωφορείων.

Όλα καλώς καμωμένα για τη διοίκηση

Ωστόσο ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Γ. Σκόρδας συνεχώς δηλώνει πως όλα είναι «σωστά καμωμένα» από τη διοίκηση του οργανισμού αναφορικά με τα μέτρα προστασίας για εργαζόμενους και επιβατικό κοινό! Προφανώς θα θεωρεί και «αχάριστους» τους εργαζόμενους που υποστηρίζουν ότι τα μέτρα δεν είναι επαρκή και κατηγορούν τη διοίκηση ότι τους αφήνει στο έλεος του κορωνοϊού...

Επίσης η διοίκηση του ΟΑΣΘ, που δεν φαίνεται να χρησιμοποιεί συχνά την αστική συγκοινωνία για τις μετακινήσεις της, αμφισβητεί ότι υπάρχει και συνωστισμός στα λεωφορεία, επικαλούμενη την πτώση που υπάρχει στα έσοδα από τα εισιτήρια. Μόνο που αυτό το στοιχείο δεν απεικονίζει το τι γίνεται τις ώρες αιχμής ούτε μπορούν να καταμετρηθούν οι πολλές χιλιάδες επιβάτες που χρησιμοποιούν τις μηνιαίες κάρτες.

ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ

Στις ελληνικές καλένδες τα μέτρα προστασίας των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ

«Αυτό που έχουμε ζητήσει από την πρώτη στιγμή από το υπουργείο Υγείας, τον ΕΟΔΥ και την Πολιτική Προστασία είναι να μπούμε οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ στις ομάδες που έχουν προτεραιότητα στους εμβολιασμούς, ως ομάδα υψηλού κινδύνου, τόσο για τη δική μας προστασία όσο και του κοινού» τόνισε στην ΑΥΓΗ ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζόμενων Γιάννης Δήμκας.

«Δυστυχώς, το αίτημά μας δεν έχει εισακουστεί και ας θρηνούμε μέσα σε επτά μήνες επτά συναδέλφους μας που έχασαν τη ζωή τους από τον κορωνοϊό» προσθέτει. Οι πιο πολλοί ήταν οδηγοί, ενώ οι τρεις έχασαν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια του δεύτερου κύματος της πανδημίας, που έπληξε βάναυσα τη Θεσσαλονίκη, και άλλοι τέσσερις στο τρίτο κύμα, που ακόμη διανύουμε.

Προβληματικά τα ενοικιαζόμενα και της Λειψίας

«Θέλουμε δεν θέλουμε, ο ιός κολλάει στα λεωφορεία και τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ που κυκλοφορούν στους δρόμους σήμερα δεν πληρούν καν τις προδιαγραφές ασφάλειας που έθεσε η ίδια η Πολιτεία για την αποφυγή διασποράς του κορωνοϊού» τονίζει. Όπως εξηγεί, «αυτά που αποκτήθηκαν με λίζινγκ και τα άλλα που έφερε ο δήμος από τη Λειψία δεν διαθέτουν ανοιγοκλειόμενα παράθυρα, παρά μόνο έχουν μικρά φινιστρίνια, οπότε ο φυσικός εξαερισμός εντός τους είναι προβληματικός».

Όπως υποστηρίζει, κάπου 60 έως και 100 λεωφορεία που σαπίζουν στα αμαξοστάσια του ΟΑΣΘ και διαθέτουν ανοιγοκλειόμενα παράθυρά θα μπορούσαν εύκολα και γρήγορα να επισκευαστούν και να ανακτηθούν, αν υπήρχε πολιτική βούληση από τη διοίκηση και τα αρμόδια υπουργεία. Όμως επιλέχθηκε να παραμείνουν ακινητοποιημένα και να ενοικιαστούν μεταχειρισμένα λεωφορεία, έναντι 36.000 ευρώ το καθένα ετησίως. «Με 36.000 ανά λεωφορείο, τα δικά μας λεωφορεία θα γίνονταν καινούργια» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στις ελληνικές καλένδες και οι καμπίνες των οδηγών

Ένα άλλο αίτημα των εργαζόμενων «που έμεινε στις ελληνικές καλένδες», όπως μας είπε ο Γ. Δήμκας, είναι η τοποθέτηση ανεξάρτητης καμπίνας οδηγού στα λεωφορεία, προκειμένου να μην έρχεται ο εργαζόμενος σε επαφή με το επιβατικό κοινό. «Έγινε και μια σχετική μελέτη από την τεχνική υπηρεσία του ΟΑΣΘ, αλλά δεν προχώρησε τίποτε». Σε ό,τι αφορά τους υγειονομικούς ελέγχους, σύμφωνα με όσα μας είπε ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζόμενων, από τον Φεβρουάριο κάθε εργαζόμενος υποβάλλεται σε ένα, μπορεί και δύο ή και κανένα rapid test, αφού οι έλεγχοι δεν είναι καθολικοί, αλλά γίνονται δειγματοληπτικά στους τερματικούς σταθμούς. Πριν από τον Φεβρουάριο, τεστ γίνονταν μόνο στο πλαίσιο των ιχνηλατήσεων των κρουσμάτων που προέκυπταν, ενώ εσχάτως και οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ μπήκαν στη λίστα των υπαλλήλων που οφείλουν να κάνουν ένα self test την εβδομάδα.

ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ

Χρήστος Γιαννούλης: Μόνο μέλημα της διοίκησης, η επιστροφή στο «φαγοπότι»

Οι συνεχείς και ειλικρινείς εκκλήσεις και καταγγελίες των εργαζομένων του ΟΑΣΘ για την υγειονομική προστασία του επιβατικού κοινού αλλά και των ίδιων των εργαζομένων αποτελούν στίγμα για την ανεκδιήγητη ηγεσία του Οργανισμού υπό τον κ. Σκόδρα. Είναι κατανοητό και αποκαλύφθηκε κυνικά και ωμά πρόσφατα ότι το μόνο που τον ενδιέφερε είναι να επιστρέψει τον ΟΑΣΘ στην περίοδο με το «μεγάλο φαγοπότι». Λεωφορεία χωρίς αερισμό, συνωστισμός και σαρδελοποίηση επιβατών, παραχώρηση έργου στα ΚΤΕΛ χωρίς μέτρο και διαφάνεια, απευθείας αναθέσεις για υπαρκτές ή και ανύπαρκτες ανάγκες, είναι μέρος της πρωτοφανούς αδράνειας, της αναποτελεσματικότητας και της αδιαφορίας για το δημόσιο καλό και την ασφάλεια όλων μας εν μέσω πανδημίας.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL