Λεωνίδας Καρύγιαννης / Έτσι «πίνουν το αίμα» καταναλωτών και ελληνικής οικονομίας οι πολυεθνικές

Τρεις αριθμοί περιγράφουν όσα ζει ο καταναλωτής την εποχή Μητσοτάκη στα σούπερ μάρκετ, καθώς οι μισθοί αυξήθηκαν 12,3%-12,4%, ο γενικός πληθωρισμός 19,2%, αλλά στα τρόφιμα ξεπέρασε το 30%, είπε μιλώντας στον 105,5 Στο Κόκκινο και τον Γιάννη Στρατάκη ο διευθύνων σύμβουλος στον Όμιλο Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ Λεωνίδας Καρύγιαννης.
Οι εταιρείες που στο παρελθόν έχοντας μεγάλα κέρδη έκαναν μεγάλες προσφορές, 1+1, -40%, κτλ., τώρα έχουν σταματήσει. Το προϊόν στο ράφι είναι ακριβό χωρίς καμία προσφορά. Συνεχίζεται η τεράστια κερδοφορία που υπήρχε στα προϊόντα αυτά, με τις ευλογίες της κυβέρνησης.
Ενώ μιλάμε για αυξήσεις 5%, 10%, 20%, αλλά κανείς δεν αγγίζει ένα πολύ σημαντικό θέμα. Οι πολυεθνικές καλύπτουν το 70% στα ράφια ενός ελληνικού σούπερ μάρκετ. Και πουλάνε ως και 200% ακριβότερα από ό,τι στην Ευρώπη. Αυτή είναι η ουσία της ακρίβειας που κανείς δεν αγγίζει. Αν είχε επιβληθεί στις πολυεθνικές να πουλάνε με τιμές Ευρώπης, να είστε σίγουροι ότι τα πράγματα στα ράφια των ελληνικών σούπερ μάρκετ θα ήταν πολύ φθηνότερα.
Οι πολυεθνικές έχουν πωλήσεις γιατί έχουν επιβάλει το προϊόν τους. Δεν υπάρχουν αντίστοιχες ελληνικές εταιρείες γιατί τις πιο πολλές τις έχουν εξαγοράσει. Πολλές φορές ένα προϊόν έχει ελληνική ονομασία αλλά ανήκει σε πολυεθνική.
Στη Γερμανία π.χ. με τους πολύ μεγαλύτερους μισθούς οι πολυεθνικές πουλάνε πολύ φθηνότερα από ότι στην Ελλάδα. «Δεν υπάρχει κανένας ελεγκτικός μηχανισμός, κανείς να "τραβήξει το αυτί σε αυτές τις εταιρείες" ... κανείς δεν μιλάει γι' αυτό γιατί ουσιαστικά στην Ελλάδα οι πολυεθνικές είναι κράτος εν κράτει ... έχουν επιβάλει τα προϊόντα τους».
Οι πολυεθνικές με την τεράστια κερδοφορία έχουν βάλει και επιβάλλουν τα προϊόντα τους στις εμπορικές αλυσίδες. Ενώ μία ελληνική επιχείρηση για να μπει σε εμπορική αλυσίδα πληρώνει «είσοδο», τεράστια ποσά για να βάλει ένα προϊόν. Έτσι, πολλά και πολύ καλά ελληνικά προϊόντα εταιρειών και συνεταιρισμών είναι εκτός ραφιού στις εμπορικές αλυσίδες.
Επίσης δυστυχώς δεν έχουμε ένα μεγάλο καταναλωτικό κίνημα που θα το επέβαλε, με μποϊκοτάζ και άλλες ενέργειες και κινηματική δράση. Πρέπει να δημιουργηθεί, όπως και να ξαναεφεύρουμε τους συνεταιρισμούς για να αντιδράσουμε στην ασύδοτη οικονομία της -υποτίθεται- αγοράς. Γιατί τα ολιγοπώλεια επιβάλλουν τιμές και καταναλωτικές συμπεριφορές, ενώ μεταξύ τους ουσιαστικά καθορίζουν τις τιμές.