Χρήστος Παπαδημητρίου - ΕΟΔΑΣΑΑΜ / Επικίνδυνα ακόμη και σήμερα τα τρένα - Οι δύο παγίδες στις επικοινωνίες
Στην έκδοση της σύστασης-προειδοποίησης για τους κινδύνους που απειλούν επιβάτες και εργαζόμενους στα τρένα ακόμη και σήμερα, αναφέρθηκε εκτενώς μιλώντας στον 105,5 Στο Κόκκινο και τον Γιώργο Τραπεζιώτη ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και αντιπρόεδρος Σιδηροδρομικού Τομέα Χρήστος Παπαδημητρίου.
Όπως εξήγησε, «Η προειδοποίηση αφορά δύο θέματα που ανακαλύψαμε μετά την επίσημη έρευνα που ξεκίνησε για τα Τέμπη από τις 15 Μαρτίου 2024 ... Ο Οργανισμός μας είχε συσταθεί και υπήρχε την 28η Φεβρουαρίου 2023 που έγινε το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, αλλά δυστυχώς δεν λειτουργούσε ... Κατορθώθηκε μετά από πολλές ενέργειες και μετά τη στελέχωση πρώτα του ΔΣ του Οργανισμού στις 18 Σεπτεμβρίου 2023, ζητήσαμε βοήθεια από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων, ώστε με την τεχνογνωσία, την ικανότητα και πάνω από όλα την αντικειμενικότητά του, να βοηθήσει στην διερεύνηση των Τεμπών ... Κατόπιν τούτου, δύο επιφανή στελέχη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού (Bart Accou, επικεφαλής Ασφαλείας ERA και Fabrizio Carpinelli) αποτέλεσαν τα 2 από τα 3 μέλη της ομάδας διερεύνησης των Τεμπών, που συστήθηκε στις 15 Μαρτίου 2024, με τρίτο μέλος και επικεφαλής τον πολιτικό μηχανικό Κωνσταντίνο Καπετανίδη ... Αυτή η ομάδα ξεκίνησε να ερευνά άτυπα από τον Οκτώβριο, αλλά τυπικά από 15 Μαρτίου 2024 ... Ανακάλυψε ότι υπάρχουν δύο κενά επικοινωνίας».
«Πρώτον», είπε ο κ. Παπαδημητρίου, «ότι η μετάδοση μηνυμάτων που σχετίζονται με την ασφάλεια στερείται δομής, δεν υπάρχει σωστή αναγνώριση συνομιλητών και τοποθεσιών, σωστή μεθοδολογία, η χρήση της διεθνώς συμφωνημένης ορολογίας και κανόνων επικοινωνίας. Με αυτό τον τρόπο, δεν δημιουργείται καμία διασφάλιση ότι ένα μήνυμα μεταδόθηκε με σαφήνεια και είναι πλήρως κατανοητό. Αν είχε ακολουθηθεί αυτή η μεθοδολογία, αυτό το φρικτό πράγμα που έγινε στα Τέμπη και σκοτώθηκαν 57 συνάνθρωποί μας ... αυτό το τρένο το χρησιμοποιούσα κι εγώ όλη την προηγούμενη χρονιά, είχα την κόρη μου φοιτήτρια, έμπαινε η κόρη μου, έμπαινα εγώ ... αν είχε ακολουθηθεί αυτή η μεθοδολογία, όταν ο σταθμάρχης έδινε την εντολή στο μηχανοδηγό να φύγει η μοιραία αμαξοστοιχία, θα έπρεπε να του πει σε ποια γραμμή πηγαίνει. Είναι το βασικότερο στοιχείο που έχει αυτή η μεθοδολογία. Πρέπει να έχουμε μία σαφή, ορισμένη, με διεθνή στάνταρ και πρότυπα μεθοδολογία. Έχει καθοριστεί από την ΕΕ, έχει καθοριστεί με τον Εκτελεστικό Κανονισμό 762/2018 και στο Παράρτημα Γ ορίζεται ακριβώς ποια πρέπει να είναι τα πρότυπα επικοινωνίας.
Δεύτερον, ακολουθείται το σύστημα VHF χωρίς GSMR, ένα ψηφιακό σύστημα επικοινωνίας το οποίο δεν επιτρέπει παρεμβολές και στατικό θόρυβο, ούτε τη διακοπή ή μη καθαρή λήψη μηνυμάτων. Όταν π.χ. ο σταθμάρχης λέει στον μηχανοδηγό να φύγει, αν η γραμμή στην οποία του λέει να φύγει δεν ακουστεί λόγω κάποιας παρεμβολής ... αυτό δημιουργεί σοβαρό κίνδυνο.
Αυτούς τους κινδύνους τους έχουμε εντοπίσει. Ακούσαμε όλες τις συνομιλίες που έγιναν προ του δυστυχήματος και αυτές που γίνονται ακόμα και τώρα. Τα στελέχη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων που αποτελούν και την πλειοψηφία στην Επιτροπή, με σύμφωνη γνώμη του κ. Καπετανίδη και εμού ... βγάλαμε αυτή τη σύσταση. Ήδη ξεκινήσαμε επαφές με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ)».
Ο κ. Παπαδημητρίου απέφυγε να πει ευθέως ότι δεν υπάρχει ασφάλεια στα ελληνικά τρένα, αλλά επανέλαβε ότι «στο κομμάτι που περιγράφουμε θα πρέπει να βελτιωθεί το επίπεδο των επικοινωνιών. Αυτή είναι η διαπίστωση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων και γι' αυτό εξεδόθη αυτή η σύσταση ... πρέπει να εκσυγχρονιστεί ο τρόπος των επικοινωνιών στα τρένα, κατεπειγόντως το σύστημα GSMR που έχει τοποθετηθεί στα περισσότερα βαγόνια αλλά δεν έχει μπει σε λειτουργία, να πιστοποιηθεί και να τεθεί σε λειτουργία. Και πρέπει να γίνει η κατάλληλη εκπαίδευση σε μηχανοδηγούς, σταθμάρχες, να ακολουθείται η σωστή μεθοδολογία στις επικοινωνίες, ώστε να αποφύγουμε κάτι αντίστοιχο στο μέλλον».