Αναστασία Μουτσάτσου / Είναι ταπεινωτικό τραγουδιστές να μην πληρώνονται όταν εργάζονται σε τηλεοπτικές εκπομπές
Με αφορμή τη σημερινή πρώτη παρουσίαση του Σωματείου Ελλήνων Τραγουδιστών στον Μπλε Παπαγάλο και την συνέντευξη Tύπου παρουσία του Διοικητικού Συμβουλίου που αποτελείται από τη Νατάσα Μποφίλιου, τη Γιώτα Νέγκα, τη Δήμητρα Γαλάνη, τη Βίκυ Καρατζόγλου, τον Νίκο Μακρόπουλο, την Τάνια Τσανακλίδου και την ίδια, μίλησε Στο Κόκκινο η Αναστασία Μουτσάτσου και αναφέρθηκε σε αυτή τη νέα συνδικαλιστική πρωτοβουλία και την αναγκαιότητά ύπαρξης της.
Η κα Μουτσάτσου στη Μαρία Θανασούλια εξήγησε ότι «Η ιστορία αυτή ξεκίνησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Είναι ίσως το μοναδικό καλό που άφησε αυτή η ιστορία. Ξαφνικά συνειδητοποιήσαμε πως ο κλάδος μας, που ούτως ή άλλως είναι πάντα σε κάθε κρίση ο πρώτος που πλήττεται , έτεινε να εξαφανιστεί. Υπήρξαν άνθρωποι κατά τη διάρκεια της πανδημίας που άλλαξαν επάγγελμα. Δεν είναι πια τραγουδιστές. Αυτό μας ένωσε. Καταφέραμε μετά από τόσα χρόνια να ενωθούμε σε ένα κοινό αίτημα, που σε εκείνη τη φάση ήταν η διεκδίκηση των τηλεοπτικών αμοιβών».
«Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ‘90 οι ερμηνευτές έπαιρναν ένα υποτυπώδες ποσό για τις εμφανίσεις τους από το κρατικό κανάλι. Με την έκρηξη της ιδιωτικής τηλεόρασης, αυτό τελείωσε. Πηγαίναμε στις εκπομπές αμισθί και μας έλεγαν ότι είμαστε και ωφελημένοι. Αυτές οι εκπομπές συνήθως κρατάνε τέσσερις ώρες. Πηγαίναμε μια η ώρα το μεσημέρι και φεύγαμε στις τέσσερις - πέντε το πρωί. Οι εκπομπές αυτές ήταν και είναι εξολοκλήρου στηριγμένες επάνω μας.
Όλοι εμείς λοιπόν, που είμαστε το κυρίως θέμα αυτών τον εκπομπών, δεν πληρωνόμαστε. Πληρώνονται οι πάντες – και ορθώς – εκτός από εκείνους στους οποίους στηρίζεται η εκπομπή. Φεύγαμε απλήρωτοι, κατάκοποι και με μεγάλο άγχος, διότι λόγω ζωντανού προγράμματος, μας νοιάζει το αποτέλεσμα και είμαστε στην τσίτα» εξήγησε.
Οι εκπομπές αυτές όμως δεν τελειώνουν στη μία φορά που μεταδίδονται από το εκάστοτε κανάλι. Η πορεία τους συνεχίζεται στο διαδίκτυο, αλλά και στην τηλεόραση με τις επαναλήψεις.
«Μπορώ να πεθάνω, να γίνω στάχτη και η εκπομπή να συνεχίσει να παίζει» είπε αστειευόμενη η Αναστασία Μουτσάτσου. «Ως ερμηνευτές παράγουμε περιεχόμενο. Στην αρχή, για μία μικρή περίοδο, υπήρξε μία ανταπόκριση από την ΕΡΤ και με τη δικαιολογία της καραντίνας, κάποιοι άνθρωποι πληρώθηκαν. Πληρώθηκα και εγώ από την εκπομπή του Νίκου Πορτοκάλογλου ο οποίος, προς τιμήν του, υπερασπίστηκε αυτή μας την απαίτηση. Αυτό σταμάτησε κάποια στιγμή. Απ’ όσο ξέρω και το Mega πληρώνει τους ερμηνευτές στην παραγωγή Σπίτι με το Mega. Ποτέ όμως δεν κατάλαβα γιατί η αμοιβή των ερμηνευτών δεν ήταν αυτονόητη. Με ποια λογική αυτός ο οποίος είναι το κεντρικό σου θέμα, φεύγει απλήρωτος; Επίσης μιλάμε για εξωτερικές, ακριβές παραγωγές. Πώς είναι δυνατόν να μην βρίσκεται ένα ποσό για την αμοιβή των τραγουδιστών;».
«Το αίτημα για τις αμοιβές μας από τις τηλεοπτικές εκπομπές στήριξαν 700 συνάδελφοι, εκ των οποίων πολλοί ακολούθησαν και στην ίδρυση του σωματείου. Έχουμε σχεδόν 400 μέλη, ψήφισαν γύρω στους 240 ανθρώπους στις τελευταίες εκλογές. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για εμάς, καθώς μας δίνει μεγάλη εκπροσώπηση στα όργανα. Το σημαντικότερο όμως, είναι ότι καταφέραμε να δημιουργήσουμε μία ενότητα που είναι πάνω από ήθη, από στυλ και εγκεφαλικά σχήματα που μας διαχωρίζουν» εξήγησε.
«Αυτή η ταπείνωση πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσει. Είναι μία κατάσταση που έρχεται από παλιά. Το τελευταίο διάστημα έχουμε βρει ευήκοα ώτα στον Υφυπουργό Πολιτισμού, κ. Γιατρομανωλάκη. Είναι πολύ θετικός στις προτάσεις μας για το ασφαλιστικό πρόβλημα των τραγουδιστών, το οποίο είναι εξαιρετικά περίπλοκο στη δομή του. Συμβαίνει το εξής περίεργο με εμάς: Αν πάω να δουλέψω με πρόσληψη σε μία δουλειά και μου δώσουν ένα χιλιάρικο, το 60% αυτής της αμοιβής είναι φόροι και ασφαλιστικές εισφορές. Το χειρότερο όμως είναι ότι από όλη αυτή την ιστορία, εγώ θα έχω πάρει μόνο ένα ένσημο, το οποίο σε μία άλλη δουλειά θα αντιστοιχούσε σε σαράντα ευρώ. Όταν έρχεται η ώρα της σύνταξης, το πρόβλημα αυτό είναι προφανές. Ελάχιστοι έχουν καταφέρει να πάρουν σύνταξη από αυτή τη δουλειά» κατέληξε.