Σπύρος Γεωργάτος / Λανθασμένο και επιστημονικά ανυπόστατο το πείραμα συλλογικής ανοσίας στα σχολεία
«Το πείραμα που γίνεται στα σχολεία και επιχειρείται να γίνει και στα Πανεπιστήμια είναι εντελώς λανθασμένο και επιστημονικά ανυπόστατο και δεν οδηγεί σε κανένα είδος συλλογικής ανοσίας», είπε Στο Κόκκινο και στον Νίκο Ξυδάκη, ο αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Σπύρος Γεωργάτος.
«Το επιχείρημα που αναπτύχθηκε σε σχέση με το άνοιγμα των σχολείων που λέει να αφήσουμε τα παιδιά να μολυνθούν και με αυτό τον τρόπο να αναπτυχθεί η συλλογική ανοσία, είναι ανυπόστατο. Όλη η κατασκευή του είναι εντελώς λανθασμένη γιατί όσο ο ιός έχει περιθώριο να πολλαπλασιάζεται, τόσο αυξάνεται η πιθανότητα να προκύψουν καινούργιες μεταλλάξεις. Γι’ αυτό το λόγο ο ΠΟΥ προτρέπει να μην υπάρχουν θύλακες ανεμβολίαστων όπου γίνεται ανεμπόδιστη παραγωγή του ιού και περισσότερων μεταλλάξεων.
Δεν είναι δυνατόν, οι διαχειριστές της πανδημίας να μην κατανοούν τα στοιχειώδη. Πλέον είμαι πεπεισμένος ότι αυτού του είδους πολιτικές αποφάσεις λαμβάνονται με πλήρη επίγνωση των κινδύνων και των αβεβαιοτήτων, καθώς πρόκειται για ενεργητική επιλογή της κυβέρνησης, τα σχολεία να χρησιμοποιούνται σαν ένας μηχανισμός δημιουργίας ανοσίας της αγέλης. Οι κυβερνώντες έχουν πλήρη επίγνωση της κατάστασης, απλώς την σταθμίζουν, θέτοντας το οικονομικό όφελος ψηλότερα από τη δημόσια υγεία.
Η επιλογή να ξεκινήσουμε μαζικές διαδικασίες στα αμφιθέατρα και στα εργαστήρια των Πανεπιστημίων είναι παρακινδυνευμένη. Ουσιαστικά λειτουργούμε πηγαίνοντας στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα και δεδομένης της κατάστασης που υπάρχει στην εξέλιξη της πανδημίας, εκφράζουμε σοβαρές επιφυλάξεις και ανησυχίες για τον τρόπο λειτουργίας των Πανεπιστημίων.
Η Σύνοδος των Πρυτάνεων, αντιδρά στην Κοινή Υπουργική Απόφαση που εξέδωσε χθες το Υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με την οποία, όλες οι διαλέξεις και οι εξετάσεις στα Πανεπιστήμια ορίζονται να γίνουν δια ζώσης. Τα πανεπιστήμια έχουν όμως αυτοδιοίκητο και δεν είναι δυνατόν να υπαγορεύεται σε ένα Ίδρυμα πώς, πότε και με ποιο τρόπο θα γίνουν οι εξετάσεις.
Επίσης, έχουμε νέα δεδομένα σε ότι αφορά την εξέλιξη της πανδημίας, τα οποία δημοσιεύονται σήμερα στον Guardian. Συγκεκριμένα τα δημοσιεύματα αναφέρονται σε δύο ανακοινώσεις από βρετανικές και ιαπωνικές πηγές που λένε ότι: η πενθήμερη καραντίνα με αρνητικό τεστ στο τέλος αυτής της περιόδου, αφήνει ένα περίπου 30% των εξετασθέντων μη ανιχνεύσιμο. Αυτό σημαίνει ότι αν ακολουθήσουμε κατά γράμμα τις οδηγίες του υπουργείου, υπάρχει ο κίνδυνος ένα 30% από αυτά τα παιδιά ή τους εκπαιδευτικούς που επανέρχονται στα μαθήματά τους, μετά το τέλος της καραντίνας και με αρνητικό τεστ ακόμα, να μεταφέρουν και να μεταδίδουν ένα τεράστιο ιικό φορτίο.
Στη Σύνοδο των Πρυτάνεων έχουμε προετοιμάσει ένα σημείωμα προς το Υπουργείο Παιδείας, όπου αναφέρουμε ότι πρέπει να έχουν τα Πανεπιστήμια την ευχέρεια και την ευελιξία να διαμορφώνουν τον τρόπο που θα γίνουν οι διαλέξεις και οι εξετάσεις ανάλογα με τα επιδημιολογικά δεδομένα της περιοχής, όπως γίνεται στα Πανεπιστήμια της Ευρώπης.
Στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, έχουμε δημιουργήσει μία Υγειονομική Επιτροπή η οποία παρακολουθεί και συνεδριάζει πολύ τακτικά και ανά πάσα στιγμή έχει εικόνα για το πώς εξελίσσεται η επιδημία, τόσο στην πόλη των Ιωαννίνων, όσο και μέσα στο Ίδρυμα. Τα Ιδρύματα έχουν την τεχνογνωσία και μέσα σε αυτή την δεκαμελή επιτροπή συμμετέχουν καθηγητές Λοιμωξιολογίας, Εντατικής Ιατρικής, Επιδημιολόγοι, Ιολόγοι και Βιολόγοι, οι οποίοι είναι επαρκώς πληροφορημένοι και ικανοί για να σταθμίσουν την κατάσταση. Δεν καταλαβαίνω γιατί μία οριζόντια ρύθμιση του τύπου "ανοίγουμε και σας περιμένουμε", είναι καλύτερη».