Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
22 °C
20.0°C22.4°C
4 BF 42%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.9°C22.5°C
3 BF 39%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.4°C21.6°C
2 BF 56%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
18.3°C19.8°C
4 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
21.2°C21.9°C
2 BF 30%
Χριστουγεννιάτικα ψώνια: Μαγαζί ή δίκτυο
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Χριστουγεννιάτικα ψώνια: Μαγαζί ή δίκτυο

Παραμονές Πρωτοχρονιάς και το κυνήγι… των δώρων είναι στο φόρτε του. Παρά το «κράτημα» για τις εκπτώσεις που έρχονται, οι υποχρεώσεις, οι επισκέψεις, οι γιορτές, τα παιδιά στέλνουν τον κόσμο στα μαγαζιά.

Δύο μεγάλες μελέτες, μία της RTB House και μία της PayPal - Kantar Millward Brown δείχνουν πώς και στην Ελλάδα πλέον προτιμούμε, όσο γίνεται, να κάνουμε τα ψώνια νωρίτερα και ηλεκτρονικά.

Η RTB House, τεχνολογική εταιρεία που παρέχει λύσεις retargeting χρησιμοποιώντας τεχνολογία βασισμένη σε αλγόριθμους deep learning, ανέλυσε τη συμπεριφορά των διαδικτυακών χρηστών κατά το Δεκέμβριο, την πιο έντονη καταναλωτική περίοδο για τη βιομηχανία ηλεκτρονικού εμπορίου. Αυτόν τον μήνα, οι διαδικτυακοί χρήστες επισκέπτονται τα e-shops κυρίως μέσα στην εβδομάδα. Τα καλύτερα αποτελέσματα σημειώνονται μια εβδομάδα πριν την παραμονή των Χριστουγέννων: για παράδειγμα την Δευτέρα οι επισκέψεις σε e-shops είναι σχεδόν 12% πιο συχνές από το μέσο όρο του Δεκεμβρίου. Το ίδιο ισχύει και με τις συναλλαγές η Δευτέρα είναι η καλύτερη μέρα για ψώνια.

Αντίθετα με πολλές άλλες χώρες, η εβδομάδα μετά τα Χριστούγεννα αποτελεί μία επίσης εξαιρετικά καλή περίοδο για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα. Στις 25 Δεκεμβρίου οι Έλληνες χρήστες δεν επισκέπτονται σχεδόν καθόλου τα e-shops – η μείωση στην επισκεψιμότητα ξεπερνά το 28% σε σχέση με το μέσο όρο για το Δεκέμβριο (επίσης πραγματοποιούν πάνω από 35% λιγότερες συναλλαγές από το μέσο όρο του μήνα.) Οι Έλληνες χρήστες όμως έχουν ένα μοναδικό χαρακτηριστικό σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο – επισκέπτονται ηλεκτρονικές σελίδες και αγοράζουν αμέσως μετά την παραμονή των Χριστουγέννων – το peak των πωλήσεων καταγράφεται στις 27 Δεκεμβρίου, με τους χρήστες να επισκέπτονται ιστοσελίδες κατά περισσότερο από 15% σε σχέση με το μέσο όρο του Δεκεμβρίου (πραγματοποιούν επίσης πάνω από 32% περισσότερες συναλλαγές σε σχέση με το μέσο όρο του μήνα). Την ίδια μέρα οι Έλληνες είναι πιθανότερο να κλικάρουν σε διαφημίσεις κατά σχεδόν 12% περισσότερο από τον μέσο όρο ολόκληρου του μήνα.

Η έρευνα των PayPal - Kantar Millward Brown ασχολείται περισσότερο με τις ποιοτικές συνήθειες. Οι Έλληνες καταναλωτές από τη μία, εστιάζουν στην εύρεση των πιο ξεχωριστών δώρων, από την άλλη, έχουν στο μυαλό τους να μην βγουν εκτός προϋπολογισμούς κατά τις αγορές της τελευταίας στιγμής. Αυτές και άλλες παρεμφερείς έγνοιες μας κατατάσσουν ανάμεσα στους πλέον αγχωμένους κατοίκους στην Ευρώπη. Τα χριστουγεννιάτικα ψώνια προκαλούν άγχος στους δύο στους δέκα Έλληνες, ενώ η αναζήτηση των δώρων είναι μια συγκεκριμένη πηγή ενόχλησης για το 68%. Πρόκειται μάλιστα για το υψηλότερο ποσοστό ανάμεσα στους ερωτηθέντες Ευρωπαίους, όπου ο μέσος όρος κυμαίνεται στο 57%. Περίπου τα δύο τρίτα των Ελλήνων εκφράζουν την ανησυχία τους για το πως να κρατήσουν τον προϋπολογισμό τους εντός ελέγχου.

Ενδιαφέρον είναι επίσης ότι ο Έλληνας διαθέτει για δώρα περίπου 240 ευρώ συνολικά (ο ευρωπαϊκός μέσος όρος αγγίζει τα 340 ευρώ). Επίσης, οι Έλληνες δίνουν μεγάλη σημασία στη μοναδικότητα των δώρων. Το 47% ανησυχεί για την εύρεση του πλέον κατάλληλου δώρου και το 51% αγοράζει δώρα από μικρούς εμπόρους, καθώς συχνά διαθέτουν ασυνήθιστα και ξεχωριστά είδη. Εντούτοις, ενώ οι Έλληνες επιθυμούν να προσφέρουν στους αγαπημένους τους κάτι αληθινά προσωπικό και σπανίως καταφεύγουν σε τετριμμένες ή κλασικές επιλογές (27%), η νοοτροπία της «τελευταίας στιγμής», σε συνδυασμό με την οικονομική κατάσταση και τους αργοπορημένους μισθούς, αναγκάζει το 80% να κάνει τα ψώνια του λίγο πριν την «αντίστροφη μέτρηση», το τελευταίο μόλις δεκαπενθήμερο πριν από τα Χριστούγεννα, ομολογουμένως την πιο φορτωμένη εποχή της χρονιάς. Παρόλο που το 62% προτιμά τελικά την επίσκεψη στα φυσικά καταστήματα, το μποτιλιάρισμα στους δρόμους και οι δρόμοι με μεγάλο συνωστισμό προκαλούν δυσφορία στο 59% των ερωτηθέντων, ενώ το 49% ενοχλείται από την νευρικότητα και την αγενή συμπεριφορά των υπόλοιπων πελατών σε καταστήματα. Και στο κάτω-κάτω, η αγορά των δώρων για συγγενείς και φίλους δεν είναι ο μοναδικός ευχάριστος «μπελάς» των γιορτών. Υπάρχουν ένα σωρό άλλα πράγματα με τα οποία ασχολούμαστε οι περισσότεροι: η καθαριότητα του σπιτιού, το μαγείρεμα, τα οικογενειακά τραπέζια και οι διάφορες προσκλήσεις – και η λίστα δεν έχει τελειωμό. Όλα αυτά χρήζουν σωστού και έγκαιρου προγραμματισμού, προκειμένου μάλιστα να αποφύγουμε τα άσκοπα έξοδα. Ο φόβος της όποιας σπατάλης και ό,τι έχει να κάνει με τα οικονομικά απασχολεί το 75% των Ελλήνων, ενώ το 61% φοβάται μήπως υπερβεί το διαθέσιμο budget. Μόλις το 27% παραδέχτηκε ότι δεν ανησυχεί για τα χρήματα και τα αντίστοιχα έξοδα. Το 58% κάνει χρήση πιστωτικών καρτών και το 24% χρησιμοποιεί PayPal, ένα σημαντικό ποσοστό που δεν διαφέρει πολύ από τα ευρωπαϊκά δεδομένα.

Οι πιο προνοητικοί αγοράζουν στο δίκτυο. Έξι στους δέκα συμμετέχοντες στην Ελλάδα δηλώνουν ότι η online αγορά των χριστουγεννιάτικων δώρων κάνει την αναζήτησή τους μια πολύ πιο διασκεδαστική, ανέμελη και λιγότερο δαπανηρή διαδικασία. Οι εν λόγω ερωτηθέντες επεσήμαναν τα πολλά πλεονεκτήματα των διαδικτυακών αγορών: είναι εύκολο να εντοπίσεις ελκυστικότερες προσφορές (74%), καθώς και μοναδικά, δυσεύρετα ή και μη διαθέσιμα είδη στη χώρα μας, και βέβαια, δεν ξεχνάμε την δυνατότητα να αποφύγεις τα πολυσύχναστα καταστήματα (82%) τις τελευταίες δύο εβδομάδες πριν από τα Χριστούγεννα, κατά τις οποίες όλος ο κόσμος συνωστίζεται έξω στους δρόμους για ψώνια και βόλτες.

Στα μάτια των Ελλήνων, οι οποίοι για συγκεκριμένους λόγους δεν απολαμβάνουν τα χριστουγεννιάτικα ψώνια όσο θα ήθελαν, οι αγορές στο διαδίκτυο φαντάζουν ως ένας τρόπος για να εξοικονομήσεις χρόνο (77%), αλλά κυρίως και χρήμα, καθώς έχεις τη δυνατότητα να προμηθευτείς ένα ξεχωριστό υπέροχο δώρο από το εξωτερικό στην καλύτερη δυνατή τιμή (79%). Είναι επίσης ευκολότερο να διατηρήσεις τον έλεγχο των εξόδων σου και να μην παρασυρθείς σε περιττές αγορές, αφού αναζητάς συγκεκριμένα είδη, αντί να βρίσκεσαι περιτριγυρισμένος από δεκάδες κραυγαλέες προσφορές σε ένα κατάστημα ή σε ένα εμπορικό κέντρο. Μάλιστα, το ίδιο το online shopping δεν αποτελεί πλέον μια περίεργη καινοτομία στη χώρα μας. Ήδη σήμερα, πέντε στους δέκα Έλληνες χρησιμοποιούν τις κινητές συσκευές τους για να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τα είδη που επιθυμούν να αγοράσουν, το 38% κάνει την έρευνά του με σκοπό να εντοπίσει τις καλύτερες τιμές online, ενώ το 21% θα πραγματοποιήσει εντέλει τις αγορές του μέσω κινητών.

Τι αγχώνει τους Έλληνες

*Το 20% αισθάνεται άγχος ή πίεση που σχετίζεται με τα χριστουγεννιάτικα ψώνια

* Το 61% φοβάται μήπως υπερβεί τον διαθέσιμο προϋπολογισμό

*7 στους 10 Έλληνες επωφελούνται από τις καλύτερες χριστουγεννιάτικες προσφορές σε ηλεκτρονικά καταστήματα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL