Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αραιές νεφώσεις
18 °C
16.6°C19.6°C
2 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αυξημένες νεφώσεις
17 °C
14.7°C18.2°C
2 BF 59%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
15 °C
15.5°C16.0°C
1 BF 77%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
18 °C
17.8°C19.1°C
5 BF 61%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
15.9°C18.0°C
0 BF 63%
Πάλι δαιμονοποίηση της γυναίκας;
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Πάλι δαιμονοποίηση της γυναίκας;

Της Μελίνας Βολιώτη

Αγαπητή Ευγενία,

Φεύγετε να φεύγουμε...

Κάτι απίστευτο διάβασα προχθές σε ηλεκτρονικό έντυπο του Αγρινίου. Στο Καινούργιο του Δήμου Θεσπιέων υπάρχει η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου. Σε μια μεγάλη κεντρική εξωτερική εικόνα απεικονίζεται ο Άγιος, έφιππος, να λογχίζει όχι έναν ειδωλολάτρη (που κι αυτό είναι ανατριχιαστικό), αλλά μια γυναίκα. Η γυναικεία μορφή κείται στο έδαφος και δέχεται πλήγμα πισώπλατα.

Αν όντως αυτό συμβαίνει, άραγε να είναι εκεί από παλιά; Και πώς κέντρισε τώρα το ενδιαφέρον; Πώς δεν το είχε καμία και κανείς προσέξει; Να είναι κάποια καινούργια σύνθεση; Κάποια απεικόνιση κόντρα στην παράδοση; Πάντως το σχόλιο αναγνωρίζει εύστοχα στην εικόνα σεξισμό και ρατσισμό και παραπέμπει σε εκκλησιαστικά κείμενα που υποτιμούν τη γυναίκα και την κατεβάζουν στο επίπεδο του αντικειμένου.

Ο συμβολισμός είναι πράγματι ολέθριος. Ταπείνωση, τιμωρία, εξόντωση. Η γυναίκα, ως άχθος αρούρης, ως επιζήμια, ως απειλή, ως εξοβελιστέα από την κοινωνία. Είναι φριχτό. Ποιος άραγε είχε αυτήν την έμπνευση; Να φιλοτεχνήσει τη γυναίκα ως ενσάρκωση όλων των δεινών; Να τη δαιμονοποιήσει για άλλη μια φορά;

Συνήθως παριστάνεται ο Άγιος Δημήτριος να λογχίζει τον Λυαίο, τον ειδωλολάτρη, όπως ο Άγιος Γεώργιος τον δράκο, τον όφι. Για μένα, τι να σου πω, σκληρές και οι δύο οι εικόνες, απαράδεκτες. Γιατί πρέπει αυτές οι σκηνές να έχουν κεντρική θέση; Άλλη ανάγνωση κάνουμε σήμερα, πρέπει να κάνουμε, της παράδοσής μας, που έχει και θετικές στιγμές. Ας απομακρύνουμε τις πολεμικές εικόνες ενός χριστιανισμού της ρομφαίας και ας προβάλλουμε τις γλυκύτατες φράσεις της αγάπης προς αλλήλους. Ας αποσιωπήσουμε ό,τι θυμίζει διαίρεση κι ας εντρυφήσουμε στην επί του Όρους Ομιλία, ένα αξεπέραστο κείμενο που προτιμώ.

Δυστυχώς, ορισμένοι ιεράρχες επιμένουν στον διαχωρισμό προβάτων και εριφίων. Όταν όμως αποφασίσουν να μιλήσουν τη γλώσσα της αγάπης, τότε οι λέξεις είναι γλυκές σαν μέλι και η αίσθηση της ανθρώπινης κοινότητας, στην οποία όλοι και όλες έχουν θέση, γίνεται κυρίαρχη. Διάβασα προχθές περίληψη της εγκυκλίου του Πάπα «Evangelii gaudium» και είδα χρήσιμες ιδέες για τους φτωχούς, την ειδωλολατρεία του χρήματος, την ειρήνη και την αλληλεγγύη. Δυστυχώς, ενώ ο Ποντίφηκας μετακινήθηκε σε πιο προοδευτικές κατευθύνσεις σε πολλά, στο θέμα των αμβλώσεων μένει στάσιμος. Βέβαια, σε διάκριση από προηγούμενες εγκυκλίους (π.χ. "Evangelium vitae"), τώρα τείνει να υιοθετηθεί μια πιο εύκαμπτη γλώσσα, σαν να υπολογίζεται όταν η σύλληψη είναι αποτέλεσμα βιασμού. Αλλά έως εκεί. Η αντιμετώπιση της γυναίκας στους κόλπους της Εκκλησίας εξακολουθεί να στηρίζεται στον σεξισμό.

Τούτο σημαίνει ότι είναι ακόμη μακρύς ο δρόμος για την ισότητα στον κόσμο της Εκκλησίας, αφού τα θρησκευτικά δόγματα έχουν έκπαλαι διαμορφωθεί πάνω στις σχέσεις εξουσίας ανάμεσα στα φύλα και αφού η τήρηση της παράδοσης είναι προτεραιότητα για την ιεραρχία.

Όμως έχουμε κι εμείς εργαλεία για να αντιπαλέψουμε τις παραδόσεις, τα ήθη και τις πρακτικές που παραβιάζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα των γυναικών. Έχουμε κι εμείς το κοσμικό ευαγγέλιο, την αποθησαύριση των διεθνώς αναγνωρισμένων ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η διεθνής κοινότητα έχει αποφανθεί: όταν υπάρχει δίλημμα, σύγκρουση ανάμεσα στην παράδοση και στα ανθρώπινα δικαιώματα, αναπόσπαστο, οργανικό μέρος των οποίων είναι η ισότητα των φύλων, τότε έχουν προτεραιότητα τα τελευταία. Και ο σεβασμός στην παράδοση οφείλει να συνδυάζεται με τον σεβασμό στην ισότητα. Τίποτε λιγότερο!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL