Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ο κλεμμένος θησαυρός

Χαράς ευαγγέλια για τους φιλότεχνους και κυρίως για τους ιστορικούς της τέχνης, που έχουν μπροστά τους πεδίο έρευνας λαμπρό μετά την εμφάνιση σχεδόν 1.500 έργων σημαντικών ζωγράφων, τα οποία θεωρούνταν χαμένα για πάντα. Μάλιστα, κάποια από αυτά ήταν εντελώς άγνωστα...

Της ΚΑΚΗΣ ΜΠΑΛΗ

Χαράς ευαγγέλια για τους φιλότεχνους και κυρίως για τους ιστορικούς της τέχνης, που έχουν μπροστά τους πεδίο έρευνας λαμπρό μετά την εμφάνιση σχεδόν 1.500 έργων σημαντικών ζωγράφων, τα οποία θεωρούνταν χαμένα για πάντα. Μάλιστα, κάποια από αυτά ήταν εντελώς άγνωστα, όπως μια αυτοπροσωπογραφία του Ότο Ντιξ κι ένα έργο του Μαρκ Σαγκάλ.

Χαράς ευαγγέλια για τους λάτρεις των θρίλερ, καθώς η επανεμφάνιση αυτών των έργων έχει όλα τα στοιχεία για να γραφτούν δυο ντουζίνες εξαιρετικά καλλιτεχνικά αστυνομικά πριν πάρει τη σκυτάλη το Χόλιγουντ. Χαράς ευαγγέλια και για τους απογόνους των κατόχων αυτών των έργων, εάν βέβαια ζουν, επειδή θα αποκτήσουν πίσω ένα θησαυρό κλεμμένο πριν από οκτώ δεκαετίες.

Τα έργα αυτά βρέθηκαν πριν από τρία χρόνια περίπου κατά λάθος. Σε έναν έλεγχο ρουτίνας στο Ιντερσίτι Ζυρίχης - Μονάχου οι τελωνειακοί εντόπισαν τον εξαιρετικά νευρικό γηραιό κύριο Γκούρλιτ, τον έψαξαν και βρήκαν πάνω του χιλιάδες ευρώ. Πίστεψαν ότι ήταν ένας κλασικός μικρομεσαίος φοροφυγάς, ξεκίνησαν έρευνες και, όταν μπήκαν στο σπίτι του στο Μόναχο, έμειναν άφωνοι. Πίσω από ληγμένες κονσέρβες, ανάμεσα σε ετοιμόρροπα έπιπλα, στοιβάζονταν 1.500 έργα τέχνης. Τα περισσότερα ήταν έργα της λεγόμενης «εκφυλισμένης» τέχνης, αυτής που θέλησαν να εξαφανίσουν οι ναζί: του Πικάσο, του Ματίς, του Κλέε, του Σαγκάλ, του Μουνχ, του Κοκόσκα, του Ντιξ, του Μπέκμαν και άλλων μεγάλων της εποχής του μοντερνισμού.

Τα έργα της «εκφυλισμένης» τέχνης κατασχέθηκαν από τους ναζί τη δεκαετία του 1930 για να καταστραφούν, ωστόσο οι Γκέμπελς, Γκέρινγκ και σία φρόντισαν να τα σώσουν για τις προσωπικές τους συλλογές ή για να τα μοσχοπουλήσουν στο εξωτερικό.

Μετά το τέλος του πολέμου, πολλά από αυτά τα έργα επιστράφηκαν στους δικαιούχους τους ή βρήκαν τη θέση τους στα μουσεία. Τα συγκεκριμένα στο σπίτι του Μονάχου υποτίθεται ότι είχαν καεί στον βομβαρδισμό της Δρέσδης. Φαίνεται όμως ότι ο πατέρας του Γκούρλιτ, που μάζευε έργα για τον Γκέμπελς, κατάφερε να τα κρύψει και να τα αφήσει στον γιο του, ο οποίος έφτασε τα 80 χωρίς να δουλέψει ποτέ, πουλώντας κατά καιρούς σε συλλέκτες κάποια από αυτά.

Οι αρχές κράτησαν επί τρία χρόνια την υπόθεση μυστική. Τους πήρε μήνες να διαπιστώσουν την αυθεντικότητα των έργων -η αξία των οποίων ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο ευρώ- ενώ μέχρι τώρα κατάφεραν να εντοπίσουν τους δικαιούχους μόλις των 500 από αυτά. Περίπου 300 έργα ανήκαν σε μουσεία και 200 σε ιδιώτες συλλέκτες, κυρίως Εβραίους, που στάλθηκαν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. Τώρα που η υπόθεση διέρρευσε στα μέσα ενημέρωσης, η επιχείρηση αναζήτησης των κατόχων αφενός θα επιταχυνθεί, αφετέρου θα περιπλακεί.

Δείτε όλα τα σχόλια