Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

ΗΡΩ ΣΑΪΑ: Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να υπερβαίνεις τον εαυτό σου

Η Ηρώ Σαΐα είναι μια ερμηνεύτρια που με το προσωπικό και αισθαντικό ύφος της και με πολύ σημαντικό εφόδιο την θεατρική επίσης παιδεία της (την οποία απέκτησε και καλλιέργησε, όπως και πολλοί/ές άλλοι/ες στην ομάδα Σπείρα Σπείρα του Σταμάτη Κραουνάκη) έχει ήδη μια διαδρομή η οποία έχει αφήσει σαφές στίγμα στο σύγχρονο μουσικό γίγνεσθαι της χώρας μας.

Ήταν λοιπόν η πλέον κατάλληλη για να υλοποιήσει μιαν ιδέα του μουσικολόγου, καθηγητή στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ και ειδήμονος σχεδόν για το σύνολο της παραδοσιακής και λαϊκής μουσικής μας Λάμπρου Λιάβα, ένα αφιέρωμα στους θρυλικούς χώρους της χρυσής περιόδου της αθηναϊκής διασκέδασης, δηλαδή τις δεκαετίες του '50 και του '60, διαμέσου του ρεπερτορίου τεσσάρων πολύ σημαντικών ερμηνευτριών της εποχής, των Μαρίκας Νίνου, Σπεράντζας Βρανά, Μάγιας Μελάγια και Μαίρης Λίντα. Όπερ και εγένετο.

Το αποτέλεσμα έχει τον τίτλο «Απόψε είσαι για φιλί!» και θα παρουσιάζεται από σήμερα και για τρία ακόμα Σάββατα, μέχρι και τις 8 Φεβρουαρίου, στο «Γυάλινο Μουσικό Θέατρο».

 

Συνέντευξη στον Θάνο Μαντζάνα

 

* Πώς γνωρίστηκες με τον Λάμπρο Λιάβα και τι σε έκανε να αναθέσεις σε εκείνον να επιμεληθεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα αντί να κάνεις ένα δικό σου όπως και τα προηγούμενα χρόνια;

Τον Λάμπρο Λιάβα τον γνώρισα σε μια συναυλία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τον Μάιο του 2018. Φυσικά, γνώριζα τις γνώσεις και την αγάπη που έχει για το σύνολο του ελληνικού τραγουδιού και της μουσικής μας γενικότερα και ήταν εκείνος που με επέλεξε -κι όχι εγώ εκείνον!- για να αποδώσω τα τραγούδια που έχουν ερμηνεύσει οι τέσσερις αυτές κυρίες.

 

* Ποιες διαφορές, ερμηνευτικά αλλά και από πλευράς ήθους, ίσως ακόμα, έχει το συγκεκριμένο ρεπερτόριο από το υπόλοιπο λαϊκό της ίδιας περιόδου;

Πρώτα απ' όλα μιλάμε για τέσσερις διαφορετικές ερμηνεύτριες, γεγονός το οποίο από μόνο του διαφοροποιεί το «ήθος» των τραγουδιών αλλά και την ερμηνευτική τους προσέγγιση: Θεατρική και εκρηκτική η Σπεράντζα Βρανά, η Μάγια Μελάγια περισσότερο «μυστηριώδης» και μοιραία, η Μαρίκα Νίνου σπαραχτική και ανυπέρβλητη, ρεμπέτισσα και θεατρίνα μαζί, και η Μαίρη Λίντα φωτεινή και εξωστρεφής, με μια κρυστάλλινη φωνή και ερμηνείες μοναδικές. Ο γυναικείος ψυχισμός κυριαρχεί, αγάπες, πάθη, λάθη αλλά και η χαρά του έρωτα κυριαρχούν στο συγκεκριμένο ρεπερτόριο, δεν έχουμε εστιάσει τόσο δηλαδή στα κοινωνικά τραγούδια της εποχής, τα οποία είχαν επίσης απήχηση τότε.

 

* Κατά τη γνώμη σου, ήταν απλή συγκυρία το ότι κυρίως, αν όχι μόνο, το ερμήνευαν γυναίκες ή υπήρχαν λόγοι γι’ αυτό και ποιοι είναι; Νομίζεις ότι το γεγονός ότι το ερμήνευαν γυναίκες έχει κάποια ιδιαίτερη σημασία;

Αναφερόμαστε σε μια εποχή που η θέση της γυναίκας αλλάζει προς το καλύτερο, πράγμα το οποίο φυσικά έχει αντίκτυπο και στον χώρο του θεάματος. Οι γυναίκες ψηφίζουν για πρώτη φορά στις βουλευτικές εκλογές, διεκδικούν δημόσιες θέσεις και δημόσιο λόγο. Οι ερμηνεύτριες αρχίζουν να σηκώνονται όρθιες στο πάλκο, έχουν σημαντικό ρόλο δίπλα στον άντρα παρτενέρ τους, γίνονται οι φωνές όλων των γυναικών της εποχής και στα τραγούδια τους μιλούν για τα αισθήματά τους σε πρώτο πρόσωπο!

 

* Πριν ακόμα προκύψει η ιδέα για το πρόγραμμα, αυτά τα τραγούδια σού «μιλούσαν», επικοινωνούσες μαζί τους;

Σε όσα προγράμματα έχω κάνει σε μαγαζιά -που δεν είχαν δηλαδή ένα συγκεκριμένο θέμα αλλά περισσότερο διασκεδαστική διάθεση- πάντα είχα τραγούδια αυτού του ρεπερτορίου, ειδικά τραγούδια που έχει ερμηνεύσει η Μαρίκα Νίνου.

 

* Αισθάνεσαι καθόλου, ως ερμηνεύτρια αλλά και ως γυναίκα, να ταυτίζεσαι με αυτές τις συγκεκριμένες γυναίκες;

Σε ορισμένα σημεία ναι. Ως ερμηνεύτρια έχω σαν φωτεινά παραδείγματα αυτές τις κυρίες, μαθαίνω από το πώς στήνονταν στη σκηνή μέχρι την ωραία εκφορά του λόγου τους και τον τρόπο με τον οποίο μετέδιδαν το συναίσθημά τους από τη σκηνή. Ως γυναίκα θαυμάζω τον αγώνα τους σε δύσκολες εποχές αλλά και το θάρρος τους να κάνουν ένα επάγγελμα που τότε ήταν ακόμα και κατακριτέο, με γοητεύει ο ερωτισμός που εξέπεμπαν και μου αρέσει η τόλμη τους να ζήσουν όπως μόνον οι ίδιες ήθελαν και επιθυμούσαν, κάτι το οποίο θεωρώ πως έχω επιτύχει και εγώ.

 

* Υπάρχει και μια θεατρική διάσταση, εκτός δηλαδή από το να ερμηνεύεις τα τραγούδια τους κάπου υποδύεσαι και τις ίδιες ως «ρόλους»;

Χωρίς να βαρύνουμε ένα μουσικό / ψυχαγωγικό πρόγραμμα, σαφώς επιλέξαμε -και αυτό επίσης οφείλεται στον Λάμπρο Λιάβα- να φωτίσουμε ορισμένα ενδιαφέροντα σημεία του επαγγελματικού και προσωπικού βίου αυτών των κυριών όμως επ' ουδενί δεν μιλάμε για «ρόλους» τους οποίους υποδύομαι όπως θα έκανα σε μια θεατρική σκηνή.

 

* Ποιες ιδιαιτερότητες, προκλήσεις, αλλά και δυσκολίες ίσως ακόμα, παρουσιάζουν αυτά τα τραγούδια για μια σημερινή ερμηνεύτρια;

Τα τραγούδια αυτά είναι ιδιαίτερα απαιτητικά φωνητικά για κάποια που θέλει να τα αποδώσει όσο καλύτερα γίνεται. Η πρόκληση αλλά και η δυσκολία, κατά τη γνώμη μου, είναι να μπορέσεις να τα αποδώσεις όσο το δυνατόν καλύτερα και ουσιαστικότερα, να λάβεις υπόψη σου τις αρχικές ερμηνείες χωρίς να πέσεις στην παγίδα της μίμησης και μέσα απ' όλα αυτά να υπερβείς τον εαυτό σου. Έτσι και αλλιώς η πρόκληση πάντοτε αυτή είναι, το να ξεπερνάμε τον εαυτό μας!

 

* Ο Λ. Λιάβας επιμελήθηκε μεν το πρόγραμμα, υπήρχαν όμως συγκεκριμένοι μουσικοί που το ανέλαβαν, από το να το ενορχηστρώσουν μέχρι να σε συνοδεύουν;

Ο εξαίρετος σολίστας του μπουζουκιού Γρηγόρης Βασίλας ανέλαβε την ενορχήστρωση, τραγουδά και φυσικά μας χαρίζει τις μοναδικές και ιδιαίτερες «πενιές» του και τον πλαισιώνουν ο Φἰλιππος Παχνιστής στο πιάνο και τα φωνητικά, ο Γιώργος Βεντουρής στο κοντραμπάσο, ο Γιώργος Φουντούκος στην κιθάρα και ο Γιώργος Ιακώβου στο ακορντεόν.

 

* Το κοινό που θα παρακολουθήσει το πρόγραμμα να περιμένει μόνο να διασκεδάσει και να περάσει καλά ή και να ψυχαγωγηθεί;

Όλα αυτά μαζί!

 

Ακούγεται ως αρκούντως δελεαστική πρόταση εντός της μάλλον φτωχής πλέον σε ψυχαγωγία αλλά και αισθητική απόλαυση πραγματικότητας της «νυχτερινής Αθήνας», όπως την αποκαλούσαν την εποχή στην οποία αναφέρεται και αποτίει φόρο τιμής το πρόγραμμα...

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Πίσω από το παραπέτασμα της γελοιότητας

Είναι το λιγότερο αστεία και γραφικά τα κυβερνητικά στελέχη, όταν βγαίνουν στα κανάλια να εξηγήσουν ότι το πακέτο των 37 δισ. η Ελλάδα το κέρδισε με το σπαθί του Κυριάκου Μητσοτάκη, με τις εξαιρετικές διαπραγματευτικές του δυνατότητες και με τις λαμπρές επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις