Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ο Χάρτης του Κόσμου σε ένα αστικό διαμέρισμα

Ενα ιστορικό έργο του Γιώργου Λάππα Η γλυπτική αφήγηση του Γιώργου Λάππα είναι εγκιβωτισμένη στη νέα γκαλερί Citronne, σε ένα διαμέρισμα στο Κολωνάκι

"Εδώ εμείς σήμερα, μέσα σε αυτόν τον πυκνά συναισθηματικό και πνευματικό χώρο της γκαλερί Citronne, κάνουμε τον αγιασμό ενός νέου ξεκινήματος για υπερβάσεις μέσω της τέχνης, επιλέγοντας τον συγκεκριμένο καλλιτέχνη με το συγκεκριμένο έργο, δίνοντας ένα ηχηρό μήνυμα για την αναγκαιότητα της αναζήτησης των αξιών". Αυτά έλεγε μεταξύ άλλων χθες το μεσημέρι η γλύπτρια και σύντροφος του Γιώργου Λάππα, Αφροδίτη Λίττη, συστήνοντάς μας, με έναν φορτισμένο συναισθηματικά λόγο, ένα ιστορικής σημασίας για την ελληνική αλλά και την ευρωπαϊκή τέχνη έργο του σπουδαίου δημιουργού. Πρόκειται για την επανεγκατάσταση του “Mappemonde”, του Χάρτη του Κόσμου, που εγκαινιάζει από τις 29 Νοεμβρίου τη νέα γκαλερί Citronne της Αθήνας, η οποία στεγάζεται σε ένα αθηναϊκό διαμέρισμα της Πατριάρχου Ιωακείμ 19 στο Κολωνάκι.

Για μια χαρτογράφηση, μια γλυπτική αφήγηση του Χάρτη του Κόσμου, του Γιώργου Λάππα, εγκιβωτισμένη σε ένα διαμέρισμα, μίλησε εκ μέρους της γκαλερί η Τατιάνα Σπινάρη, που μετά τον Πόρο με την τοπική αφήγηση, ανοίγεται στον κόσμο μέσα από μια γκαλερί που διατηρεί την ταυτότητα της αστικής μνήμης του τόπου και του χώρου σε μια παγκόσμια πρωτεύουσα.
 

Στην επανέκθεση ενός έργου που υπήρξε ένα δύσκολο εγχείρημα με δοκιμασίες αναφέρθηκε ο συνεπιμελητής Γιώργος Τζιρτζιλάκης, κάνοντας λόγο για ένα έργο σύνθετο, χωρίς όρια, το οριστικά ατελείωτο έργο, όπως το αποκαλούν στη λογοτεχνία, το οποίο ανήκει στην ιστορία της ευρωπαϊκής γλυπτικής και της ιστορίας της τέχνης. Ένα έργο από το οποίο προκύπτουν πολλά έργα, το οποίο εξελίσσεται και αναδιατάσσεται σε όλο το υπόλοιπο έργο του Λάππα, ένα έργο που σχολιάζει τον εαυτό του μέσα από την επανέκθεσή του.

Εύρημα της έκθεσης, το οποίο εκτίθεται και ενυπάρχει στον κατάλογο, το μυστικό βιβλίο του Λάππα, 500 σελίδων, που το ήξεραν ελάχιστοι, και εμπεριέχει όλα τα σχέδια της εγκατάστασης, που ανέρχονται σε 3.000.

“Με το έργο του 'Mappemonde', ο Γιώργης ήθελε να τονίσει το ενδιαφέρον του για τον ανθρωπισμό”, σημείωσε η Α. Λίττη. "Ήταν βαθύς γνώστης και μελετητής των επιστημών και των τεχνών. Είχε ένα μεγάλο χάρισμα, ενώ ήταν απόλυτα άφαντος στην ουσία βρισκόταν παντού. Αγαπούσε με πάθος τον κόσμο και ήθελε μέσα από τον τρόπο ζωής του να περάσει όλες τις αξίες που πρέπει κάποιος να υπηρετεί ώστε να αναδεικνύεται το μεγαλείο της ύπαρξής του. Έβγαζε μια εσωτερική μελωδία γητεύοντας τους γύρω του. Το πέρασμά του ήταν σύντομο από τη ζωή αλλά μας δώρισε μια μεγάλη παρακαταθήκη, όχι μόνο του έργου του αλλά και της στάσης ζωής του”, είπε η σύντροφος του καλλιτέχνη μιλώντας για τις ιδιαίτερες δεξιότητες και την ευστροφία του. Ενός ανθρώπου που “κοιτώντας πάντα ψηλά, έβλεπε μπροστά".

Η Ελευθερία Ντεκώ, εξομολογούμενη κατά τη διάρκεια του φωτισμού του έργου, είπε ότι πρώτη φορά στη δουλειά της επηρεάστηκε τόσο πολύ από το αντικείμενο που προσπαθούσε να αναδείξει, βουρκώνοντας συνεχώς από τη δύναμή του.

“Κινηθήκαμε με τη μέθοδο ενός αρχαιολόγου που μπαίνει σε διαδικασία περιπέτειας να ανασυστήσει ορισμένα ευρήματα, να ανακατασκευάσει την πορεία και την εμπειρία ενός έργου σε ένα διαμέρισμα”, εξηγούσε ο Γ. Τζιρτζιλάκης αναφερόμενος στα θέματα της χαρτογράφησης, ταξινόμησης και αποκωδικοποίησης του κόσμου που περικλείει αυτό το εμβληματικό έργο, με πολύ βαθιές μυστικές αναφορές που “μας καλεί συνεχώς να το αποκωδικοποιήσουμε, να το ερμηνεύσουμε και να επικοινωνήσουμε μαζί του”.

Το "Mappemonde" του Γιώργου Λάππα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην γκαλερί Ζουμπουλάκη το 1987 και ολοκληρώθηκε στο Aperto της 43ης Μπιενάλε της Βενετίας το 1988.

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

ΑΜΚΑ μόνο για Έλληνες

Δεν είχαν πει φυσικά πριν τις εκλογές ότι θα καταργήσουν τον ΑΜΚΑ για τους μετανάστες και τους αιτούντες άσυλο. Πρώτον, για να μην αποξενωθούν από μια ομάδα φιλελεύθερων ψηφοφόρων.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο