Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
12.5°C18.1°C
1 BF 70%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
11.2°C15.5°C
1 BF 55%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
12.0°C14.4°C
1 BF 69%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
12 °C
11.8°C13.2°C
2 BF 81%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
10 °C
9.9°C11.9°C
0 BF 71%
Ρεσιτάλ παραπληροφόρησης / Φαντασιώσεις του «Πρώτου Θέματος» τα δίδακτρα στα δημόσια σχολεία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ρεσιτάλ παραπληροφόρησης / Φαντασιώσεις του «Πρώτου Θέματος» τα δίδακτρα στα δημόσια σχολεία

Τις φαντασιώσεις τους για δημόσια χρηματοδότηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης επαναφέρουν οι σχολάρχες μέσω δημοσιεύματος κυριακάτικης εφημερίδας, το οποίο εμφανίζει τον υπουργό Παιδείας Ν. Φίλη να «ακούει με ενδιαφέρον» την ιδέα που του παρουσίασε κατά τη συνάντησή τους ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Σχολείων. Κατηγορηματική ήταν η διάψευση τόσο του υπουργού Παιδείας όσο και του προέδρου των ιδιοκτητών.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα της εφημερίδας «Πρώτο Θέμα», το υπουργείο Παιδείας εξετάζει «ακόμη και το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός νέου τύπου σχολείου το οποίο θα διέπεται από ένα μεικτό (δημόσιο - ιδιωτικό) καθεστώς», ενώ ο υπουργός Παιδείας, Ν. Φίλης «φέρεται να άκουσε με ενδιαφέρον την ιδέα του κ. Κυραϊλίδη», προέδρου του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Σχολείων, για τη θεσμοθέτηση «ανεξάρτητων σχολείων», όπου «γονείς και κηδεμόνες θα καλούνται να συνεισφέρουν οικονομικά στην κατά τα άλλα δημόσια εκπαίδευση των παιδιών τους». Επίσης, σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα, ο κ. Κυραϊλίδης φέρεται να παρουσίασε πρόταση για καθιέρωση εκπαιδευτικών κουπονιών, η οποία αποτελεί πάγιο αίτημα των σχολαρχών.

Η αντίδραση του υπουργείου Παιδείας ήταν άμεση και κατηγορηματική:

«Ποτέ δεν συζητήθηκε τέτοιο θέμα στη συνάντηση με τους εκπροσώπους των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων. Ο υπουργός Παιδείας ούτε σκέπτεται ούτε συζητά τέτοιου είδους 'εμπνεύσεις' περί επιβολής διδάκτρων στα δημόσια σχολεία. Το υπουργείο Παιδείας εργάζεται με όλες του τις δυνάμεις για την ενίσχυση και τη βελτίωση του δημόσιου σχολείου παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία», επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση. Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συνδέσμου, αναφέρει σε ανακοίνωσή του, ότι ουδέποτε συζήτησε με τον υπουργό Παιδείας, Ν. Φίλη, την επιβολή διδάκτρων στα δημόσια σχολεία.

Το θέμα της δημόσιας χρηματοδότησης της ιδιωτικής εκπαίδευσης μέσω της θεσμοθέτησης εκπαιδευτικών κουπονιών αποτελεί μία πάγια διεκδίκηση των σχολαρχών, η οποία είχε φτάσει πολύ κοντά στην επιτυχία επί πρωθυπουργίας Γ. Παπανδρέου. Μάλιστα, το crash test για την επιβολή της πρότασης είχε αναλάβει να υλοποιήσει η νυν πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Φ. Γεννηματά, που ως αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας είχε εξαγγείλει πρόγραμμα κουπονιών για τη διά βίου κατάρτιση, λέγοντας ότι είναι "ευκαιρία για να αλλάξουμε σαθρές υποδομές και νοοτροπίες".

Τα κουπόνια παιδείας ή school vouchers είναι επιταγές ενός συγκεκριμένου ποσού που θα λαμβάνουν οι γονείς των μαθητών και στη συνέχεια θα τις καταθέτουν για να αγοράσουν υπηρεσίες εκπαίδευσης από όποιο σχολείο επιθυμούν να φοιτήσουν τα παιδιά τους, δημόσιο ή ιδιωτικό, εντός ή εκτός της γειτονιάς τους. Στην ουσία πρόκειται για μια απευθείας επιδότηση με δημόσιο χρήμα των επιχειρηματιών της εκπαίδευσης, που στους χαλεπούς καιρούς των αρχών της κρίσης ανησυχούσαν ότι θα χάσουν πελάτες, αλλά και λεφτά, διότι ούτε τα δίδακτρα καταβάλλονται στην ώρα τους από πολλούς γονείς, ενώ έχουν πληθύνει και οι περιπτώσεις μη εξόφλησης.

Εκείνη, λοιπόν, την περίοδο οργανώθηκε εκστρατεία προβολής της πρότασης, την «επιστημονική» τεκμηρίωση της οποίας είχε ανέλαβε το ΙΟΒΕ, κέντρο τεκμηρίωσης του ΣΕΒ. Μάλιστα, είχε εκπονηθεί και σχετική έρευνα την οποία είχε παρουσιάσει ο γνωστός και μη εξαιρετέος Γ. Στουρνάρας σε εκδήλωση που είχε διοργανωθεί τον Φεβρουάριο του 2011. Στην εκδήλωση είχε παραστεί και η τότε υφυπουργός Παιδείας Ε. Χριστοφιλοπούλου, η οποία είχε αποκλείσει επί του παρόντος το ενδεχόμενο παροχής κουπονιών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όχι για ιδεολογικούς λόγους, όπως είχε πει, αλλά εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.

Η επιστημοσύνη της έρευνας είχε αμφισβητηθεί ευθέως από το ΚΑΝΕΠ - ΓΣΕΕ και την ΟΙΕΛΕ, που είχαν κάνει λόγο για επιχείρηση να νομιμοποιηθεί η απόπειρα μιας κατηγορίας επιχειρηματικών να μεγιστοποιήσει το κέρδος της με δημόσιους πόρους. Παρά ταύτα, οι σχολάρχες δεν έχασαν το κουράγιο τους και ξαναδιάβασαν την έκθεση τρία χρόνια μετά (τον Φεβρουάριο του 2014), στους τότε υπουργούς Παιδείας κ. Αρβανιτόπουλο και Κεδίκογλου, στον υπουργό Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκη και στον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Ρακιντζή, οι οποίοι τίμησαν με την παρουσία τους το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων.

Ούτε τότε είχαν καταφέρει να θεσμοθετήσουν κρατικοδίαιτα ιδιωτικά σχολεία, αλλά είχαν επιτύχει όλα τα άλλα: μείωση των μισθών, αύξηση του ωραρίου, μεταφορά των εργασιακών σχέσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στο υπουργείο Εργασίας και διάλυση της διεύθυνσης Ιδιωτικής Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας. Έτσι ήλπιζαν ακόμη καλύτερες ημέρες...

Να σημειωθεί ότι η πρόταση για κουπόνι παιδείας αποτέλεσε το όραμα ζωής του πατριάρχη του νεοφιλευθερισμού Μίλτον Φρίντμαν, οικονομικού συμβούλου του Χιλιανού δικτάτορα Πινοσέτ. Οι συνέπειες του θεσμού, όπου εφαρμόστηκε, ήταν ολέθριες. Παρά πολλά σχολεία που δεν είχαν ζήτηση από τους γονείς έκλεισαν. Χιλιάδες εκπαιδευτικοί απολύθηκαν. Οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών έγιναν φύλλο και φτερό. Τα σχολεία μετατράπηκαν σε ανταγωνιστικές επιχειρήσεις με κύρια αποστολή τη διατήρηση της φήμης τους. Το επίπεδο της εκπαίδευσης έπεσε κατακόρυφα, καθώς οι εκπαιδευτικοί έριχναν το βάρος σε μαθήματα που εξετάζονταν σε εθνικό επίπεδο (μαθηματικά και γλώσσα), με αποτέλεσμα την πλημμελή εκπαίδευση των μαθητών σε όλα τα άλλα μαθήματα.

Τέλος, δημιουργήθηκε μια κατηγορία μαθητών που κανένα σχολείο δεν τους ήθελε γιατί θα αμαύρωναν τη φήμη του. Οι μαθητές αυτοί ήταν οι συνήθεις ύποπτοι του σχολικού και κοινωνικού αποκλεισμού (παιδιά με μαθησιακά ή οικογενειακά προβλήματα, παιδιά μεταναστών, ζωηροί μαθητές και παιδιά από μειονότητες).

Η "Αυγή", με διευθυντή τότε τον Νίκο Φίλη, είχε αντιταχθεί με σθένος σε μια παιδεία με το κουπόνι αφιερώνοντας εκτενή ρεπορτάζ, έρευνες και σχόλια επί του θέματος. Εάν κάποιοι επαναφέρουν το θέμα, προβάλλοντας τα κουπόνια ως αντίδοτο για τον ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση, απλώς χάνουν τον καιρό τους.

Π.ΣΤΕΦΑΝΑΚΟΥ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL