Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
11.8°C16.2°C
1 BF 80%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αυξημένες νεφώσεις
12 °C
9.9°C14.1°C
1 BF 65%
ΠΑΤΡΑ
Ασθενείς βροχοπτώσεις
15 °C
11.0°C14.9°C
2 BF 78%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
12.1°C17.5°C
2 BF 61%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
9 °C
8.9°C11.9°C
0 BF 100%
Η Google παίρνει μέτρα για τα Fake News
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η Google παίρνει μέτρα για τα Fake News

Μεσημέρι Τετάρτης στην “Αυγή”. Χτυπάει το τηλέφωνο του γραφείου. Στην άλλη άκρη της γραμμής με περιμένει μια αναπάντεχη συνομιλήτρια. "Σας τηλεφωνούμε από το γραφείο Τύπου της Google στην Ελλάδα", μου εξηγεί. Κάποια έρευνα, σκέφτηκα αρχικά, μα πριν προλάβω να υποθέσω κάτι άλλο ακούω το εξής: "Αναδημοσιεύσατε χθες ένα κείμενο από το Sputnik Magazine σχετικά με τα fake news, στο οποίο αναφέρετε και τον αλγόριθμο της Google. Θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι η Google εδώ και μερικούς μήνες καταπολεμά τα fake news με νέο αλγόριθμο και μέτρα προστασίας".

Πρόκειται για άρθρο μου στο περιοδικό “Sputnik”, όπου, μεταξύ άλλων, εξηγούσα τη μέχρι τότε λειτουργία του αλγόριθμου της Google, όπου στην ουσία όσα περισσότερα κλικς λάμβανε μια δημοσίευση τόσο ψηλότερα εμφανιζόταν στην αναζήτηση της Google, ασχέτως εάν επρόκειτο για καταφανώς ψευδή δημοσιεύματα ή όχι. Με αφορμή, λοιπόν, την ιστορία του "επιδόματος σφραγίδας", το αναδημοσίευσα.

Ελάτε, όλοι έχετε σκεφτεί ή έχετε διαβάσει πως η Google, το Facebook και άλλες μεγάλες εταιρείες του Διαδικτύου, μαζί με διεθνείς υπηρεσίες πληροφοριών, διαμορφώνουν ένα πλαίσιο "Μεγάλου Αδερφού", με κάθε κίνησή μας στο Διαδίκτυο να καταγράφεται. Έχουν γραφτεί δεκάδες κείμενα, έρευνες, έχουν γυριστεί ντοκιμαντέρ σχετικά με τον "Πανόπτη" με ανθρώπους όπως ο Snowden, ο Manning και ο Assange να έχουν παράσχει αρκετές αποδείξεις περί αυτού.

Όταν, όμως, η Google σε παίρνει τηλέφωνο για ένα κείμενο που γράφτηκε πριν από δύο μήνες και δημοσιεύεται ξανά στο Facebook, τότε συνειδητοποιείς πως κάθε κλικ που κάνεις είναι δυνάμει πληροφορία που ελέγχεται και καταγράφεται. Η επιτυχημένη σειρά "Mr. Robot" μπορεί, με λίγα λόγια, να εξηγήσει ότι ακόμη και τα πιο αθώα ή φαινομενικά ακίνδυνα στοιχεία στο Διαδίκτυο μπορεί να αποτελούν κομμάτια κομβικών επιχειρήσεων, παράνομων ή νόμιμων, κυβερνητικών ή "αντάρτικων".

Τι κάνει η Google για να αντιμετωπίσει τα fake news

Ας δούμε, όμως, την ουσία... Η Google, που έχει δεχτεί "κυνήγι" από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για τακτικές που παραβαίνουν τους κανονισμούς περί μονοπωλίου, με πιο πρόσφατη την "καμπάνα" να ανέρχεται στα 2.4 δις ευρώ, προχωράει σε αλλαγές και ρυθμίσεις προκειμένου να αντιμετωπίσει την μάστιγα των Fake News.

Ορίστε λοιπόν τι με ενημέρωσε η Google σχετικά με αυτές τις αλλαγές:

Εκτός από την προσπάθειά των αλγόριθμων της Google να οργανώσουν τις πληροφορίες, έπρεπε να καταπολεμήσουν τους ιδιώτες ή τα συστήματα που προσπαθούν να ξεγελάσουν το σύστημα της Google με σκοπό να εμφανίζονται πιο ψηλά στα αποτελέσματα της αναζήτησης, χρησιμοποιώντας χαμηλής ποιότητας “content farms,” κρυμμένο κείμενο και άλλες παραπλανητικές πρακτικές. Η Google καταπολέμησε αυτά τα προβλήματα κάνοντας τακτικές ενημερώσεις στον αλγόριθμό της και παρουσιάζοντας άλλα χαρακτηριστικά, κάτι που αποτρέπει τους χρήστες από το να ξεγελούν το σύστημα.

Σε έναν κόσμο όπου δεκάδες χιλιάδες σελίδες ανεβαίνουν στο Ίντερνετ κάθε λεπτό και κάθε μέρα, υπάρχουν νέοι τρόποι που χρησιμοποιούν οι χρήστες για να ξεγελάσουν το σύστημα. Το πιο σημαντικό κομμάτι αυτών των ζητημάτων είναι το φαινόμενο των «ψεύτικων ειδήσεων», όπου το περιεχόμενο στο Διαδίκτυο έχει συμβάλει στην εξάπλωση καταφανώς παραπλανητικών, χαμηλής ποιότητας, προσβλητικών ή καταφανών ψευδών πληροφοριών. Παρόλο που το πρόβλημα αυτό διαφέρει από τα παρελθόντα ζητήματα, ο στόχος της Google παραμένει ο ίδιος, να παρέχεται στους χρήστες πρόσβαση σε σχετικές πληροφορίες από τις πιο αξιόπιστες διαθέσιμες πηγές. Και ενώ δεν μπορεί πάντα να το κάνει σωστά, σημειώνει καλή πρόοδο στην αντιμετώπιση του προβλήματος. Ωστόσο, για να υπάρξουν μακροπρόθεσμες και σημαντικές αλλαγές, χρειάζονται περισσότερες διαρθρωτικές αλλαγές στην αναζήτηση.

Προς αυτήν την κατεύθυνση, η Google εφάρμοσε νέους κανόνες στην εκτίμηση της ποιότητας (New Search Quality Rater guidelines): Παρέχουν λεπτομερέστερα παραδείγματα ιστότοπων χαμηλής ποιότητας, τα οποία μπορεί να περιλαμβάνουν παραπλανητικές πληροφορίες, απροσδόκητα προσβλητικά αποτελέσματα, φάρσες και θεωρίες συνωμοσίας που δεν υποστηρίζονται, ώστε να τα αναφέρουν οι εκτιμητές. Αυτές οι οδηγίες θα αρχίσουν να βοηθούν τους αλγόριθμούς της για την υποβάθμιση αυτού του περιεχομένου χαμηλής ποιότητας και θα βοηθήσουν την Google να κάνει πρόσθετες βελτιώσεις με την πάροδο του χρόνου.

Επίσης, η Google λάνσαρε τις αλλαγές κατάταξης των ιστότοπων (Ranking changes): Συνδύασε εκατοντάδες σήματα για να καθορίζει ποια αποτελέσματα εμφανίζονται για ένα δεδομένο ερώτημα - από τη φρεσκάδα του περιεχομένου, μέχρι τις φορές που εμφανίζονται τα ερωτήματα αναζήτησης στη σελίδα. Έχει προσαρμόσει τα σήματά της για να βοηθήσει τις επιφανέστερες και πιο αξιόπιστες σελίδες και να μειώσει τις φορές που εμφανίζεται το περιεχόμενο χαμηλής ποιότητας».

Δεδομένου ότι Facebook και Google έχουν δεχτεί σφοδρή κριτική για τη διάδοση των fake news και τη δράση των bots, δεν μένει παρά να ελπίσουμε πως πράγματι θα ληφθούν μέτρα προστασίας. Υπάρχει όμως ελπίδα για να προστατευτεί η δημοκρατία στη δημόσια σφαίρα που λέγεται Ίντερνετ σε μια εποχή που όλα θυμίζουν επικίνδυνα το "1984";

Το σχετικό άρθρο στο Sputnik:

http://mag.spoutnik.gr/prisma/1155/fake-news-mia-apili-gia-ti-dimokratia/

Η ανακοίνωση της Google για τα νέα μέτρα αντιμετώπισης των Fake News:

https://www.blog.google/products/search/our-latest-quality-improvements-search/

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL