Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Το σώμα ως μάρτυρας της ανθρώπινης αγωνίας

Η αγωνία μας καθορίζει. Ως όντα που κατέχονται σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους από τον φόβο της ματαίωσής τους από τον Άλλο, τον πιο δυνατό ή πλέον όμορφο, κι από εκείνον τον βαθύ φόβο της ανυπαρξίας τους.

Είμαστε «ριγμένοι χωρίς τη θέλησή μας» σε έναν κόσμο που γίνεται ολοένα και πιο ανοίκειος μέσα στην τεχνοκρατική και τα τελευταία χρόνια αγοραία - χρηματιστηριακή διαχείρισή του και παρ’ όλα αυτά «καταδικασμένοι να είμαστε ελεύθεροι», άρα και υπεύθυνοι για τις πράξεις μας. Όπως ο ήρωας του Τρωικού Πολέμου Αίας, ο θεωρούμενος ο πιο ανδρείος πολεμιστής μετά τον Αχιλλέα, ισάξιος του αντιπάλου του Έκτορα, που θέλησε να σκοτώσει τους συμπολεμιστές του όταν τα όπλα του νεκρού Αχιλλέα δόθηκαν στον Οδυσσέα, τρελάθηκε υπό την επήρεια της Θεάς Αθηνάς και έδωσε τέλος στη ζωή του, όταν συνήλθε.

Η φράση από την επίκλησή του στον Δία (Ιλιάδα, Ραψωδία Ρ) να διαλύσει το σκότος με αποτέλεσμα και τον αφανισμό εκείνου και των συντρόφων του, «Έν δε φάει και όλεσσον» - «Χάσε μας καν εις το φως του ηλίου», είναι ενδεικτική του σθένους αλλά και της έπαρσης του ανθρώπου. Είναι ο τίτλος της έκθεσης του εικαστικού Τριαντάφυλλου Πατρασκίδη, στην γκαλερί Trii Art Hub, στο Κουκάκι.

Ο Πατρασκίδης χρησιμοποιεί το σώμα για να αποτυπώσει πάνω του με διαφορετικά υλικά τη διαχρονική πάλη ανάμεσα στις φυγόκεντρες τάσεις της ανθρώπινης ψυχής, τη ζωή και τον θάνατο. Πλάθει με τον χρωστήρα του πάνω σε πλακάτες κίτρινες, γαλάζιες και κόκκινες επιφάνειες μαύρες, θραυσματικές φιγούρες, κυρτωμένες από το βάρος του χρόνου, φιγούρες πληθωρικές, σύμφωνες με τα μητριαρχικά πρότυπα, που επιδιώκουν με την ορμή τους την ερωτική συνεύρεση, ανοίγονται σε μια απέραντη αγκαλιά και προσφέρουν σε μια γενναιόδωρη στάση, όπως οι καθολικές Παναγίες, ανάμεσα στα ανοιγμένα σκέλη τους, το νεκρό τους.

Φτιάχνει με δυναμικές κηλίδες συμπλέγματα από φόρμες επιμηκυμένες όπως στις «Λουόμενες» του Σεζάν και εκείνες τις περιδινούμενες του εκφραστή του αυστριακού εξπρεσιονιστικού κινήματος της «Απόσχισης», Όσκαρ Κοκόσκα, που δίνουν τη μάχη για την επιβίωση. Γράφει μορφές γραμμικές που επιχειρούν να καλύψουν με τις εκτεταμένες κινήσεις τους τη ζωώδη καταγωγή μας. Σμιλεύει με μέταλλο, ξύλο ή γύψο αφαιρετικά γλυπτά που αναδεικνύουν τις συγγένειές μας με τα υπόλοιπα πλάσματα του πλανήτη. Αναδεικνύει έτσι την ουσιώδη σχέση μας με έναν ανθρωπισμό που βασίζεται στην απτή σχέση μας με την ύλη.

Info: Τριαντάφυλλος Πατρασκίδης, «Εν δε φάει και όλεσσον», Trii Art Hub, Δράκου 9, Κουκάκι, σταθμός μετρό ΦΙΞ. Διάρκεια λειτουργίας: 14-30 Ιουνίου. Ώρες λειτουργίας: Τετ./Πεμ./Παρ. 12.00-20.00, Σαβ./Κυρ. 12.00-18.00

Δείτε όλα τα σχόλια