Live τώρα    
30°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
30 °C
28.9°C31.7°C
4 BF 34%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
28 °C
26.9°C28.7°C
3 BF 47%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
29 °C
28.3°C29.0°C
3 BF 41%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
37 °C
36.1°C36.8°C
5 BF 26%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
28 °C
28.3°C28.3°C
2 BF 43%
Κριτική μουσικής / Απαιτητικές μουσικές, ψαγμένες αναγνώσεις
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Κριτική μουσικής / Απαιτητικές μουσικές, ψαγμένες αναγνώσεις

Το Νέο Κρητικό Κουαρτέτο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Οι Γιάννης Μαγειρόπουλος και Γεώργιος Χλιαβώρας βιολί, ο Στέφανος Συμεωνίδης βιόλα και ο Κωστής Σπυριδάκης βιολοντσέλο

Δύο μήνες και μια ζωή εμπειρίας χωρίζουν τις συναυλίες κουαρτέτων εγχόρδων που παρακολουθήσαμε στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος», σε δύο από τις ημικεντρικές μεν, αλλά και πλέον ανταποδοτικές εκδηλώσεις της τρέχουσας περιόδου, που θα καλύψουν τον σημερινό και τον προσεχή διαθέσιμο χώρο της στήλης. Συναυλίες μικρών συνόλων, λιγότερο σαγηνευτικών ίσως για το ευρύ φιλόμουσο κοινό, αλλά που επιτρέπουν ένα επίπεδο προσωπικής μέθεξης με τη μουσική που ανταμείβει με έναν ξεχωριστό τρόπο. Αν δε η «καλή μέρα φαίνεται από το πρωί», τότε η συγκυρία της προσέλευσής μας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στις 4 Φεβρουαρίου, προσημειώθηκε αιφνιδιαστικά στην αποβάθρα του σταθμού Ευαγγελισμός, όταν δύο νέα παιδιά άρχισαν να προσφέρουν έξαφνα έγχορδους ήχους στους έκπληκτους παρόντες αναμονής του συρμού. Μια απρόσμενη εισαγωγή σε μιαν από τις ασφαλώς «εισαγωγικές» εμφανίσεις του Νέου Κρητικού Κουαρτέτου, νεόκοπου και νεανικού σχηματισμού, καρπού της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων Δήμου Ηρακλείου, με μέντορα τον βιολονίστα Γιώργο Δεμερτζή.

Αν και αριθμεί μόλις 6 έτη πορείας, το σύνολο, με αναφορά επωνυμίας στο προ αιώνος περίπου Κρητικό Κουαρτέτο του πρωτοπόρου Γιώργου Αντωνακάκη, προσήλθε στο κυριακάτικο matinée του με απαιτητικά δείγματα του σχετικού ρεπερτορίου. Οι Γιάννης Μαγειρόπουλος και Γεώργιος Χλιαβώρας βιολί, ο Στέφανος Συμεωνίδης βιόλα και ο Κωστής Σπυριδάκης βιολοντσέλο επιδόθηκαν με πάθος στο 4ο από τα 15 κουαρτέτα του Ντμίτρι Σοστακόβιτς. Η μουσική αυτού του θέσει δυστοπικού μουσουργού εκτυλίχθηκε με αξιοσημείωτη βίωση του ιδιώματος, που επιβεβαιώθηκε στο μεγάλης εσωτερικότητας ελεγειακό andantino. Θαυμάσαμε τη σαφήνεια συμβολής εκάστου εγχόρδου σε αυτήν την ελάχιστα ηλιόλουστη μουσική, ιδιαιτέρως τον διάλογο πρώτου βιολιού και τσέλου που κυρίως επωμίζονται το διαλεκτικό διακύβευμα.

Οι διακριτές όσο και διακριτικές οργανικές ταυτότητες διατηρήθηκαν και στο ακόλουθο allegretto, χωρίς υπονόμευση ισορροπίας της συνολικής ηχητικής εικόνας ή «μουτζουρώματα» οποιασδήποτε μορφής. Αυτή η αβίαστη μουσική επιμέλεια επέτρεψε μιαν αξιοσημείωτη μετάβαση σε ακόμη ένα, το καταληκτικό, allegretto, εξίσου απαιτητικό τόσο ρυθμολογικά όσο και σε επίπεδο σύμπραξης για τη στωικά σαρκαστική κατάληξη του έργου.

Οι μουσικοί επανήλθαν για το 1ο από τα 3 -αφιερωμένα στον Ρώσο πρέσβη στη Βιέννη κόμητα Ραζουμόφσκυ- κουαρτέτα του Μπετόβεν, έργ. 59, με εναλλαγή πρώτου και δεύτερου βιολιού, μια έμπρακτη επιβεβαίωση ομαδικότητας που δεν έχουμε συνηθίσει. Και εν προκειμένω, παρακολουθήσαμε μιαν ανάγνωση ψαγμένη και μουσικολογικά ενημερωμένη, με τις οργανικές φωνές συναρπαστικά προσωπικές, αλλά και ευφρόσυνα στρατευμένες σε ένα συλλογικό ερμηνευτικό όραμα. Άξιο ιδιαίτερης μνείας το adagio molto e mesto, κυριολεκτικό κέντρο βάρους της σύνθεσης, το οποίο έτυχε ιδιαιτέρως συνεκτικής και εστιασμένης απόδοσης, πραγματικό δομικό υπόβαθρο του έργου, που οι 4 νεαροί μουσικοί έδειξαν να αντιλαμβάνονται με όρους ιδιοποίησης βάθους, μουσικότητα υψηλής εκφραστικής διάστασης και ανάταση μυσταγωγικής αγνότητας, προτού εισβάλουν «ατάκα» στο «Thème russe» του καταληκτικού allegro. Ενδιαφέρον το πρώτο από τα δύο encores, το τέταρτο μέρος από το Quartetto Eroico του Αντωνακάκη, το πρώτο που γράφτηκε στην Κρήτη, ένα απόκτημα ακουστικής μνήμης και εθνικής μουσικής συνείδησης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL