Θοδωρής Γκόνης στην «Α» / «Η γλώσσα μας είναι ο Σολωμός»

Θοδωρής Γκόνης στην «Α» / «Η γλώσσα μας είναι ο Σολωμός»

Το καλοκαίρι που πέρασε, το Φεστιβάλ Φιλίππων ήταν αφιερωμένο στον Διονύσιο Σολωμό και το έργο του με σειρά δράσεων, ομιλιών, εκδηλώσεων και παραστάσεων, ορισμένες από τις οποίες παρουσιάζονται από το Σάββατο στο Θέατρο «Αντιγόνη Βαλάκου» στην Καβάλα. Το Φεστιβάλ, όπως εξηγεί στην ΑΥΓΗ ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός του διευθυντής Θοδωρής Γκόνης, «ήθελε να βάλει πάλι στη ζωή, με ταπεινότητα και πολιτική σκέψη, τον Σολωμό. Η επιλογή του ήταν μια πολιτική χειρονομία. Ουσιαστικά διαβάσαμε όλο το έργο του Σολωμού. Και είναι παρήγορο που έρχονται άνθρωποι και το ακούν κι από αυτούς κάποιοι θα ανατρέξουν στον ποιητή και πάλι. Γιατί δεν τον έχουμε διαβάσει τον Σολωμό. Και φταίνε και τα σχολεία μας λίγο γι’ αυτό» υπογραμμίζει και δεν διστάζει να προσθέσει ότι «η γλώσσα μας είναι ο Σολωμός».

Το αφιέρωμα που θα παρουσιαστεί στο Θέατρο «Αντιγόνη Βαλάκου» περιλαμβάνει το Σάββατο και την Κυριακή 20 και 21 Νοεμβρίου τον «Ύμνο εις την Ελευθερίαν-158 στροφές», μια προβολή ντοκιμαντέρ από το 1ο Δημοτικό Σχολείο, στη χερσόνησο της Παναγίας, ένα κτήριο κλειστό και βουβό τα τελευταία χρόνια, που, όπως αναφέρει ο σκηνοθέτης, «το ανοίξαμε, καθίσαμε στα θρανία του, τρέξαμε στους διαδρόμους του και στο προαύλιό του, διαβάσαμε προσεκτικά, προσπαθήσαμε να απαγγείλουμε από στήθους τους πρώτους στίχους, τα νεανικά γυμνάσματα, τα επιγράμματα, τα σατιρικά ποιήματα, μελετήσαμε ‘την ετοιμασία’ του μεγάλου έργου του Σολωμού και καταλήξαμε στον ‘Ύμνο εις την Ελευθερίαν’, στις 158 στροφές του, σε αυτό το εμπνευσμένο, πηγαίο, ορμητικό και νεανικό ποίημα που έγραψε μέσα σε έναν μήνα, το Μάη του 1823, ο 25χρονος Διονύσιος Σολωμός, όταν εμφανίζεται μπροστά στα μάτια του, σαν γνώριμη από καιρό, η μορφή της Ελευθερίας».

Αυτές οι δοκιμές και οι πρόβες κινηματογραφήθηκαν και παρουσιάζονται σαν ένα είδος «ντοκιμαντέρ εργασίας» σε δύο μέρη. Το πρώτο είναι ένα συνοπτικό χρονολόγιο του Σολωμού που μιλάει για τη ζωή και το έργο του, διανθισμένο με κάποια από τα πρώτα ποιήματά του και αποσπάσματα από την αλληλογραφία του, ενώ το δεύτερο, και κυρίως μέρος, είναι ο «Ύμνος εις την Ελευθερίαν», εκεί όπου, όπως τονίζει ο Θ. Γκόνης, «μας οδήγησαν τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα που λανθάνουν στις 158 στροφές του, οι μαύρες μέρες της σκλαβιάς, η  Άλωση της Τριπολιτσάς, η μάχη των Δερβενακίων, η πολιορκία του Μεσολογγίου, τα πολεμικά επεισόδια στη θάλασσα, ο απαγχονισμός του Πατριάρχη και τέλος οι εκκλήσεις σε  Έλληνες και Ευρωπαίους για το αίσιο τέλος της Επανάστασης του 1821».

Παράσταση ενταγμένη στο σολωμικό αφιέρωμα ήταν και εκείνη που ο Θ. Γκόνης σκηνοθέτησε βασισμένη στα κείμενα της Γλυκερίας Μπασδέκη «Μικρός προφήτης» και του  Άκη Δήμου «Ανθή/Ανθούλα/Μόνικα», που θα ανέβει στο Θέατρο «Αντιγόνη Βαλάκου» στις 27 και 28 Νοεμβρίου. «Ένα προσωπικό παραμιλητό πάνω στο έργο του Σολωμού, σαν ένα όνειρο» παρομοιάζει ο σκηνοθέτης το έργο της Μπασδέκη, ενώ για τον  Ά. Δήμου σημειώνει πως γράφει για μια γυναίκα που ζει έναν μεγάλο έρωτα με τον φιλόλογό της, παθιασμένο με τον Σολωμό, αλλά δεν ανταποκρίνεται στον έρωτα της μαθήτριάς του, και από τότε εκείνη ζει αυτήν τη ματαίωση με έναν δικό της τρόπο. Μέσα από τα γραπτά της περνάνε όλα τα σπαράγματα του έργου του Σολωμού, τα οποία ερμηνεύει η Μάρω Παπαδοπούλου.

Το αφιέρωμα συνεχίζεται 4 και 5 Δεκεμβρίου με τον «Κρητικό» από τη θεατρική ομάδα Kouinta Theater Productions, 11 και 12 Δεκεμβρίου με τον «Διάλογο», μια χορική σπουδή πάνω στον σολωμικό λόγο σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη και 18 και 19 Δεκεμβρίου με το «Κανείς ποτέ δεν το ’μαθε...» του Χάρη Μιχαλόπουλου σε σκηνοθετική επιμέλεια Δέσποινας Παπάζογλου και Κατερίνας Συμεωνίδου.