Δημήτρης Σπύρου στην «Α» / Το παιδί έχει δικαίωμα να βλέπει τον δικό του κινηματογράφο

Δημήτρης Σπύρου στην «Α» / Το παιδί έχει δικαίωμα να βλέπει τον δικό του κινηματογράφο

Για τον κόσμο του κινηματογράφου που βρίσκεται σε απόγνωση, βιώνοντας βαθιά την κρίση της πανδημίας, αναζητώντας μια δυνατότητα να εργαστεί έστω και σε μικρού μήκους ταινία, μιλά εν μέσω του ενθουσιασμού του για τη σημερινή έναρξη του φετινού 23ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ο καλλιτεχνικός του διευθυντής Δημήτρης Σπύρου.

Ένα φεστιβάλ που πραγματοποιείται διαδικτυακά και δωρεάν και, όπως λέει, διαθέτει ένα από τα καλύτερα προγράμματα, «με πολυχρωμία, πολυθεματικότητα και πολυσυλλεκτικότητα. Υπάρχουν τα πάντα: από ιθαγενείς πληθυσμούς που βρίσκονται σε κίνδυνο εξαφάνισης, γλώσσες που χάνονται, σπάνιες ιστορίες».

Με μεγάλη διαδρομή, βαθιά γνώση, πείρα και απέραντη αγάπη για τον κινηματογράφο, που η καρδιά του χτυπά στους ρυθμούς της αιώνιας νιότης, ο γνωστός σκηνοθέτης παρακολουθεί ανήσυχος την εξέλιξη της πανδημίας που αλλάζει τις ζωές, συμπαρασύροντας μεγάλο μέρος του παλιού κόσμου.

Μιλά με έκδηλη την αγωνία της επόμενης μέρας για τους επαγγελματίες του σινεμά, τις παραγωγές αλλά και τις αίθουσες. Ανησυχεί για το εάν θα αντέξουν να επαναλειτουργήσουν σε περίπτωση που η κατάσταση συνεχιστεί ακόμη για έξι μήνες. «Για το πώς είναι ο χώρος φάνηκε από την ανταπόκριση στην πρόσκληση για παραγωγή ταινιών, καθώς υποβλήθηκαν περισσότερες από 1.200 προτάσεις. Ακόμα και στο animation, όπου η ελληνική παραγωγή είναι αρκετά μικρή, υποβλήθηκαν 85. Η οικονομική κατάσταση είναι τραγική για τους ανθρώπους της τέχνης.  Έχουμε περάσει σε μια μορφή πολέμου. Και ο καθένας, ανάλογα με τη θέση του στην κοινωνία, τον βαθμό συνειδητοποίησης απέναντι στα πράγματα, το βιώνει με διαφορετικό τρόπο. Σαν φεστιβάλ που έχουμε μεγαλύτερη επαφή με τα παιδιά και τους νέους, είμαστε βέβαιοι ότι η επίδραση που έχει αυτή η κατάσταση στην ψυχολογία τους είναι τεράστια. Το κάθε παιδί, αναλόγως πού ζει και μέσα σε τι οικογενειακές συνθήκες, βιώνει και ακραίες καταστάσεις. Είναι πάρα πολλά όλα όσα θα ακούσουμε ότι συνέβησαν μέσα σ’ αυτό το διάστημα. Η ενδοοικογενειακή βία, η απώλεια συγγενικού προσώπου για το οποίο τα παιδιά δεν μπόρεσαν να βιώσουν το πένθος, η αγωνία της αρρώστιας και της νοσηλείας, η απώλεια της εργασίας. Πρόκειται για σοκαριστικές αλλαγές που θα έχουν μετέπειτα συνέπειες. Μέσα σ’ αυτόν τον ιδιόρρυθμο πόλεμο, το παιδί στερείται το παιχνίδι, τη δημιουργία, τη μάθηση, τους φίλους, τις παρέες του».

Πανδημία και σινεμά

Στο φετινό διαγωνιστικό πρόγραμμα θα προβληθούν 90 ταινίες επαγγελματιών μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας, κινουμένων σχεδίων και ντοκιμαντέρ, προερχόμενες από 47 χώρες. Τέσσερα αφιερώματα, στα οποία προβάλλονται περίπου 60 ταινίες με ξεχωριστό αυτό στον Τζιάνι Ροντάρι. «Σε αντίθεση με άλλα παιδικά φεστιβάλ, που μιλάνε για τον έξυπνο θεατή του αύριο, εμείς λέμε ότι σήμερα το παιδί έχει δικαίωμα να βλέπει τον δικό του κινηματογράφο. Είναι ανάγκη να εκφράζονται τα προβλήματα της παιδικής ηλικίας, καθώς είναι πολύπλοκη, δύσκολη και έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να μπορούμε να βλέπουμε τον κόσμο μέσα από τα μάτια των παιδιών. Θα ωφελούμασταν ως ενήλικες» σχολιάζει.

Στην 20ή Ευρωπαϊκή Συνάντηση Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας Camera Zizanio προβάλλονται 186 κινηματογραφικές δημιουργίες παιδιών και νέων από όλο τον κόσμο, πολλές από τις οποίες δημιουργήθηκαν σε συνθήκες lockdown και μεταφέρουν μια πολύ ενδιαφέρουσα πλευρά της πανδημίας και των αντιδράσεων των νέων. «Στο μέλλον η πανδημία θα τροφοδοτήσει τον χώρο του κινηματογράφου με πάρα πολλές ταινίες» εκτιμά ο Δ. Σπύρου.

Όλες οι ταινίες του Φεστιβάλ Ολυμπίας και της Camera Zizanio θα προβληθούν στην πλατφόρμα FestivalScope/Shift72.