Η Coca Cola δεν πάει με όλα...

Η Coca Cola δεν πάει με όλα...

Τον ασκό του Αιόλου άνοιξε η προφανής αδυναμία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού να δώσει επαρκείς και πειστικές εξηγήσεις για τη μη αδειοδότηση της Coca - Cola να χρησιμοποιήσει απεικονίσεις του Παρθενώνα, του Ηρώδειου, της Βουλής των Ελλήνων, αλλά και του Λευκού Πύργου, της Ροτόντας, της Κνωσσού, του Κάστρο της Ρόδου, στη νέα διαφημιστική της καμπάνια με αποτέλεσμα να ζημιώνεται το Ελληνικό Δημόσιο κατά αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.

Με σκληρές ανακοινώσεις απάντησαν στο υπουργείο Πολιτισμού καταρχάς οι τρεις ελληνικές εταιρείες, Λουξ, Έψα και Βίκος, μέλη της κοινοπραξίας "ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ", από καταγγελία των οποίων ξεκίνησε όλο το θέμα, και προκάλεσαν γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ελέγχου Επικοινωνίας για απόσυρση των προϊόντων που φέρουν απεικόνιση του Παρθενώνα, ενώ έχουν στείλει ήδη εξώδικο στο υπουργείο Πολιτισμού για το ζήτημα. Πολύ έντονες είναι επίσης οι αντιδράσεις τόσο του τομεάρχη Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ Πάνου Σκουρολιάκου όσο και της πρώην υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά.

Την "έντονη δυσαρέσκεια" των τριών ελληνικών εταιρειών προκαλεί "η αντίδραση του υπουργείου Πολιτισμού στο καίριο ζήτημα της σαφούς εμπορευματοποίησης των εθνικών μνημείων της χώρας αλλά και της αποφυγής είσπραξης τελών εις βάρος του ταμείου εσόδων". Όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά, "ενώ όλη η Ελλάδα αντιλαμβάνεται την εμπορική χρήση και εκμετάλλευση των εθνικών μας συμβόλων, το ΥΠΠΟΑ βλέπει ‘παιδιά που ζωγραφίζουν’ ενώ άλλοι θησαυρίζουν". Οι τρεις ελληνικές εταιρείες έχουν κάθε λόγο να υπενθυμίζουν τον κοινό και μοναδικό στόχο τους, που δεν είναι άλλος από τον "άμεσο περιορισμό παράνομων πρακτικών εμπορευματοποίησης των εθνικών μας συμβόλων αλλά και φαινομένων αθέμιτου ανταγωνισμού" υπογραμμίζουν για μια ακόμα φορά ότι "με τη στάση του υπουργείου Πολιτισμού γίνεται ξεκάθαρη η εμμονή του στην στήριξη της άποψης ενός προσώπου με σχέση έμμισθης εντολής και πάγιας αντιμισθίας, την οποία φαίνεται να υιοθετεί εκ του προχείρου ανώτερη υπάλληλος, χωρίς να έχει επιζητηθεί η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ή κάποιου άλλου οργάνου αρμοδίου για την επίλυση τόσο σοβαρών ζητημάτων που αφορούν το υπουργείο Πολιτισμού".

Π. Σκουρολιάκος: “Το ΥΠΠΟ συσκοτίζει την πραγματικότητα”

Ο τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ Πάνος Σκουρολιάκος, από την πλευρά του, είναι σαφής: "Η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού είναι ανακριβής, συσκοτίζει την πραγματικότητα, αποσιωπά τα γεγονότα και δημιουργεί σημαντικούς προβληματισμούς για την πρόθεση της κ. Μενδώνη να προασπίσει το δημόσιο συμφέρον" τονίζει, υπογραμμίζοντας ότι "η κ Μενδώνη δεν απάντησε επί της ουσίας, ωστόσο, στο πλαίσιο των κοινοβουλευτικών της υποχρεώσεων, θα κληθεί να τεκμηριώσει όσα ισχυρίζεται, γιατί το ζήτημα που με τόση ελαφρότητα αντιμετωπίζει δεν μπορεί να κλείσει με αυτόν τον τρόπο".

Παράλληλα, ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ εκφράζει την ελπίδα "το συγκεκριμένο δελτίο Τύπου να είναι απλώς ένα στιγμιότυπο αδράνειας, συγκάλυψης ευθυνών και ελλιπούς τεκμηρίωσης και όχι το προανάκρουσμα για μια γενική χαλάρωση των όρων χρήσης των πολιτισμικών συμβόλων από την ιδιωτική οικονομία που με τόση σπουδή υπερασπίζεται η κυβέρνηση της Ν.Δ. και η κ. Μενδώνη ειδικότερα".

Μ. Ζορμπά "Πνίγηκαν σε μια γουλιά Coca - Cola"

Η πρώην υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά κάνει λόγο για "πολιτικές και υπηρεσιακές ευθύνες με οσμή σκανδάλου" και κατηγορεί την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ ότι "αποπειράται με παραπλανητική ρητορική να ανατρέψει το ισχύον διαχρονικά θεσμικό πλαίσιο, αναφορικά με τους όρους και τις προϋποθέσεις της χορήγησης άδειας απεικονίσεων για εμπορική εκμετάλλευση και διαφημιστικούς σκοπούς". Η κ. Ζορμπά τής προσάπτει ότι "το υπουργείο όχι μόνο καθυστερεί τους τελευταίους τρεις μήνες να εφαρμόσει όσα ο νόμος και οι υπουργικές αποφάσεις που βρίσκονται σε ισχύ ορίζουν, όχι μόνο δεν απαιτεί από την εταιρεία τα δημόσια έσοδα που προκύπτουν, αλλά παραιτείται των αρμοδιοτήτων του περί αδειοδότησης με επίσημη ανακοίνωση στην ιστοσελίδα του, σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, ενώ κωλυσιεργεί παραπέμποντας σε μια ακόμη επιτροπή".

Το θέμα μάλιστα θα απασχολήσει και το ελληνικό Κοινοβούλιο μετά την ερώτηση που κατέθεσαν χθες στη Βουλή 37 βουλευτές του ΖΥΡΙΖΑ, με πρώτη υπογράφουσα την Καλλιόπη Βέττα, στους υπουργούς Οικονομικών και Πολιτισμού. Ρωτούν σε ποιες ενέργειες θα προβούν για την αποκατάσταση της νομιμότητας και τον καταλογισμό ανταποδοτικών τελών και τυχόν προστίμων, για τη διερεύνηση ενδεχόμενης περαιτέρω ζημίας του Δημοσίου, και για τη διερεύνηση τυχόν πειθαρχικών ή και ποινικών ευθυνών. Ρωτούν επίσης αν η εταιρεία απευθύνθηκε στις κεντρικές υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ ή στις κατά τόπους αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ για κάθε μνημείο αρμοδιότητάς τους που χρησιμοποιείται στην καμπάνια της και εάν δεν υπήρχε αίτημα, γιατί η παράνομη πράξη δεν έχει ακόμα διακοπεί, σύμφωνα με τις διατάξεις του Αρχαιολογικού Νόμου.

Στο μεταξύ η υπουργός Πολιτισμού ανταπαντά: "Οι κυρίες και οι κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ που άσκησαν διοίκηση στον τομέα του Πολιτισμού, χρησιμοποιώντας και ερμηνεύοντας τους νόμους κατά το δοκούν, εξακολουθούν να προβάλλουν ανυπόστατους ισχυρισμούς, νομικά και ουσιαστικά αβάσιμους, για να καλύψουν τις παραλείψεις τους και τα σφάλματά τους. Αδυνατώντας να κατανοήσουν τις συνέπειες των πεπραγμένων τους, με σαφή και ιδεοληπτικό λόγο, εις μάτην φλυαρούν. Θα ήταν προτιμότερο να σιωπήσουν".

Ωστόσο εξακολουθεί η κ. Μενδώνη να αφήνει αναπάντητο το βασικό ερώτημα, πως απεικονίζεται σε εμπορικό σήμα αν μη τι άλλο ο Παρθενώνας, που βρίσκεται στον κατάλογο μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO είναι δηλαδή μνημείο αυξημένης προστασίας και μείζονος σημασίας σε επιστημονικό, κοινωνικό, ηθικό και συμβολικό επίπεδο, χωρίς να κινηθεί η διαδικασία που προβλέπει ο Αρχαιολογικός Νόμος, τουλάχιστον να προηγηθεί γνωμοδότηση του ΚΑΣ.

Αυτό οφείλει να απαντήσει άμεσα το υπουργείο Πολιτισμού. Εκτός όμως των μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς, απεικονίζεται και η Βουλή των Ελλήνων. Στην προκειμένη περίπτωση, η Coca - Cola λογικό είναι να αδειοδοτηθεί από το ΥΠΠΟΑ, αφού το κτήριο της Βουλής είναι κηρυγμένο μνημείο. Μήπως απαιτείται όμως και διακριτή άδεια από το ελληνικό Κοινοβούλιο; Έχει ζητηθεί άραγε;

Η ουσία είναι ότι μια πολυεθνική εταιρεία μπορεί να χρησιμοποιεί κατά το δοκούν απεικονίσεις μνημείων που αποτελούν, παράλληλα, σύμβολα της χώρας και της δημοκρατίας, χωρίς να ανοίγει ρουθούνι. Είναι κι αυτό μια νέου τύπου "κανονικότητα", στο πλαίσιο της οποίας η Coca - Cola πάει με όλα, ακόμα και με τον Παρθενώνα...