Έλενα Κουντουρά / Αίτημα στην Κομισιόν για επιδότηση λεωφορείων και επαγγελματικών φορτηγών στην Ελλάδα

Έλενα Κουντουρά / Αίτημα στην Κομισιόν για επιδότηση λεωφορείων και επαγγελματικών φορτηγών στην Ελλάδα

Την ανάγκη προγραμμάτων επιδοτήσεων στην Ελλάδα με στόχο την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό του γερασμένου στόλου των λεωφορείων και των φορτηγών υπογραμμίζει η ευρωβουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Έλενα Κουντουρά, με ερώτησή της στην Κομισιόν.

Στην ερώτησή της, η Ελ. Κουντουρά τονίζει ότι η Ελλάδα έχει τον πιο γερασμένο στόλο σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, ωστόσο μέχρι σήμερα δεν διαθέτει προγράμματα επιδότησης για την αντικατάσταση των ρυπογόνων οχημάτων με νέα, που πληρούν τους περιβαλλοντικούς στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, πέραν των προγραμμάτων για τα οχήματα στις δημόσιες συγκοινωνίες.  

«Η πλειοψηφία των επαγγελματιών αδυνατούν σήμερα να αντικαταστήσουν παλαιά ρυπογόνα οχήματα με νέα, μηδενικών ή χαμηλών ρύπων, εξαιτίας του υψηλού κόστους αγοράς αλλά και της έλλειψης στην αγορά μεταχειρισμένων φορτηγών ή λεωφορείων φιλικών προς το περιβάλλον» τονίζει η ευρωβουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και προσθέτει ότι «η αδυναμία αυτή έχει ως αποτέλεσμα αφενός  ο στόλος να γερνά, αφετέρου να παραμένει υψηλή η περιβαλλοντική επιβάρυνση».

Τέλος, η Έλενα Κουντουρά κάλεσε την Κομισιόν να απαντήσει για την έλλειψη χρηματοδοτικών κινήτρων αντικατάστασης του στόλου στην Ελλάδα και σε άλλα κράτη-μέλη και να ενημερώσει εάν σκοπεύει να αναλάβει περαιτέρω πρωτοβουλίες στήριξης με ειδικά προγράμματα επιδοτήσεων για τους κλάδους των οδικών μεταφορών.

Η ερώτηση της Έλ. Κουντουρά προς την Κομισιόν:

«Επείγουσα ανάγκη για ανανέωση και εκσυγχρονισμό του στόλου επαγγελματικών βαρέων οχημάτων προς επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ

Για να επιτευχθούν οι φιλόδοξοι στόχοι της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας για 90% μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου απ’ τις μεταφορές έως το 2050, απαιτείται η ανανέωση και ο εκσυγχρονισμός του στόλου βαρέων οχημάτων, φορτηγών και λεωφορείων. Τα οχήματα αυτά, όντας τα παλαιότερα στον τομέα των οδικών μεταφορών, συμβάλλουν δυσανάλογα στην ατμοσφαιρική ρύπανση, καθιστώντας την αναβάθμισή τους κρίσιμη για τη μετάβαση σε ένα βιώσιμο και φιλικό προς το περιβάλλον σύστημα μεταφορών.

Ανάμεσα στα Κράτη-Μέλη, η Ελλάδα διαθέτει τον γηραιότερο στόλο φορτηγών. Παρά τη σημαντική αυτή υστέρηση, δεν έχουν θεσπιστεί έως σήμερα μέτρα, κίνητρα ή προγράμματα επιδότησης για την αντικατάσταση παλαιών οχημάτων με νέα, μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών επαγγελματικά βαρέα οχήματα.

Δεδομένου ότι:

  • η αγορά καινούργιων οχημάτων έχει πολύ υψηλό κόστος, καθιστώντας οικονομικά ασύμφορη και πρακτικά αδύνατη την ανανέωση του υπάρχοντος στόλου,
  • η έλλειψη δευτερογενούς αγοράς μεταχειρισμένων φορτηγών και λεωφορείων μηδενικών εκπομπών περιορίζει περαιτέρω την διαθεσιμότητα αυτών των οχημάτων στην αγορά,
  • οι εκπομπές άνθρακα στις μεταφορές παραμένουν σε υψηλά επίπεδα και δεν διαφαίνεται πρόοδος προς την επίτευξη των κλιματικών στόχων

Ερωτάται η Επιτροπή:

  • Πώς σχολιάζει την έλλειψη υιοθέτησης προγραμμάτων επιδοτήσεων σε αρκετά Κράτη-Μέλη, όπως η Ελλάδα, για αγορά επαγγελματικών οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών ρύπων;
  • Σκοπεύει να αναλάβει πρόσθετες πρωτοβουλίες για την επιδότηση αγοράς νέων μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών ρύπων βαρέων οχημάτων, ώστε να δοθεί στους επαγγελματίες δυνατότητα αντικατάστασης παλαιών ρυπογόνων οχημάτων;»