ΙΤΥΕ «Διόφαντος» / Στη Βουλή ο σκανδαλώδης διαγωνισμός του υπουργείου Παιδείας

ΙΤΥΕ «Διόφαντος» / Στη Βουλή ο σκανδαλώδης διαγωνισμός του υπουργείου Παιδείας

Στη Βουλή φέρνουν 48 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία την σκανδαλώδη προκήρυξη διαγωνισμού ύψους 50 εκατ. ευρώ για έργα και υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας, που υφίστανται ήδη, σε βάρος της δημόσιας δωρεάν παιδείας και του Ι.Τ.Υ.Ε. «Διόφαντος».

Συγκεκριμένα, με ερώτησή τους προς την υπουργό Παιδείας, που κατατέθηκε με πρωτοβουλία του τομεάρχη και της αναπληρώτριας τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φίλη και Μερόπης Τζούφη επισημαίνεται ότι προκύπτει εύλογη ανησυχία, καθώς προκηρύσσονται εκ νέου έργα, τα οποία χρηματοδοτούνται σταθερά εδώ και μια 10ετια, τα οποία υπάρχουν ήδη, αποτελούν διαδικτυακές υπηρεσίες του ΥΠΑΙΘ και βασικό κομμάτι της ψηφιακής στρατηγικής του ΥΠΑΙΘ για την Α/θμια και Β/θμια Εκπ/ση περιλαμβάνοντας το Ψηφιακό Σχολείο I (2010- 2015) με κόστος 8.850.000 € και το Ψηφιακό Σχολείο ΙΙ (επέκταση 2017- 2019 ) με κόστος 2.799.955,60 €. 

Επιπρόσθετα, οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης υπογραμμίζουν ότι τα υπάρχοντα έργα έχουν δοκιμαστεί εν μέσω πανδημίας, έχουν συγχρηματοδοτηθεί από την ΕΕ (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και το Ελληνικό Δημόσιο στο πλαίσιο του ΕΠ «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2007-2013 και του ΕΣΠΑ 2014-2020, είχαν δε επιλεγεί ως έργα προτεραιότητας με δικαιούχο το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, έχουν περάσει όλους του ελέγχους μέσω ΕΣΠΑ και μέσω Ευρωπαϊκού ελεγκτικού ταμείου, με τον  τελευταίο έλεγχο το καλοκαίρι του 2022, ενώ  η συντήρησή τους συνεχίζει να χρηματοδοτείται μέσω ΥΠΑΙΘ. 

Αξίζει δε να σημειωθεί ότι στην προκήρυξη του διαγωνισμού, γίνεται λόγος για σχεδίαση νέας ψηφιακής εκπαιδευτικής πλατφόρμας (ΝΨΕΠλ). «Είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για αντιγραφή προδιαγραφών έργων και υπηρεσιών, που υλοποιεί εδώ και χρόνια το Ι.Τ.Υ.Ε, φροντίζοντας για τη συντήρηση και συνεχή αναβάθμισή τους» τονίζουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ προσθέτοντας ότι «με τον ανωτέρω διαγωνισμό το ΙΕΠ προκηρύσσει τα “νέα” έργα με εκτιμώμενη συνολική αξία 51.964.405,96€ απαξιώνοντας τα έργα, που ήδη υπάρχουν με συνολική όμως αξία 11.649.955€, και ακυρώνοντας τη συλλογική προσπάθεια των εκπαιδευτικών να μάθουν να χρησιμοποιούν τα εργαλεία και κατ’ επέκταση όλο το μαθησιακό υλικό που έχουν δημιουργήσει, καθώς θα κληθούν να μάθουν εκ νέου μια νέα πλατφόρμα.

» Παράλληλα δεν προσμετράται η επιμόρφωσή των εκπαιδευτικών στα υπάρχοντα έργα, οι οποίοι θα κληθούν να παρακολουθήσουν εκ νέου επιμορφώσεις στη νέα πλατφόρμα με συνέπεια επιπλέον κόστος για νέα επιμορφωτικά προγράμματα».

Υπενθυμίζεται ότι στις 5/8/2022 το Ι.Ε.Π. προκήρυξε Ανοικτό Διεθνή Ηλεκτρονικό Διαγωνισμό «Μετασχηματισμός των συμβατικών Προγραμμάτων Σπουδών και του εκπαιδευτικού περιεχομένου σε υλικό ανοιχτού κώδικα, το οποίο θα είναι διαδραστικό, ενταγμένο σε ψηφιακά περιβάλλοντα, προσβάσιμο σε όλους, με δυνατότητες τεχνητής νοημοσύνης, δυναμικής ενημέρωσης και θα περιλαμβάνει συνέργειες με τις κοινότητες των εκπαιδευτικών», έπειτα από σχετική ανάθεση του υπουργείου Παιδείας.

Το έργο, που προκηρύχθηκε, εντάσσεται στη Δράση «Ψηφιακός μετασχηματισμός και ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης» (Digital transformation and digitalization of education), η οποία υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0 και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – NextGenerationEU με εκτιμώμενη συνολική αξία – μαμούθ 41.906.779€ προ ΦΠΑ (51.964.405,96€ με ΦΠΑ 24%).

Είναι ακόμη σημαντικό να επισημανθεί ότι προ ολίγων μηνών προκηρύχθηκε διεθνής διαγωνισμός από το Υ.ΠΑΙ.Θ., χρηματοδοτούμενος και πάλι από́ το Ταμείο Ανάκαμψης, ύψους περίπου 13 εκατομμυρίων ευρώ, που αφορούσε στη δημιουργία ολοκληρωμένου ψηφιακού πληροφοριακού συστήματος για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το περιβόητο «eSchools».

Το αντικείμενο και αυτού του διαγωνισμού ισοδυναμεί ουσιαστικά με επανασχεδιασμό και επικάλυψη υποδομών και υπηρεσιών, που εδώ και χρόνια υλοποιούν και υποστηρίζουν με επιτυχία το Ι.Τ.Υ.Ε. και το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο για λογαριασμό του υπουργείου στηρίζοντας τη δημόσια εκπαίδευση και κατά την περίοδο της πανδημίας, με πενιχρά τεχνολογικά μέσα. «Ωστόσο, το υπουργείο ποτέ δεν φρόντισε να αναβαθμίσει τις εν λόγω υπηρεσίες και υποδομές παρά τις έκτακτες ανάγκες που προέκυψαν και τις παχυλές δημόσιες υποσχέσεις» τονίζουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. 

«Οι εν λόγω επιλογές του υπουργείου Παιδείας πλήττουν ξεκάθαρα το δημόσιο συμφέρον στο χώρο της δημόσιας δωρεάν παιδείας και θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα του Ι.Τ.Υ.Ε.» τονίζουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και προσθέτουν:

«Το υπουργείο επιλέγει να σπαταλά δημόσιο χρήμα επαναπροκηρύσσοντας υπηρεσίες, μοιράζοντας απλόχερα εκατομμύρια ευρώ για τη δημιουργία πανομοιότυπων συστημάτων, ενώ επιλέγει να χρηματοδοτεί με το σταγονόμετρο τη λειτουργία και συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών του Ι.Τ.Υ.Ε, τη στιγμή που ο οργανισμός έχει φέρει εις πέρας το έργο του με απόλυτη επιτυχία, εν μέσω συνεχών περιόδων αντιξοότητας, αποσπώντας έργα και αρμοδιότητες από το Ι.Τ.Υ.Ε. και παραδίδοντάς τα σε ιδιωτικά συμφέροντα».

Καταλήγοντας οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καλούν την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως να απαντήσει:

  • Για ποιο λόγο προκηρύσσεται ο επανασχεδιασμός και εκ νέου υλοποίηση, από ιδιώτες και με υπέρογκο κόστος, υπηρεσιών που ήδη υλοποιούνται με επιτυχία από έναν δημόσιο φορέα;
  • Πως προκύπτει η σκοπιμότητα και αναγκαιότητα εκπόνησης του “νέου” έργου; Θεωρεί ότι δεν τίθεται ζήτημα “αντιγραφής” σε μεγάλο βαθμό ήδη υπαρχόντων έργων;
  • Η προκήρυξη αυτών των διαγωνισμών, συνολικού ύψους άνω των 60 εκατομμυρίων ευρώ, αποτελεί ή όχι τουλάχιστον κακοδιαχείριση και σπατάλη του δημόσιου χρήματος; Γιατί το κόστος του προκηρυσσόμενου έργου είναι 51.964.405,96€, ενώ η δαπάνη του υπάρχοντος και αντίστοιχου σχεδόν  έργου είναι 11.649.955€;
  • Γιατί δεν χρηματοδοτείται η επέκταση κι αναβάθμιση των ήδη υφιστάμενων, λειτουργικών υπηρεσιών και συστημάτων με νέες λειτουργικότητες και δυνατότητες (π.χ. «εργαλεία παρακολούθησης διαδικασιών», «διακριτικά επιτευγμάτων μαθητών», όπως αυτά περιγράφονται αναλυτικά στα σημεία της προκήρυξης), ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα υφιστάμενων δημόσιων έργων, να αποτραπεί η κατασπατάληση χρημάτων κι η ενδεχόμενη ανάπτυξη ενός εξολοκλήρου νέου έργου, που θα θέσει εκ νέου την ανάγκη για περαιτέρω χρηματοδότηση υποστήριξης και συντήρησής του, καθώς και για επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού;
  • Εγγυάται ότι δεν υφίσταται κίνδυνος επιβολής κυρώσεων από τα αρμόδια θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) που διερευνούν περιπτώσεις κακοδιαχείρισης ως προς την απορρόφηση κονδυλίων της ΕΕ;
  • Γιατί δεν έχει ήδη εγκριθεί το οργανογράμμα του Ι.Τ.Υ.Ε, που θα εξασφάλιζε μόνιμες θέσεις εργασίας και θα καθόριζε με σαφήνεια τις αρμοδιότητες του οργανισμού;

Τι λέει το το ΔΣ του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ

Νωρίτερα, το ΔΣ του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ εξέδωσε ανακοίνωση η οποία μεταξύ άλλων ανφέρει ότι «στις αναφερόμενες στην ανακοίνωση του Συλλόγου προκηρύξεις έργων, οι οποίες θα υλοποιηθούν με ανοικτές διαγωνιστικές διαδικασίες, δεν προκύπτει κατάργηση των συστημάτων ιδιοκτησίας ή διαχείρισης του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, αλλά διαλειτουργικότητα με αυτά. Τη διαφαινόμενη εκτίμηση ότι αυτή η προσέγγιση ανάπτυξης νέων συστημάτων και υπηρεσιών θα οδηγήσει αργότερα σε κατάργηση ή αντικατάσταση συστημάτων και υπηρεσιών του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ δεν την ενστερνιζόμαστε, όντας βέβαιοι για την υψηλή ποιότητα και αποτελεσματικότητα, λειτουργικά και οικονομικά, των παρεχόμενων από το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ συστημάτων και υπηρεσιών».

Αναλυτικά η ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ και η ανακοίνωση του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ,: