Κυβέρνηση Μητσοτάκη / Οι μεγάλοι χαμένοι της ασφαλιστικής σκούπας Χατζηδάκη

Κυβέρνηση Μητσοτάκη / Οι μεγάλοι χαμένοι της ασφαλιστικής σκούπας Χατζηδάκη

Μακροχρόνια άνεργοι, ελεύθεροι επαγγελματίες με οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία και οι δημόσιοι υπάλληλοι είναι οι μεγάλοι χαμένοι του μίνι ασφαλιστικού νομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή την περασμένη Τετάρτη από τον υπουργό Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη. Ακόμα δικαιολογώντας και τον όρο «νομοσχέδιο σκούπα», με συγκεκριμένη διάταξη βγάζει «στο σφυρί», ευκαιρίας δοθείσης, την κινητή και ακίνητη περιουσία του αυτοδιαχειριζόμενου Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων, που στηρίζεται στις εισφορές των δημόσιων υπαλλήλων τα τελευταία 155 χρόνια!

Το νομοσχέδιο, που τιτλοφορείται «Για τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής νομοθεσίας», είναι κυρίως προεκλογικού χαρακτήρα και προβλέπει χαριστικές ρυθμίσεις σε φίλιες προς την κυβέρνηση κατηγορίες ασφαλισμένων (π.χ. «μάχιμη πενταετία» στους ένστολους), ενώ περιλαμβάνει και μια σειρά από αποσπασματικές ρυθμίσεις που θα μπορούσαν να έχουν επιλυθεί εδώ και πολλά χρόνια. Επιπλέον, ακόμα και οι εμφανιζόμενες από τον αρμόδιο υπουργό ως «ευνοϊκές» ρυθμίσεις αφήνουν εκτός μια σειρά από κατηγορίες ασφαλισμένων, συνταξιούχων και μακροχρόνια ανέργων, που είναι οι πλέον ευάλωτοι από την ακρίβεια και ζουν στην απόλυτη φτωχοποίηση. Και αυτό καθώς 400.000 μακροχρόνια άνεργοι θα μείνουν χωρίς την «επιταγή ακρίβειας» των 250 ευρώ, όπως και τα ζευγάρια συνταξιούχων με απολαβές έως 800 ευρώ. Οι μικρές επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες με οφειλές άνω των 5.000 ευρώ είναι πρακτικά αδύνατον να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στον διπλασιασμό των δόσεων εξόφλησης των οφειλών τους από 12 σε 24 που προβλέπει το νομοσχέδιο.

Οι πιο μεγάλοι χαμένοι θα είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι, καθώς από την 1η Ιανουαρίου 2023 κλείνει το «παράθυρο» της πρόωρης συνταξιοδότησης και συγκεκριμένες κατηγορίες θα δουν αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησής τους έως και επτά χρόνια. Συγκεκριμένα, όσοι δημόσιοι υπάλληλοι είχαν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα τα έτη 2010, 2011 και 2012 (με 25 χρόνια συμπληρωμένης υπηρεσίας μέχρι τότε) και συμπληρώνουν τα 56, 58 ή 60 έτη ηλικίας, κατά περίπτωση, εντός του 2022, θα έχουν δικαίωμα συνταξιοδότησης με μειωμένο όριο ηλικίας έως και την 31η Δεκεμβρίου. Σε αντίθετη περίπτωση, εφόσον δεν συμπληρώνουν την ηλικία αυτή, θα συνταξιοδοτούνται στο 62ο έτος της ηλικίας τους.

Η καταδίκη στη φτώχεια και στα χρέη

Μόνο 100.000 από τους 500.000 μακροχρόνια ανέργους θα λάβουν την «επιταγή ακρίβειας» των 250 ευρώ, καθώς ως μακροχρόνια άνεργοι έως 24 μήνες της ΔΥΠΑ-ΟΑΕΔ και δικαιούχοι της έκτακτης ενίσχυσης θεωρούνται όσοι έχουν συμπληρώσει χρόνο ανεργίας αδιαλείπτως επί 12μηνο, παραμένουν εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων και έχουν εξαντλήσει το δικαίωμα τακτικής 12μηνης επιδότησης λόγω ανεργίας και ταυτόχρονα δεν είναι δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (πρώην ΚΕΑ). Επομένως, όσοι είναι άνεργοι για περισσότερους από 24 μήνες δεν θα λάβουν κανένα βοήθημα.

Οσον αφορά την πολυδιαφημισμένη παραγραφή των οφειλών, η διάταξη περιορίζεται στη δεκαετία και δεν αφορά τις βεβαιωμένες οφειλές από το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ). Αποτέλεσμα, το όφελος για επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες να είναι μηδαμινό, καθώς θα παραγραφούν οφειλές μόλις 250 εκατ. ευρώ σε σύνολο χρεών προς τα ασφαλιστικά ταμεία 43,5 δισ. ευρώ! Να σημειωθεί ότι η παλιά ρύθμιση των 120 δόσεων (Ν. 4611/2019) εξυπηρετείται από μόλις 212.572 οφειλέτες, με συνολικό ρυθμισμένο ποσό μόνο 2,2 δισ. ευρώ. Επομένως, η νέα ρύθμιση για μικροεπιχειρηματίες και ελεύθερους επαγγελματίες θα διευκολύνει κυρίως όσους έχουν ποσά οφειλής έως 5.000 ευρώ. Όσοι οφείλουν μεγαλύτερα ποσά αποδεικνύεται ότι είναι δύσκολο έως πρακτικά αδύνατο να εξυπηρετήσουν τη δόση καταβάλλοντας παράλληλα και την τρέχουσα εισφορά.

Η λεηλασία του Μετοχικού Ταμείου

Στο νομοσχέδιο με συγκεκριμένη διάταξη προβλέπεται η κατάργηση της αυτοδιαχείρισης του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων και ο διαμοιρασμός της περιουσίας του σε δύο εταιρείες διαχείρισης. Προβλέπεται θέση διοικητή του ταμείου, ο οποίος συγκεντρώνει όλες τις εξουσίες, διοικητικές, οικονομικές, πειθαρχικές, με μόνη υποχρέωση λογοδοσίας στον υπουργό, ο οποίος θα μπορεί να ορίζει τα πέντε από τα εννέα μέλη στο Δ.Σ. Η ακίνητη περιουσία του ΜΤΠΥ, που αποκτήθηκε από κληροδοτήματα (διαθήκες) και από τις καταθέσεις των μετόχων (δημόσιων υπαλλήλων), μεταβιβάζεται σε Α.Ε με απόφαση του διοικητή. Το ΜΤΠΥ διαθέτει κινητή περιουσία 440.000.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία 40.000 τ.μ., που αποφέρουν 5.200.000 ευρώ ετησίως στο ταμείο.

Οπως είναι γνωστό, το κράτος δεν συνεισφέρει καθόλου στο ΜΤΠΥ, καθώς οι κρατήσεις επιβαρύνουν μόνο τους μετόχους του. Επομένως, το επιχείρημα των Κ. Χατζηδάκη και Π. Τσακλόγλου περί «καλύτερης αξιοποίησης και διαχείρισης της περιουσίας του ΜΤΠΥ» είναι εντελώς προσχηματικό, καθώς όλη η ακίνητη περιουσία του ταμείου ήδη αξιοποιείται και το ταμείο είναι απολύτως βιώσιμο, κάτι που έχουν επιβεβαιώσει και οι ευρωπαϊκοί θεσμοί. Η δήθεν αξιοποίηση του ΜΤΠΥ θα ακολουθήσει το παράδειγμα της εκποίησης της περιουσίας του ΕΦΚΑ μέσω της Εταιρείας Ακινήτων e-ΕΦΚΑ, καθώς με συνοπτικές διαδικασίες και με διορισμένο από τον υπουργό Δ.Σ. μπορεί πλέον να δώσει εύκολα και με συνοπτικές διαδικασίες (μέσω του άρθρου 35) τη διαχείριση της περιουσίας που το ΜΤΠΥ απέκτησε από τις εισφορές των δημόσιων υπαλλήλων τα τελευταία 155 χρόνια!