Live τώρα    
9°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αυξημένες νεφώσεις
9 °C
7.1°C10.1°C
4 BF 81%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αυξημένες νεφώσεις
5 °C
3.7°C6.7°C
2 BF 82%
ΠΑΤΡΑ
Ασθενείς βροχοπτώσεις
10 °C
8.3°C10.5°C
5 BF 72%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
11 °C
10.8°C12.2°C
2 BF 87%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
4 °C
4.1°C4.1°C
1 BF 91%
Women in action / Ναι στις γυναίκες, όχι στην Ακροδεξιά
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Women in action / Ναι στις γυναίκες, όχι στην Ακροδεξιά

Το ποσοστό των γυναικών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αυξάνεται διαρκώς. Έτσι, από το 16,6% το 1979, φτάσαμε οι βουλεύτριες να αποτελούν το 41% το 2019. Το ποσοστό αυτό σήμερα, με βάση τα στοιχεία του Ευρωκοινοβουλίου, φτάνει στο 39,9%. Όμως εντός των κρατών-μελών υπάρχουν διαφοροποιήσεις. Από τη μία πλευρά έχουμε το Λουξεμβούργο, τη Φινλανδία, τη Σουηδία, που ο αριθμός των βουλευτριών ξεπέρασε τον αντίστοιχο των ανδρών. Από την άλλη, υπάρχουν χώρες όπου οι γυναίκες αποτελούν λιγότερο από το ένα τέταρτο των ευρωβουλευτών, και η χώρα μας δυστυχώς συγκαταλέγεται σ’ αυτούς τους αρνητικούς δείκτες μαζί με τη Ρουμανία και την Κύπρο. Η Ρουμανία δε είναι στο χαμηλότερο σημείο, με ποσοστό 15%.

Γιατί να ψηφίσουμε γυναίκες; Ένας προφανής λόγος είναι ότι κάτι τέτοιο συμβάλλει στη νομιμοποίηση των γυναικών στην εξουσία παρέχοντας γυναικεία πρότυπα για το μέλλον. Επίσης, ότι εκπροσωπούνται καλύτερα τα συμφέροντα των γυναικών και οι κυβερνητικοί θεσμοί λειτουργούν αποτελεσματικότερα με τη συνεισφορά των γυναικών στη διακυβέρνηση. Το κριτήριο του φύλου οφείλουμε να το λαμβάνουμε υπόψη για την καλύτερη εκπροσώπησή μας και την ενίσχυση του ρόλου των γυναικών στη χάραξη πολιτικών υπέρ τους.

Ψηφίζουμε, όμως, όλες τις γυναίκες; Φυσικά και όχι. Η Ακροδεξιά με γυναικείο πρόσωπο καπηλεύεται τις ψήφους των γυναικών βάλλοντας εναντίον του γυναικείου φύλου. Συχνά γυναικείες υποψηφιότητες αναδεικνύονται από ακροδεξιά κόμματα επενδύοντας σε ένα προφίλ κατ’ επίφαση ριζοσπαστικό και προωθούν ακροδεξιές και μισογύνικες απόψεις κατά τις επιταγές της Αlt Right. Η Μελόνι και η Λεπέν είναι τέτοια παραδείγματα και ενδεχόμενη συνεργασία τους θα θέσει σε σοβαρό κίνδυνο τα δικαιώματα των γυναικών.

Οι γυναίκες δεν είναι κατά φαντασίαν ασθενείς

Η έμμηνος ρύση κουβαλάει όλα τα στερεότυπα αιώνων πατριαρχίας. Οι μέρες αυτές για πάρα πολλές γυναίκες είναι αφόρητες. Γιατί ο σωματικός πόνος συνοδεύεται από κοινωνικό στιγματισμό, με τα κορίτσια να καταδικάζονται σε συναισθήματα ντροπής από την ώρα που ενηλικιώνονται. Ακόμα χειρότερο είναι όταν πρέπει να βρεθούν για ώρες στην εργασία τους ή στο σχολείο, με τον κοινωνικό περίγυρο συχνά να επιδίδεται σε σεξιστικά αστεία, ειρωνείες και υπονοούμενα περιθωριοποιώντας τις γυναίκες.

Στους 11 μήνες από την εισαγωγή του νόμου, η άδεια εμμήνου ρύσεως λήφθηκε 1.559 φορές σύμφωνα με στοιχεία του ισπανικού υπουργείου Ένταξης, Κοινωνικής Ασφάλισης και Μετανάστευσης. Η μέση άδεια που λήφθηκε διήρκεσε 3,03 ημέρες. Κατά μέσο όρο 4,75 άτομα έκαναν χρήση της άδειας κάθε μέρα.

Με βάση τα στοιχεία, η χρήση του νόμου είναι περιορισμένη. Σοβαρός αποτρεπτικός λόγος είναι ότι ο συγκεκριμένος νόμος αφορά γυναίκες που είχαν διαγνωσμένες παθήσεις, όπως η ενδομητρίωση, κάτι που σημαίνει ότι απαιτείται έγκριση από γιατρό. Επιπλέον, με την ανεργία στο 12%, καμία γυναίκα, ακόμα και με ενδομητρίωση, δεν θέλει να γίνει ορατό το πρόβλημα, γιατί αυτό θα σήμαινε περαιτέρω εργασιακές δυσκολίες. Ωστόσο, παρά την προβληματική εφαρμογή του μέτρου, δεν παύει να είναι ένα προωθητικό βήμα για την ισότητα. Κάνει το πρόβλημα ορατό και επιτέλους νομιμοποιεί ότι οι γυναίκες δεν ασθενούν κατά φαντασίαν...


«Γυναικεία ζητήματα» τιτλοφορείται η ομαδική έκθεση που διοργανώνει ο Δήμος Αθηναίων στην Πινακοθήκη (Κτήριο Β΄, Λεωνίδου και Μυλλέρου, πλατεία Αυδή, Μεταξουργείο). Στην έκθεση φιλοξενούνται έργα 7 Ελληνίδων καλλιτέχνιδων που πραγματεύονται απεικονίσεις της γυναικείας ταυτότητας από το παρελθόν ως σήμερα.

Ο τίτλος της έκθεσης υποδηλώνει και τα διαφορετικά κύματα του φεμινισμού από τον 19ο αιώνα ως τη σύγχρονη εποχή. Η έκθεση χαρακτηρίζεται από ποικιλομορφία, καθώς τα έργα που εκτίθενται καλύπτουν διαφορετικές εκφράσεις της σύγχρονης Τέχνης: ζωγραφική, σχέδια, κολάζ, φωτογραφίες, γλυπτά, βίντεο, οπτικά διηγήματα που μιλούν για τη βία, την καταπίεση, την απαξίωση των γυναικών. Την έκθεση επιμελήθηκαν η Μπία Παπαδοπούλου και ο Χριστόφορος Μαρίνος. Θα διαρκέσει ως τις 22 Σεπτεμβρίου 2024 και η είσοδος είναι ελεύθερη. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Σάββατο 11 π.μ.-7 μ.μ., Κυριακή 10π.μ.-4 μ.μ.

Δεν προλάβαμε να χαρούμε την εκλογή της πρώτης γυναίκας Προέδρου στο Μεξικό, τη χώρα όπου γίνονται πάνω από 10 γυναικοκτονίες την ημέρα, και την επομένη δολοφονήθηκε η δήμαρχος της κοινότητας Κοτίχα. Η Γιολάντα Σάντσες Φιγκερόα πέρσι είχε απαχθεί για τρεις μέρες από καρτέλ. Η κεντροαριστερή νέα Πρόεδρος Κλαούδια Σέινμπαουμ, που εξελέγη με 30 μονάδες διαφορά από την κεντροδεξιά γερουσιαστή Σότσιλ Γκάλβες, έχει δώσει μάχες για την καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος, πετυχαίνοντας στη διάρκεια της δημαρχίας της να μειωθούν οι ανθρωποκτονίες στο μισό. Έχει μπροστά της ένα πολύ δύσκολο έργο...

Η Ζωρζ Σαρή μίλησε με ειλικρίνεια στην παιδική ψυχή και αγαπιέται γι’ αυτό. «Τα γενέθλια», «Το ψέμα», «Ο θησαυρός της Βαγίας» συντροφεύουν ακόμα χιλιάδες μικρούς αναγνώστες. Η πολυβραβευμένη Γεωργία Σαρηβαξεβάνη (Ζωρζ Σαρή), αντιστασιακή, επονίτισσα, συγγραφέας και ηθοποιός, πέθανε στις 9 Ιουνίου του 2012.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL