Τέλος σε κάθε ρανίδα δημόσιου χαρακτήρα στο Εθνικό Σύστημα Υγείας επιχειρεί να βάλει η κυβέρνηση. Τελευταίο εργαλείο αποτελεί το νομοσχέδιο για την Ανακουφιστική Φροντίδα που κατατέθηκε αργά το βράδυ της Τετάρτης στη Βουλή.
Στόχος της Ανακουφιστικής Φροντίδας είναι να προλαμβάνει και να ανακουφίζει τα συμπτώματα -ψυχικά και σωματικά- που προκαλεί μία νόσος απειλητική για τη ζωή, όπως είναι ο καρκίνος, οι νευρολογικές παθήσεις, η χρόνια καρδιακή-αναπνευστική ανεπάρκεια, οι νεφροπάθειες, η HIV λοίμωξη κ.λπ., καθώς και να παρέχει ολοκληρωμένη φροντίδα στους ασθενείς, αντιμετωπίζοντας όλες τις παραμέτρους που τους προκαλούν δυσκολίες.
Σε αυτόν τον ιδιαίτερα ευαίσθητο τομέα η κυβέρνηση αποφάσισε να δημιουργήσει ένα σύστημα βασισμένο σε ιδιωτικούς φορείς. Σύμφωνα με την Ελληνική Εταιρεία Θεραπείας Πόνου και Παρηγορικής Φροντίδας - ΠΑΡΗΣΥΑ, το προτεινόμενο νομοσχέδιο στοχεύει στη δημιουργία ενός κλειστού συστήματος παροχής παρηγορικής φροντίδας, που μακράν απέχει από τις υποχρεώσεις της Πολιτείας για τη δημιουργία ενός συστήματος που θα βασίζεται σε δημόσιες δομές.
Η ΠΑΡΗΣΥΑ παρενέβη στις 12 Δεκεμβρίου στη δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου και τα βασικά σημεία της παρέμβασης εντοπίζονται στα άρθρα 1, 3, 4, 6-11 και 14.
Αρθρο 1
Καθίσταται σαφές ότι συγκεκριμένες ιδιωτικές δομές θα καταστούν φορείς πιστοποίησης και εκπαίδευσης σε έναν ιδιαίτερα ευαίσθητο τομέα άσκησης ιατρικής και θα διαμορφώνουν την πολιτική και τα πρωτόκολλα, ενώ αυτό αποτελεί υποχρέωση του κράτους και ενώ η ιατρική εκπαίδευση παρέχεται από τις ιατρικές σχολές.
Αρθρο 3
Ο όρος «ανακουφιστική φροντίδα» δεν περικλείει το σύνολο των παροχών και κυρίως την ισχύουσα ιατρική προσέγγιση. Θα πρέπει να προστεθεί ο όρος «παρηγορική», στον οποίο και αναφέρεται η διεθνής επιστημονική κοινότητα.
Αρθρο 4
Η ολοφάνερη παράλειψη είναι η μη πρόβλεψη της βιωσιμότητας και της ανισότητας στην πρόσβαση στις υπηρεσίες θεραπείας πόνου και παρηγορικής φροντίδας που ισχύει στη χώρα μας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, περιφέρεια) τόσο σε επίπεδο πρόσβασης σε οπιοειδή όσο και σε δομές. Απουσιάζουν εντελώς η πρόβλεψη της νησιωτικότητας και οι προτάσεις για υπέρβαση των δυσκολιών που αυτή επιφέρει μέσω της σύγχρονης τεχνολογίας.
Αρθρο 6
Θα πρέπει να απαλειφθεί η πρόβλεψη για τη δυνατότητα σε νομικά πρόσωπα κερδοσκοπικού χαρακτήρα να δραστηριοποιούνται στον πλέον ευαίσθητο τομέα της παρηγορικής φροντίδας. Για τα λοιπά νομικά πρόσωπα και ιδιωτικούς φορείς δεν θα πρέπει να αρκεί η πρόβλεψη στο καταστατικό τους «η παροχή υπηρεσιών φροντίδας Υγείας», αλλά η πρόβλεψη «παροχή υπηρεσιών παρηγορικής ιατρικής ή ανακουφιστικής φροντίδας».
Αρθρο 7
Δεν υπάρχει καμία αναγκαιότητα για διάκριση των ασθενών που χρήζουν παρηγορικής φροντίδας από τους λοιπούς ασθενείς με την ύπαρξη ξεχωριστού μητρώου, ενώ θα μπορούν Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις ή κερδοσκοπικοί φορείς να έχουν πρόσβαση στα ειδικά δεδομένα Υγείας και στο συγκεκριμένο μητρώο, με όλους τους κινδύνους που αυτό συνεπάγεται για την προστασία των ειδικών δεδομένων Υγείας των ασθενών.
Αρθρο 8
Η Εθνική Επιτροπή δεν πρέπει να έχει ουδεμία αρμοδιότητα εν σχέσει με το περιεχόμενο όποιου μητρώου, μπορεί να έχει λόγο μόνο στη διάρθρωση αυτού. Στο άρθρο 10 θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες ρυθμίσεις για την απρόσκοπτη διάθεση οπιοειδών σε ολόκληρη την επικράτεια και να επιτραπεί η συνταγογράφηση εργαστηριακών εξετάσεων από τους αναισθησιολόγους των Ιατρείων Πόνου και Παρηγορικής Φροντίδας.
Αρθρο 9
Δεδομένου ότι η Εθνική Επιτροπή, μεταξύ άλλων, θα προτείνει την υιοθέτηση επιστημονικών πρωτοκόλλων, στην Επιτροπή αυτή θα πρέπει απαραιτήτως να συμμετέχουν εκπρόσωποι επιστημονικών ιατρικών ενώσεων στον τομέα της παρηγορικής φροντίδας.
Αρθρο 10
Θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες ρυθμίσεις για την απρόσκοπτη διάθεση οπιοειδών σε ολόκληρη την επικράτεια. Να επιτραπεί η συνταγογράφηση εργαστηριακών εξετάσεων από τους αναισθησιολόγους των Ιατρείων Πόνου και Παρηγορικής Φροντίδας
Αρθρο 11
Περιορίζεται και εδώ ο φορέας επιμόρφωσης σε φορέα που παρέχει υπηρεσίες εξειδικευμένης Α.Φ. Ποιος είναι αυτός; Δεν υφίστανται τέτοιοι φορείς στην Ελλάδα. Οι συγκεκριμένοι ιδιωτικοί φορείς, που ήταν μέλη της Εθνικής Επιτροπής για την Ανάπτυξη και την Υλοποίηση της Στρατηγικής για την Ανακουφιστική Φροντίδα στην Ελλάδα η οποία είχε συσταθεί επί προηγούμενης κυβέρνησης με χρηματοδότηση του Ιδρύματος «Σ. Νιάρχος», είχαν αυτοαναγορευθεί σε τέτοιοι. Θα πιστοποιείται η επιμόρφωση από τριμελή Επιτροπή που θα αποτελείται αποκλειστικά από μέλη ΔΕΠ, δηλαδή απουσιάζουν εκπρόσωποι επιστημονικών και ιατρικών εταιρειών με πολύχρονη εμπειρία στον χώρο της Παρηγορικής Φροντίδας.
Aρθρο 14
Οπως είναι διατυπωμένο το άρθρο, θα αρκεί για την επιλογή ιατρών που δεν έχουν καμία κλινική εμπειρία η πιστοποιημένη επιμόρφωση από φορέα που παρέχει υπηρεσίες εξειδικευμένης Α.Φ. σύμφωνα με το άρθρο 11. Τέτοιοι φορείς δεν υπάρχουν προς το παρόν. Πέραν αυτού, η ιατρική και νοσηλευτική εκπαίδευση δεν μπορεί να ανατίθεται σε φορείς ιδιωτικούς.