Στη λογική του «βλέποντας και κάνοντας»

Στη λογική του «βλέποντας και κάνοντας»

Μετά τη λήξη των θερινών διακοπών στις 12 Σεπτεμβρίου θα έχουμε το άνοιγμα των σχολικών μονάδων με πολλά αναπάντητα ερωτήματα για τη διαχείριση της πανδημίας. Για άλλη μια φορά οι ηγεσίες των υπουργείων Παιδείας και Υγείας καλλιεργούν τον εφησυχασμό στην εκπαιδευτική κοινότητα και πορεύονται με τη γνωστή συνταγή τού «βλέποντας και κάνοντας»!

Χωρίς απολύτως κανέναν διάλογο με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, η κ. Κεραμέως και το επιτελείο της ετοιμάζονται να ανοίξουν τα σχολεία χωρίς μάσκες και χωρίς υποχρεωτικά τεστ! Τι κι αν ξεπεράσαμε το 1 εκατομμύριο νεκρούς παγκοσμίως μόνο το 2022, τι και αν η Ελλάδα πρωτοπορεί στην Ευρωπαϊκή  Ένωση σε αριθμό νεκρών ανά εκατομμύριο πληθυσμού, τη στιγμή μάλιστα που το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων και οι επιστήμονες στη χώρα μας προειδοποιούν για πολύ προσεκτικό άνοιγμα των σχολείων με τη λήψη προληπτικών μέτρων; Για το επιτελικό κράτος όλα αυτά είναι ψιλά γράμματα μπροστά στον επικοινωνιακό βωμό μιας κατ’ επίφαση κανονικότητας! Και η λύση για τα προβλήματα που θα προκύψουν είναι επίσης δεδομένη... Η ατομική ευθύνη των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας!

Μην ξεχνάμε ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, με ευθύνη του υπουργείου Παιδείας, που δεν πήρε επαρκή μέτρα για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων και την προστασία της υγείας μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών, παρέμεινε κλειστό λόγω καραντίνας οκτώ μήνες, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα. Η ΟΛΜΕ είχε εγκαίρως προειδοποιήσει για τις πολλαπλές συνέπειες που έχει προκαλέσει το κλείσιμο των σχολείων, όπως είχαν κάνει και η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών (ETUCE), η UNESCO και η UNICEF (στις σχολικές τους επιδόσεις, στην κοινωνικοποίησή τους και στη σωματική και ψυχική τους υγεία).

Προτείναμε από την αρχή της πανδημίας συγκεκριμένα υγειονομικά και παιδαγωγικά μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών αυτών. Μεταξύ άλλων ζητάμε και για τη φετινή χρονιά:

- Ανώτερο όριο 15 μαθητές/τριες ανά τάξη, ώστε να μπορούν να τηρηθούν οι αναγκαίες αποστάσεις.

- Προσλήψεις εκπαιδευτικών, αξιοποίηση χώρων και αιθουσών και λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων ώστε να αραιώσει ο μαθητικός πληθυσμός στις σχολικές τάξεις.

- Προσλήψεις επαρκούς προσωπικού καθαριότητας σε όλα τα σχολεία. Επάρκεια σε υλικό προφύλαξης και απολύμανσης.

- Προστασία των εκπαιδευτικών που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, με απαλλαγή από τη διά ζώσης διδασκαλία και δικαίωμα να διδάσκουν εξ αποστάσεως τους μαθητές/τριες που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες.

- Μείωση της ύλης για όλα τα μαθήματα όλων των τάξεων. Η αναπροσαρμογή τής ύλης σε όλες τις τάξεις πρέπει να εφαρμοστεί και μετά το τέλος της πανδημίας.

- Κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που οδήγησε 40.000 υποψήφιους/ες εκτός ΑΕΙ!

- Αντισταθμιστικά παιδαγωγικά μέτρα για τους μαθητές/τριες που κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης ήταν πλήρως αποκλεισμένοι/ες από την εκπαιδευτική διαδικασία (Ρομά, παιδιά με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο, παιδιά οικονομικά ασθενέστερων τάξεων, έγκλειστοι/ες σωφρονιστικών καταστημάτων).

- Πρόσληψη ψυχολόγων, σχολικών νοσηλευτών και κοινωνικών λειτουργών.

- Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την αντιμετώπιση των ψυχοκοινωνικών συνεπειών της πανδημίας.

Ωστόσο, ούτε το υπουργείο Παιδείας πήρε κάποιο από τα προτεινόμενα μέτρα ούτε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής έβγαλε έστω τις στοιχειώδεις απαραίτητες παιδαγωγικές οδηγίες προς τους/τις εκπαιδευτικούς. Οι εκπαιδευτικοί μας, παρά την αδιαφορία της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, θα στηρίξουν με κάθε μέσο τη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση, όπως έγινε και όλη αυτή την περίοδο. Για εμάς κανένα μέλος της εκπαιδευτικής κοινότητας δεν είναι αναλώσιμος και αναλώσιμη! Το θεμελιώδες και συνταγματικό ανθρώπινο δικαίωμα για την προστασία της υγείας είναι αδιαπραγμάτευτο!

 

* Ο Νεκτάριος Κορδής είναι μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ