Live τώρα    
13°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αυξημένες νεφώσεις
13 °C
9.2°C14.6°C
2 BF 84%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αυξημένες νεφώσεις
12 °C
10.7°C14.1°C
1 BF 59%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
14 °C
12.0°C14.9°C
3 BF 75%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
10 °C
9.8°C14.1°C
3 BF 71%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
6 °C
5.9°C9.5°C
2 BF 100%
Επαγγελματική Εκπαίδευση / Μαθητεία για ανηλίκους φέρνει το νομοσχέδιο
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Επαγγελματική Εκπαίδευση / Μαθητεία για ανηλίκους φέρνει το νομοσχέδιο

ΟΑΕΔ

Σε δημόσια διαβούλευση μέχρι την Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου τίθεται το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, το οποίο επιδιώκει να παραδώσει πλήρως την Επαγγελματική Εκπαίδευση στις ανάγκες της αγοράς και να προωθήσει την ανήλικη μαθητεία, δημιουργώντας ανειδίκευτους τεχνίτες μέσω του νέου «μεταγυμνασιακού επιπέδου». Στόχος της ηγεσίας του υπουργείου είναι να έχει ψηφιστεί μέχρι τα Χριστούγεννα.

Υπαγωγή στις ανάγκες της αγοράς

Πίσω στις «μαύρες» εποχές της υπουργίας Αρβανιτόπουλου μας φέρνει το νέο νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση μεσούσης της σοβαρότατης υγειονομικής κρίσης. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. εξακολουθεί να εργαλειοποιεί την πανδημία, καθώς, τη στιγμή που υπάρχουν γενικευμένα lockdown, εκείνη βρίσκει έδαφος να προωθήσει αντεργατικές και αντιεκπαιδευτικές νομοθετικές παρεμβάσεις.

«Κύριο χαρακτηριστικό του νομοσχεδίου είναι η πλήρης υπαγωγή της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στις ανάγκες της αγοράς και των επιχειρήσεων, που θα καθορίζουν και τα προγράμματα σπουδών και τις ειδικότητες με βάση τις δικές τους ανάγκες και τα δικά τους συμφέροντα», λέει στην «Α» ο αιρετός του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου του υπουργείου Παιδείας Νεκτάριος Κορδής. «Απ’ αυτό θα προκύψουν σοβαρά προβλήματα σε σχέση με τη μόνιμη και σταθερή δουλειά και τις σταθερές εργασιακές σχέσεις σε όλα τα επίπεδα».

«Τεχνίτες» χωρίς ειδίκευση

Το υπουργείο Παιδείας επιδιώκει να δημιουργήσει ένα νέο σκηνικό στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, ένα σκηνικό υποβάθμισης των ΕΠΑΛ και της Δημόσιας Εκπαίδευσης εν γένει. Σε αυτό το πλαίσιο, δημιουργείται ένα νέο μεταγυμνασιακό επίπεδο ,ή όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, προχωρά η «ίδρυση Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης». Αυτές οι σχολές θα αφορούν απόφοιτους Γυμνασίου, θα είναι διετούς φοίτησης και «πρόωρης εξειδίκευσης».

«Στόχος της κ. Κεραμέως είναι να στρέψει μέρος του μαθητικού δυναμικού στην πρόωρη κατάρτιση, χωρίς να παρέχει ουσιαστική γνώση», λέει στην «Α», ο εκπαιδευτικός του 2ου ΕΠΑΛ Χαλανδρίου και πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ Θέμης Κοτσιφάκης, ο οποίος επισημαίνει ότι «πρόκειται για ανήλικη μαθητεία».

«Επαναφέρεται η ανήλικη μαθητεία, χωρίς να προβλέπεται αμοιβή, σε σχολές πρόωρης κατάρτισης που θα πηγαίνουν μαθητές από 15 χρονών και τις οποίες θα μπορεί να δημιουργήσει κάθε δημόσιος και ιδιωτικός οργανισμός. Μας θυμίζει έντονα την εποχή Αρβανιτόπουλου», λέει ο κ. Κορδής.

Αυτό «έρχεται να δέσει με την επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, μέσω της οποίας σκοπεύουν να στρέψουν όσο περισσότερους μαθητές γίνεται προς τις τεχνικές σχολές», τονίζει, από την πλευρά του, ο κ. Κοτσιφάκης, «προκειμένου να μειώσουν τους αποφοίτους του Λυκείου και κατ' επέκταση την πίεση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση». Θέλουν δηλαδή να οδηγήσουν ένα μεγάλο κομμάτι μαθητών των ΕΠΑΛ στην πρόωρη κατάρτιση και να γίνουν φθηνοί ανειδίκευτοι τεχνίτες.

Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι η Τράπεζα Θεμάτων, που είχε εφαρμοστεί το 2013-2014, είχε εκτινάξει τα ποσοστά σχολικής αποτυχίας, καθώς ένας τεράστιος αριθμός μαθητών στην Α' Λυκείου έμεναν μετεξεταστέοι. Σε ορισμένα μαθήματα η δυσκολία των θεμάτων είχε ως αποτέλεσμα το 40% των μαθητών να παραπέμπεται στις επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου.

Απαξίωση των ΕΠΑΛ

Επιπλέον, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται η ίδρυση πρότυπων ΕΠΑΛ, αρχικά σε περιορισμένη εμβέλεια, ενώ στη συνέχεια θα επεκταθούν πανελλαδικά. Η εισαγωγή των μαθητών στα ΕΠΑΛ θα γίνεται με βάση τον βαθμό απολυτηρίου του Γυμνασίου (!). Ποια θα είναι η μοναδική «πρωτοτυπία» τους; Ο απόλυτος έλεγχος των σπουδών και των ειδικοτήτων τους από εκπροσώπους της τοπικής αγοράς. «Αυτό θα επιφέρει την κατηγοριοποίηση μεταξύ πρότυπων και κανονικών ΕΠΑΛ, καθώς θα διαλέγουν τα υψηλόβαθμα απολυτήρια και έτσι θα υποβαθμίζονται τα κανονικά ΕΠΑΛ», επισημαίνει ο κ. Κορδής.

Υποβάθμιση του δημόσιου χαρακτήρα πιστοποίησης

Σε ό,τι αφορά τον κρατικό φορέα πιστοποίησης προσόντων ΕΟΠΠΕΠ, παρ' όλο που το υπουργείο Παιδείας αναφέρει ότι «αναβαθμίζεται», στην ουσία θα μπορεί πλέον να δίνει πιστοποίηση σε ιδιωτικούς φορείς «διεξαγωγής εξετάσεων πιστοποίησης προσόντων», ώστε να πραγματοποιούν εκείνοι τις εξετάσεις. «Έχουμε να κάνουμε με υποβάθμιση του δημόσιου χαρακτήρα της πιστοποίησης», αναφέρει ο κ. Κοτσιφάκης.

«Κόφτες» στη λειτουργία των ΙΕΚ

Τέλος, με το νομοσχέδιο μπαίνει «κόφτης» και στα ΙΕΚ, καθώς προβλέπει ότι, στην Αττική και την Κεντρική Μακεδονία, όλα τα ΙΕΚ με λιγότερους από 250 σπουδαστές θα καταργούνται, ενώ στην υπόλοιπη χώρα -με εξαίρεση τις παραμεθόριες περιοχές- θα καταργούνται όσα έχουν λιγότερους από 100 σπουδαστές.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL